Byggahus.se
Funkar bättre med dumlekola istället för choklad.Den mjuka kolan är svår att dra ut tänderna ur och musen hinner inte rycka maten innan domen faller :).Vad gäller att hålla dom ute så r det att täta huset,det som JCS skriver är delvis sant mössen söker sig även in för att det är kallt men visst man försvårar ju för dom om det inte finns mat. Så att inte ha sopor inomhus är ett bra sätt att hålla mat lukten ute.
 
Jag upptäckte att byggmax gipshörnskydd kan moddas dit under panel, ifall den är satt med för stora glipor,, 25 kr/ 2 meter, ventilationen blir kvar, men mös och råttor kommer inte igenom,
den är ca 30x30 mm så jag fick klippa ner den till 22x30, men med elsax var det raskt gjort,

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20802.aspx
 
Har ett flertal år in möss och satt ut fällor med variererande bete. Det har varit ost, choklad, leverpastej, förra året använde jag nötcreme, i år ska jag testa en delad hasselnöt. Min erfarenhet är att gör då iordning fällorna tidigt, innan frost så tar du dom dom kommer, sen har dom säkerhet något sätt att säga till andra att komma in, för jag får aldrig mer än tidigt på hösten. "Vildparken"
 
Ett tips som pappa brukar köra med är att om man ser att råttorna har kommit in någonstans, t ex i skafferiet, så kan man klippa sönder en aluminiumburk och häfta den över hålet. Mycket kan dom små liven krafsa sig igenom, men inte aluminium. Det köper iaf lite tid.
 
JCS skrev:
Det vigtigste ved at holde mus ude er ganske simpel:
Der må inde ikke være noget de kan spise.

Sørg for at holde ALLE madvarer og andet de kan leve af under glas eller hård plast med et TÆTSLUTTENDE låg.

Vi boede 10 år på en gård, med kornarealer, uden at have mus inde ved at følge dette ganske simple råd.

Vi har nu et torp ved Hässleholm, der følger vi samme princip, og har ingen mus

JCS
Denna princip kör vi också med
Men då är det på landet iof så vi behöver inte ha lika mkt olika saker som i en villa som man bor i permanent...
/K
 
Vi hade tidigare i höst massor med möss i vår stuga. Utan att vi hade nåt ätbart i köket så kom de in och tuggade bland annat sönder tvättsvampar etc. Nu har vi satt in en musskrämmare som vi köpte för 199 kr på Jula. Och i veckan när jag var där var där inte en enda muslort. Kan alltså rekommenderas!
 
Jag rekommenderar morotsbitar i musfällorna, det är knappt så man hinner ta bort liken o agna om dom ;)
 
Är det någon som vet var man kan köpa bra musnät?

På byggvaruguset (både Hornbach och Optimera) så har de antingen ca 2cm maskstorlek eller 1,5mm och 1,5mm är det någon sorts djur som tuggar sönder. Antagligen för klen tråd.

/ Fredrik
 
hej, jag har haft eländigt med möss nu i vinter. har haft en traditionell slagfälla tagit en och annan mus. läste om wippomatic spannfälla verkade bra beställde 5st = fraktfritt. hälde i 2l glykol i en spann och agnade med rökt korv. fick 18st möss på två dygn sen har det inte varit någon mer. vissa säger att det plågsamt för mössen men med klykolen så tar man bort ytspänningen och dom drunknar jätte fort. en slag fälla tror jag kan vara mycket mer plågsamt om det blir en halvmiss för att inte tala om giftet som dom blir utorkade av. jag är mer än nöjd. lycka till
 
C
Silverline har vi nu haft i 5 år inga möss längre i huset.

Förutom ljudet så skickar apparaten ut signaler i alla elledningar och uppenbarligen gillar inte mössen det....
 
classe66 skrev:
hej, jag har haft eländigt med möss nu i vinter. har haft en traditionell slagfälla tagit en och annan mus. läste om wippomatic spannfälla verkade bra beställde 5st = fraktfritt. hälde i 2l glykol i en spann och agnade med rökt korv. fick 18st möss på två dygn sen har det inte varit någon mer.
Vist måste det vara äckligt att tömma ut mössen? Och vad gör du med mus/glykolblandningen... ?

Verkar som det är förbjudet också.
 
Redigerat:
I vårt torp kom mössen in via vatten och avloppsledningarna som kom in i golvet underifrån krypgrunden. Efter att ha tätat med dels styrofoam och dels putsbruk runt dem så har vi inte sett flera möss inne.
 
classe66 skrev:
"hälde i 2l glykol i en spann och agnade med rökt korv. fick 18st möss på två dygn sen har det inte varit någon mer. vissa säger att det plågsamt för mössen men med klykolen så tar man bort ytspänningen och dom drunknar jätte fort. en slag fälla tror jag kan vara mycket mer plågsamt om det blir en halvmiss för att inte tala om giftet som dom blir utorkade av. jag är mer än nöjd. lycka till"
Glykolen är ju för att de skall få i sig när de simmar och därmed dränkas fortare. En vidrig uppfinning enligt mig. Själv har jag musfällor men inte den vanliga typen utan en som de blir tvungna att gå in i och som inte kan träffa fel. Har tagit mååånga med dessa och hittills ingen som träffat någon annanstans än över nacken. Hörs en kraftig smäll på tredje vind och sen är det färdigt.
 
Kurtivan skrev:
I vårt torp kom mössen in via vatten och avloppsledningarna som kom in i golvet underifrån krypgrunden. Efter att ha tätat med dels styrofoam och dels putsbruk runt dem så har vi inte sett flera möss inne.
Jag hade samma problem vid mitt diskbänkskåp, jag har tätat jag med fast jag använde enris. Tydligen skall möss inte gilla just en och det funkade klockrent för mig i alla fall. Dessutom luktade det trevligt. Inte en musskit sen jag tryckte dit enriset.
Roade mig med att trycka in resterna i kattmsygen till grunden och det var inte alls populärt för det var rask utputtat igen. :D
 
Vi har 4 "pest control" el-skrämmor från Jula i stugan, och det verkar fungera (peppar, peppar) Det ska tydligen bero lite på hur kallt det blir, och om det blir snö eller inte... En annan sak som fungerar (hos oss iallafall) är att täppa igen alla genomföringar för vatten o sånt med leca-kulor. Inte en råttlort efter den övningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.