Ring, maila, sms:a både VVSaren och byggherren, hela tiden. Till slut kanske dom tröttnar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Jag kanske va otydlig. Jag har gjort en månads lång totalrenovera g av huset och anlitade då en byggfirma som i sin tur anlitade en vvs. Ja, något måste vvs har gjort fel eftersom lukten inte fanns här före de kom hit.
Vet du på ett ungefär vad VVS-firman skulle göra?
Det ska naturligtvis inte lukta efter att de är färdiga. Det är naturligtvis något de borde fixa. Men det kan ju råka vara en bagatell. Titta noga där det luktar mest. Det kan vara ett vattenlås som är tomt på vatten. Eller en tätning runt en slang som de glömt sätta dit. Eller en stos eller venti till avluftning av avloppet.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Reklamera skriftligen till Byggföretaget och prata med VVS firman, gärna skriftligen vad som är fel och vad ni har kommit överens om. Kanske är VVS firman vettig och kommer och åtgärdar. Annars är det en skrivelse till Arn som gäller.
Har för mig att de har 2 försök att rätta till felet innan man har rätt att välja någon annan.
kolla med Hallo konsumet.
Läs på denna länk
[länk]
[länk]
Nejnejnejnej, prata inte med VVS firman.

Prata med din avtalspart.

• Gilla
Rigor och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90
T Timmermannen77 skrev:
Hej
Skall du köra den chargongen och kalla hantverkaren för klantashle.
Då kommer du inte långt med dina problem.

Men de e klart du har kanske inte gjort något misstag själv någon gång.
Vill man inte bli kallad det rekommenderas att ta ansvar för sitt arbete och ha yrkesstolthet.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vet du på ett ungefär vad VVS-firman skulle göra?
Det ska naturligtvis inte lukta efter att de är färdiga. Det är naturligtvis något de borde fixa. Men det kan ju råka vara en bagatell. Titta noga där det luktar mest. Det kan vara ett vattenlås som är tomt på vatten. Eller en tätning runt en slang som de glömt sätta dit. Eller en stos eller venti till avluftning av avloppet.
Ja de gjorde nytt avlopp i källarn tror han kallade det avlopps groda. De drog nya avlopp till disk och tvättmaskin eftersom det inte fanns dragit in till köket. Och i installerade dessa maskiner.

Tack för smarta tips men jag är helt okunnig på detta. Tror att någon skrev i min andra tråd här att det saknas vattenlås till maskinerna.

• Gilla
  • Älska
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Nejnejnejnej, prata inte med VVS firman.

Prata med din avtalspart.
Ja, helt rätt. Jag har inte pratat med vvs firman. Jag har däremot skrivit till byggaren och bett honom om att få det åtgärdat snarast. Och att det inte skickas samma kille som ställde till med denna hemska lukt. Svaret var då - vi får se vem det blir som kommer. Och jag skrev idag på fm samt ringde igår vid två och vet fortfarande inte när detta kan åtgärdas.

A
G Gammalthus1875 skrev:
Ja, helt rätt. Jag har inte pratat med vvs firman. Jag har däremot skrivit till byggaren och bett honom om att få det åtgärdat snarast. Och att det inte skickas samma kille som ställde till med denna hemska lukt. Svaret var då - vi får se vem det blir som kommer. Och jag skrev idag på fm samt ringde igår vid två och vet fortfarande inte när detta kan åtgärdas.
Nu när du har skrivit till byggaren så kan du börja o jaga honom, ring han och fråga om när Röris kommer för att det luktar så mycket att vi inte kan bo kvar tar du våra hotellräkningar?
Då borde det bli lite fart på han!

• Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nu när du har skrivit till byggaren så kan du börja o jaga honom, ring han och fråga om när Röris kommer för att det luktar så mycket att vi inte kan bo kvar tar du våra hotellräkningar?
Då borde det bli lite fart på han!
Jag skickade honom bild på hur jag plastat in källardörr och maskiner men inte hört mer efter det.

Tack igen för smart tips. Får göra det efter jag käkat min sena lunch.

• Wow
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Har du betalt alla fakturor till Byggfirman? Annars kan du hålla inne ett litet belopp tills felet är åtgärdat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
M Mawe85 skrev:
Har du betalt alla fakturor till Byggfirman? Annars kan du hålla inne ett litet belopp tills felet är åtgärdat.
Hade du själv bara väntat när det luktar avlopp i huset?
Man får ta tag i situationen sedan kan man med gott mod håll inne pengarna med men det löser inte problemet!

• Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hade du själv bara väntat när det luktar avlopp i huset?
Man får ta tag i situationen sedan kan man med gott mod håll inne pengarna med men det löser inte problemet!
Förstår inte din fråga. Vad ska man vänta med bara för att man håller inne pengarna? Pengar är ett påtryckningsmedel för att få det åtgärdat snabbare.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A
M Mawe85 skrev:
Förstår inte din fråga. Vad ska man vänta med bara för att man håller inne pengarna? Pengar är ett påtryckningsmedel för att få det åtgärdat snabbare.
Du rekommenderade att hålla in med betalningen, det jag menar är att det är en långsam metod, avloppslukten är en sanitär olägenhet att det ska inte ta mer än Max någon arbetsdag att få avhjälpt om ens det.
Att man inte betalar en faktura kan ta veckor innan det upptäcks hos företaget!

Hej
Kollade på din bild som du tagit under diskbänken. Jag tycker de ser ut som att avlppsslangen som går ner i en muff i diskbänkskåpet inte är hundra tät.
Kan de vara där lukten kommer ifrån 🤷‍♂️

• Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Hej
Kollade på din bild som du tagit under diskbänken. Jag tycker de ser ut som att avlppsslangen som går ner i en muff i diskbänkskåpet inte är hundra tät.
Kan de vara där lukten kommer ifrån 🤷‍♂️
Tack för att du återkom. Det kan det vara. Men det stinker även under diskmaskinen och tvättmaskinen. Men mest stinker det i källaren.

• Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vill man inte bli kallad det rekommenderas att ta ansvar för sitt arbete och ha yrkesstolthet.
Håler helt med, bara man får chansen att rätta till.
Han som utfört jobbet kanske inte ens fått information om jobbet.
Ibland stannar infon på vägen😊

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.