Byggahus.se
Hej!
Bor i ett trähus från 78 där ett av hörnrummen på nedervåningen är väldigt svalt (ca 16kvm). På golvet mot väggarna är det 11 grader och väggarna är 14. I resten av huset har vi 20-21.
Vi konverterade direktverkande elvärme till bergvärme och ersatte med en förhållandevis stor radiator under det enda fönstret.
Bör man tilläggsisolera inåt eller skulle det kunna räcka att bara montera upp gipsskivor ovanpå spånskivorna?
Antar att jag behöver en rörmokare för att flytta på radiatorn iallafall medan jag monterar extra skivan, men det blir ju rätt udda med fönstersmygen som kommer att bli väldigt stor jämfört med resten av huset...
Eller ska man försöka byta till vattenburen golvvärme? Vill gärna hålla nere kostnaderna.
Tycker det känns som fel väg att gå att komplettera med elradiator...
 
S sockerbeta skrev:
Hej!
Bor i ett trähus från 78 där ett av hörnrummen på nedervåningen är väldigt svalt (ca 16kvm). På golvet mot väggarna är det 11 grader och väggarna är 14. I resten av huset har vi 20-21.
Vi konverterade direktverkande elvärme till bergvärme och ersatte med en förhållandevis stor radiator under det enda fönstret.
Bör man tilläggsisolera inåt eller skulle det kunna räcka att bara montera upp gipsskivor ovanpå spånskivorna?
Antar att jag behöver en rörmokare för att flytta på radiatorn iallafall medan jag monterar extra skivan, men det blir ju rätt udda med fönstersmygen som kommer att bli väldigt stor jämfört med resten av huset...
Eller ska man försöka byta till vattenburen golvvärme? Vill gärna hålla nere kostnaderna.
Tycker det känns som fel väg att gå att komplettera med elradiator...
Hur tjock vägg och isolering finns i ytterväggen ? En skiva kommer inte hjälpa mycket alls
 
Var det varmt när ni hade elvärme? Vilken effekt hade ni då på värmen i rummet? Dimensionerade ni inte så att nya vattenburna radiatorn har samma effekt?
 
  • Gilla
sockerbeta och 1 till
  • Laddar…
Kan vara att det helt enkelt är för lite flöde igenom radiatorn.
 
B
Vad är det för temp till och från elementet, på i princip årets kallaste dagar?
 
B BSOD skrev:
Vad är det för temp till och från elementet, på i princip årets kallaste dagar?
Ja det är väl i år då och då mäter jag 37,5 grader på radiatorn.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kan vara att det helt enkelt är för lite flöde igenom radiatorn.
K Kallens skrev:
Var det varmt när ni hade elvärme? Vilken effekt hade ni då på värmen i rummet? Dimensionerade ni inte så att nya vattenburna radiatorn har samma effekt?
1200W och jo, men det var nog lite småkallt redan då.
 
Pallar du ta bild på radiatorn samt vad som finns under eventuell termostat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tjock vägg och isolering finns i ytterväggen ? En skiva kommer inte hjälpa mycket alls
Ca 18 cm skulle jag uppskatta från asfaltsboard till innerskiva..
Nej jag gissade väl nästan att det inte skulle göra nån större skillnad, men hade varit kul om det gjorde det så jag slipper riskera att flytta fukt i väggarna allt för mycket. :)
 
B
Har du 37c till radiatorn så är det inte konstigt att det är kallt. Det är vanligt att man kör 55C ungefär vid DUT, eller 45c om man har lite överstora element. 37 är lågt för att vara radiatorn. är 37C mitt på radiatorn? Bättre att ange in och ut temp.

Är det inte kallt i övriga rum? Det låter som 37c skulle medföra en hel del kalla rum.

Är det ett tvårörssystem i huset?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Pallar du ta bild på radiatorn samt vad som finns under eventuell termostat.
 
  • Fönsterkarm med lampa, blomkrukor, radiator, stickkontakt, utsikt till träd utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Har du 37c till radiatorn så är det inte konstigt att det är kallt. Det är vanligt att man kör 55C ungefär vid DUT, eller 45c om man har lite överstora element. 37 är lågt för att vara radiatorn. är 37C mitt på radiatorn? Bättre att ange in och ut temp.

Är det inte kallt i övriga rum? Det låter som 37c skulle medföra en hel del kalla rum.

Är det ett tvårörssystem i huset?
Nej det är 37-38 på radiatorn. 43 ger vp:n med retur på 38. Den är sist på slingan i ett tvårörssystem.
 
Tack för diskussionen allesammans!
Jag börjar nog med att lägga dubbelt lager stegdämpare och nytt golv (behöver ändå bytas) så får jag bort en del av köldbryggan...
Så utvärderar jag resultatet från det innan ev krympning av rummets storlek.
 
Kan du ta bort termostaten och visa hur det ser ut där? Ser ut som Danfoss termostat. Vill se vad graderingen står på förinställningsventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.