Byggahus.se
Hej!

Har ett hus från -63 med en bastu I källaren mot husets innerväggar.

Golvet är uppreglat från betonggolvet med 5 cm luftspalt sen plast och slutligen en spånskiva.
Var tidigare en grön plastmatta/gräs som var slängd ovanpå spånet. Bastuns väggreglar står på spånskivorna.
Väggen är av träpanel på bägge yttersidor, reglar med glasfiber och plast bakom träpanelen inuti bastun.
Verkar vara luftspalt mot väggar och tak också.

Vi håller på att fräscha upp bastun med nytt elaggregat och dörr samt ett öppet klickbart plastgolv(hål i) som vi tänkte ersätta mattan med.

Hur löser vi detta enklast då jag läst att spångolv inte är helt optimalt med tanke på all fukt/vatten som kommer slängas och rinna igenom klickgolvet. Kan man lägga någon billig våtrumsmatta/färg på spånskivan för att sen lägga på klickgolvet? Eller måste jag riva upp spånskivan och lägga klickgolvet på betongen?

Under är det en oisolerad betongplatta utan golvbrunn. Källaren används som kontor/gästrum med en temperatur kring 17-18 grader i övrigt.

Har golvgips i mängder om det skulle hjälpa mig på något vis.

Stort tack på förhand för input!
 
Spån och väta hör inte ihop, det blir katastrof, en plastmatta som viks upp 10 cm på vägg, sen vart tar ev vatten vägen, som det brukar bli i en bastu, in/ut för dusch. Finns det golvbrunn i eller utanför bastun.
 
J jonaserik skrev:
Spån och väta hör inte ihop, det blir katastrof, en plastmatta som viks upp 10 cm på vägg, sen vart tar ev vatten vägen, som det brukar bli i en bastu, in/ut för dusch. Finns det golvbrunn i eller utanför bastun.
Tack för svar!

Ingen golvbrunn i bastun men utanför finns det. Där är det just nu plastmatta.

Det blir inga problem då det är plast under spångolvet? Dvs betong/luftspalt/regel/plast/spån
 
Plast under, men spån över, då måste det till en matta för att inte spånet ska få vatten på sig, tänk till var wv vatten kan hamna.
 
J jonaserik skrev:
Plast under, men spån över, då måste det till en matta för att inte spånet ska få vatten på sig, tänk till var wv vatten kan hamna.
Då är jag med! Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.