Byggahus.se
Håller på att försöka renovera lite i köket och nu är det dags att sätta upp lite IKEA-stommar.
Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska fästa väggskåpen för att det ska sitta ordentligt.

Väggarna verkar vara gjorda av någon form av masonitskiva innerst, ca 1cm tjock, från 1970 när huset byggdes och utanpå dessa sitter nya 13mm gipsskivor.

Vad för skruv ska jag ha för att sätta upp väggskåpen för att de inte ska ramla ner?
Evigt tacksam för hjälp här eftersom jag inte kan något om detta.
 
jag hade satt en plyfa eller osb-skiva bakom gipset för masoniten och gipset håller inte ett fullt väggskåp. Och jag antar att det är reglar cc60 så reglarna kan vara svåra att pricka men det är också ett alternativ..
....
//
M
 
Om skåpen hänger uppe eller ej beror ju mer på vad du skruvar i än vad du skruvar med. Men anser du underlaget hålla är det till gips och lösa fiberplattor "molly" du skall använda. Men jag skulle nog försöka hitta reglarna för att få en säkrare nattsömn.
 
Jag har satt upp en del skåp som är skruvade i 10mm masonite men det kan vara tveksamt när det är Ikeaskåp med bara två fästpunkter...

Helgängad grov skruv drar bra annars.
 
Liggande 21x70 som spikas väl i väggreglarna. En uppe, lagom högt för infästningen, en nere bara för att hålla distansen. Sedan smyglist att täcka för.

Skruvar du i masonit lär du (eller någon annan i familjen) få det i huvudet rätt snabbt. Bästa är att ha tvärreglar i väggen, men den möjligheten är du visst redan förbi.
 
  • Gilla
Highbeam
  • Laddar…
Håller på att renovera och då var det först meningen att snickarna skulle sätta upp köket, men dels så hade de lite ont om tid och jag har inte tid att vänta mer och sen så verkade det inte som ett allt för svårt projekt att ge sig på själv tyckte jag.

Dock är/var jag ju ganska tveksam till huruvuda masonit/gips håller för väggskåpen eftersom masoniten i sig är så porös.

Från början var väggen ändå bara gjord av masonitskivor, det var snickarna som skruvade dit gipsskivorna när de gjorde om i köket och förberedde för deras montering.

Så grov helgängad skruv borde väl hålla då?
Eller bör jag köra på molly för att vara säker?
 
Då det är Ikeaskåp och du bara har två fästpunkter per skåp så är frågan om du inte bör köra med dubbelmolly istället.

Kommer du åt över skåpen och detta sedan ska döljas med takanslutning så kan du ju alltid dra dit några byggvinklar på ett antal ställen mellan skåpets ovansida och väggen...
Som en extra säkerhetsåtgärd... ;)

10mm masoniten i väggarna är ganska kompakt om man jämför med "vanlig" masonite...
 
Dubbelmolly, vad är det?
Har nog bara sett vanlig molly tror jag.

Är bara 4 skåp som ska upp: två 60-skåp, ett 40-skåp och ett hörnskåp (60) så ev. borde jag ju kunna pricka några reglar.

Annars verkar det kanske säkrast att göra som firren159 säger och spika upp ett par tvärreglar.
 
Tord Yvel skrev:
Dubbelmolly, vad är det?
Som en vanlig men avsedd för dubbelgips, dvs ca 26 mm skivmaterial och inte för 13 mm skivmaterial.
 
Alfredo skrev:
Som en vanlig men avsedd för dubbelgips, dvs ca 26 mm skivmaterial och inte för 13 mm skivmaterial.
Aha, så enkelt! Tack!
 
Som alternativ till tvärreglar kan man dra på en lagom tjock spån- eller OSB-skiva - skruva den i reglarna bakom så ska du kunna skruva fast skåpen i den som du vill sen.
 
men väggarna har väl reglar? 60cc??
du drar juh i dessa först å främst.
har du ikea som nämnts tidigare blir det svårare!!!
 
Sätt en tunn regel inuti skåpet som du skruvar fast från skåpets utsida innan du sätter upp det. Nu kan du bomba i hur många mollysar du känner för och pricka reglarna med vanlig skruv. Mitt gamla kök (byggt 69) var gjort på det viset. Givetvis målar du regeln vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.