Byggahus.se
Blyat lod har använts till lödning av elektronik till för ett år sedan och det är fortfarande tillåtet i viss undantagen utrustning så det finns att köpa! Vem vet när amatörsmurfen köpte sitt lod och då till vad.

Protte
 
D
Tja... Det har varit TILLÅTET att använda blyat lod fram till 060701. Ingen seriös elektroniktillverkare har väntat så länge med att ställa om produktionen, då RoHS-direktivet kom redan 2002 och industrin alltså var väl förberedd på vad som skulle komma. Det är fortfarande tillåtet att sälja befintligt lager och reservdelar till maskiner som sålts före 2006-07-01 (men jag vet inte om lödtenn kan räknas som en sådan reservdel?), så visst, det säljs ut en del gammalt blyat lod.

Nu var ju hela den här diskussionen inte så allvarligt menad....:rolleyes: Vilket blyfritt lödtenn använder du förresten? Jag använder 99,3% tenn och 0,7% koppar och det är märkbart jobbigt att få att flyta ut fint. Får köra lödstationen på 410 grader för att det skall flyta ut tycker jag.
 
Det är fortfarande tillåtet att använda blyat till militär och medicinsk utrustning och vid reparation av gammal utrustning så tillgången på lod med bly finns.

Blyfritt till elektronik är ingen höjdare.

Protte
 
Man får väl köpa på sig ett lager med blyat lödtenn så man klarar sig då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.