Byggahus.se
I sista bilden i videon verka det som det övre metallblecket har fått sig en törn som gör att låsmekanismen inte kan gå igen. Försök att räta ut detta. Jag vet inte vad alla delar i ett fallås har för benämningar, men det finns personer på forumet som kommer att upplysa om detta.

Illustration av en dörrlåsmekanism med delar benämnda, inriktad på "tryckesfall".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit. Ok, det är det som heter tryckesfall i bild ovan som inte verkar kunna röra sig utåt tillräckligt
 
  • Gilla
  • Haha
AvsAnnelie och 1 till
  • Laddar…
S
Prova med att bända undan den undre flärpen - alltså mera åt vänster i bild - så att dörrens kolv ("tryckesfallet" på svårt dörrspråk) kan få plats i utrymmet. Sen kan du ju bända den övre också, men den är för låskolven.

Närbild av en dörrs strikplåt med markerade flärpar för justering av dörrkolvens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc och 3 till
  • Laddar…
Endast den nedre då jag behöver greja med? Där felet ligger? Ingen risk det är någon annanstans?

Jättetack för att ni hjälper mig 🙏
 
S
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Endast den nedre då jag behöver greja med? Där felet ligger? Ingen risk det är någon annanstans?

Jättetack för att ni hjälper mig 🙏
Klart dörren kan vara helt skev eller svälld också, eller att någon monterat en jättetjock tätningslist, jag är inget proffs och det är mycket vi inte vet om den där dörren och dess historia.

Men prova först att bända den nedre åt vänster, och se till att mittenbiten på den nedre flärpen kommer så långt vänster du kan också.

Det kan då vara så att det inte räcker och att blecket egentligen behöver flyttas på. Eller något annat.

PS. när du trycker på dörren för att försöka stänga, tryck inte högt upp på dörren, där sitter ingenting. Tryck istället på dörrens handtag eller precis ovanför.
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Endast den nedre då jag behöver greja med? Där felet ligger? Ingen risk det är någon annanstans?

Jättetack för att ni hjälper mig 🙏
Börja med det som @stugfar tipsar om men det ser även ut som om det kan vara fel i höjdled så tryckeskolven eventuellt kan ta emot underkant av slutblecket.
Det kan i så fall lösas med att du filar ur slutblecket eller justerar dörrbladet (knäscker gångjärnen eller höjder dörrbladet).
Om det fungerar efter du gjort som @stugfar tipsat om så behöver du inte göra något mer.
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
AXS
Kan du fota så vi ser låsstolpen med fallet(Se bild ovan).
Tycker det ser ut som något är knas där.

Har den gått att stänga innan?
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Kan du fota så vi ser låsstolpen med fallet(Se bild ovan).
Tycker det ser ut som något är knas där.

Har den gått att stänga innan?
Har inte fått den att stänga på min tid här. Sedan jag flyttade in.
 
  • Ett dörrhandtag med en synlig låsmekanism märkt "ASSA ABLOY" monterat på en ofullständigt stängd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Är antingen bilden eller filmen spegelvänd?

Om vänster i bilden är samma sida som du filmar ifrån så är fallet felvänt. Det kan gå att bara dra i det och snurra det. Eller så får du öppna det och vända, det går att göra själv men annars fixar en låssmed det ganska snabbt.
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Är antingen bilden eller filmen spegelvänd?

Om vänster i bilden är samma sida som du filmar ifrån så är fallet felvänt. Det kan gå att bara dra i det och snurra det. Eller så får du öppna det och vända, det går att göra själv men annars fixar en låssmed det ganska snabbt.
Fotat från samma håll. Så jag ska vända på den delen jag skickade bild på först?
 
AXS
Jag hänger inte helt med på vad som är vad. Men om det är som jag tror så är det delen på bilden med röd ring som ska vändas.

Med fler bättre bilder eller filmer så går det att svara på helt säkert.
Dörrlås med del markerad i röd ring, misstänkt att vara den del som ska vändas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Bild
 
  • Två bilder av dörrlåsmekanismer, en med markerade skruvhål och en med ASSA ABLOY-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående att vända tryckesfallet.
Glöm det… fallet är rättvänt. @AXS har råkat missuppfatta din bild.

Två tänkbara orsaker till att dörren inte stängs.

Blecket sitter på fel höjd så att tryckesfallet missar.
Åtgärdas genom att flytta blecket. slitaget indikerar att detta inte är problemet.

Blecket har för hålen för långt in i karmen så att tryckesfallet inte når fram. Plösmåttet för stort heter det på yrkeslingo.
Åtgärdas genom att byta till ett med mindre plösmått. Eller, om man föredrar det, flytta ut blecket. Det går också att fila upp hålen.
Det urfrästa hålet för fallet i karmens trä måste då förstås huggas upp lite mer.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Jag hänger inte helt med på vad som är vad. Men om det är som jag tror så är det delen på bilden med röd ring som ska vändas.

Med fler bättre bilder eller filmer så går det att svara på helt säkert.
[bild]
Aha! Så den går att vända på separat! Smart. Ska se om någon bild är mer tydlig på felet men den biten är alltså åt fel håll om man kikar på bilden jag försöker få med här?
 
  • Jämförelse av två fönsterlås, en med låskomponenten vänd åt fel håll markerad i gult och den andra korrekt installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtbitarna som du ringat in är deformerade. De skall vara vikta rakt in i 90graders vinkel så att fallet stannar mot dem. De är där för att blecket skall kunna justeras lite om man tycker att det glappar för mycket. Då bänder man in det någon mm med någon slags mejsel.

Kan vara så att urtaget i träet är felplacerat och att montören som satt ihop karmen inte brytt sig tillräckligt för att göra något åt saken utan bara bankat in det. Därför deformerat.

Åtgärdas genom att hugga upp uttaget och vika tillbaka plåten.

Mvh Findus
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.