Byggahus.se
A
Hej! Nog en korkad fråga här men hur fäster jag säkrast och på bästa sett denna skruvkrok/ögla i vår pergolas stolpar? (95x95)? Tänkte fixa solskydd med hjälp av stålrep. Vill inte råka ta sönder trästolpen i processen. Ska man förborra? Eller bara skruva in den försiktigt för hands?

Mvh
 
  • En hand håller en plastpåse med ögle-skruvar, möjligt för upphängning eller fästanordningar, mot en inomhusbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Aldrig fel att förborra med ett borr som är lite mindre än diametern innanför gängorna.
I 95 stolpe så tror jag det är svårt att spräcka stolpen med en sådan ögla men det kan bli väldigt trögt att skruva in den utan borrning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 587768 och 1 till
  • Laddar…
Har man ömtåliga fingrar rekommenderas ett sånt här bits till skruvdragaren
Verktyg för väggmontering: skruvar, krokar, verktygshylsa - metallfästelement och installationstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller den här
Två metalliska föremål, troligen verktygshuvuden med Y-formad profil, på vit bakgrund.

/Höghus
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle förborra. Blir det sen trögt att skruva i brukar jag helt enkelt bara trä en skruvmejsel igenom öglan och snurra, brukar räcka gott.
 
  • Gilla
Anonymiserad 587768 och 1 till
  • Laddar…
A
Elpris_123 skrev:
Hej! Nog en korkad fråga här men hur fäster jag säkrast och på bästa sett denna skruvkrok/ögla i vår pergolas stolpar? (95x95)? Tänkte fixa solskydd med hjälp av stålrep. Vill inte råka ta sönder trästolpen i processen. Ska man förborra? Eller bara skruva in den försiktigt för hands?

Mvh
Tack för svar alla!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.