Byggahus.se

Hur farlig är lödpastan?

1. A
    Medlem Nivå 6
    Har nyss bytt alla vattenrör i källaren. Har gjort det med kapillärlödning och använt Ridgid lödpasta. Nu i efterhand kommer jag på att det kanske är farligt. Kommer jag att förgiftas långsamt eller?

2. tompas11
    Medlem Nivå 8
  3. D
    Anonym
    Tycker inte det är någon idé att svara dig, då du säkert inte kommer att få tillfälle att läsa svaret ändå... :D

4. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Men gott!:)

Ammoniumklorid eller salmiak (NH4Cl) är ett salt som är vitt till färgen och lättlösligt i vatten. Det används bland annat som ingrediens i salmiakgodis och ger då en salt smak.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ammoniumklorid

5. A
    Medlem Nivå 6
    Har släpat mig till datorn. Bölderna på kroppen gör så ont. Nej skämt åsido. Rören är ju redan på plats och kommer så att förbli, men tanken fanns där lite på allvar. Finns det helt giftfria lödpastor eller är det bara jag som oroar mig för mycket?

6. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Du får trösta dig med om det är något giftigt som löses ut så räcker det inte i all evighet. Bölderna kommer att ge med sig när det är slut på gift.

Protte

7. oavvs
    Medlem Nivå 5
    vänd dig till livsmedels verket och fråga men om du har köpt det hos en seriös firma tror jag att det inte är giftigt efter som att vatten är ett livsmedel så får amn inte använda vad somhälst

8. A
    Medlem Nivå 6
    Känns som bölderna redan håller på att ge med sig

9. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Bra! Då får vi pröva något annat giftigt.

Protte

10. S
    Medlem Nivå 2
    Det kanske finns anledning att torka rent kring lödningarna. Lödpastor har en tendens att ärga koppar. Du kan räkna med gröna vackra ränder efter ett tag.

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Hm,,, vattenrör? är det dricksvatten du menar? Har du sett till att ha lämpligt ogiftigt lod då?
    (med tanke på att du inte kollat upp lödvätskan innan menar jag) finns ju lod med bly och annat giftigt i...

12. D
    Anonym
  13. A
    Medlem Nivå 6
    Ni menar inte att bly är giftigt också? För att spara pengar så använde jag rent bly som jag hittat på skroten. De gamla rören var isolerade med något härligt grått material som jag smulat sönder och tänker använda som isolering i väggarna.

14. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    jaha, asbest menar du...

15. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Lite mer seriöst igen så tror jag inte att användandet av något som detta någon enstaka gång är farligare än det vinet jag råkar hålla i handen nu om man ser till att vin dricker man oftare än löder med lödpasta. Skulle det nu vara farligare borde det inte få säljas.