Byggahus.se
Hej alla kunniga,
Läst många trådar här gällande isolering av förråd och läst till mig mycket bra tips.
Tanken är att jag ska isolera mitt förråd på 12kvm själv, och behöver väl lite vägledning. Förrådet är helt nytt och som jag ser det så är mycket redan gjort / förberett för isolering.
Min tanke är 95mm isolering i väggarna och sen är jag lite osäker på hur mycket som behövs i taket, Takstolarna är 250mm, räknar man bort luftspalt på 30mm så är det 220mm kvar, tänkte eventuellt köra 220mm eller 190mm i tak.

Min idé är iaf att slänga i isolering i väggarna, sen på med byggskiva som man kan skruva upp hyllor etc i. Den stora frågan är väl om man ska plasta eller inte, alt. köra ångspärr. Mycket delade meningar kring det där när jag läser. Tanken är att förrådet ska hålla en viss värme året runt för att kunna förvara textilier, färg, cyklar etc.

Sen är det en liten fråga hur man gör med taket som går ut mot carporten, där dörren sitter. Där sitter det som nät mellan takstolarna, antar att det är mot insekter?

Sen behöver man förmodligen såga upp för någon form av ventilation också antar jag?

Är relativt händig men har aldrig isolerat själv tidigare så alla tips mottages med varm hand :)
 
  • Ett nytt förråd under isolering med exponerade träreglar, isoleringsmaterial och byggskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett nybyggt förråd med synliga trästommar och installerad mineralullsisolering mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat förråd med träreglar och synlig isolering mellan stolparna, betonggolv och takbjälkar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av ett nytt förrådstak med synliga träbjälkar och partiell isolering mellan takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerat förråd med isoleringsmatta mellan träreglar på väggar, redo för vidare isoleringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat förråd med öppet takstomme och väggar med blå vindskyddsskivor samt en del kartonger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man tänka ut mot carporten? Takstolarna går ju ut där mot carporten, är det ok att isolera upp mot råsponten där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.