Byggahus.se
Vi har en balkongdörr som aldrig varit bra,och nu är det dags att göra något åt det.
Som kan ses så skiljer det nästan en cm mellan höger o vänster sida.
Balkongdörr med synlig snedställning på övre kant med lasersikte som illustrerar nivåskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av ojämn balkongdörr där en linjelaser visar en nästan en centimeters skillnad i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjev balkongdörr med ett synligt gap mellan dörren och karmen, demonstrerar behovet av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkongdörr öppen med synlig snedhet och verktyg såsom skiftnyckel och skruvmejsel på fönsterbrädan framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte att man borrar upp nya hål för karmskruvar och i så fall hakar av dörren, ta bort alla karmskruvar på vänster sida, rikta upp den sidan och sedan dra fast vid de nya hålen.
Allt bygger då på antagandet att det inte finns några hindrande kilar i överkant, samt att tröskeln "överlever" utan stöttande kilar i underkant.
 
Tröskeln behöver stöttning under, annars hänger den enbart i karmens sidostycken, och det är den garanterat INTE konstruerad för (för ni kommer trampa på den)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tröskeln behöver stöttning under, annars hänger den enbart i karmens sidostycken, och det är den garanterat INTE konstruerad för (för ni kommer trampa på den)
Stöttning underifrån blir en klar utmaning att komma åt.
Kortsiktigt så är räddningen att det är gångjärnssidan som då blir mest utsatt, med den lägre risken att man klivet på den där...
Men, att snickarna slarvade för 20 år sedan är ingen ursäkt att göra detsamma igen.
 
Kanske går det att kila upp något utifrån, verkar ligga en plastkil som borde gå att byta Närbild på tröskel och dörr med möjligt utrymme för att kila upp underifrån
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skadad tröskel med en plastkil synlig, markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta bort fodret invändigt, plocka ut karmen, gör om jobbet från början (är vad jag hade gjort)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ta bort fodret invändigt, plocka ut karmen, gör om jobbet från början (är vad jag hade gjort)
Var rädd för något sådant...
... vilket drar med sig ett markant större jobb än vad vi vill ta i just nu då risken är (för) stor att det inte går att lirka loss de folierade spånskivorna utan att tapeten skadas på tryckes-sidan.

Dum gör som dum säger (pratar med mitt inre jag) och kommer fram till att snikvarianten är värd att titta på - det kan inte bli värre än det är nu i alla fall (vilket säkert kommer att motbevisas).
 
Fundering... nu har jag inte kontrollmätt hela karmen, bara tre av fyra sidor.
De lodräta långsidorna är just det, i lod, den övre kortsidan lutar som sagt, men om tröskeln är i våg nu: hur förklarar man det? Har karmen glidigt isär i så fall?
Får ta och kolla tröskeln i morgon med avseende på om den är i våg nu eller inte.
 
Bortsett från att karmen är sned vad är det riktiga problemet?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bortsett från att karmen är sned vad är det riktiga problemet?
Dels att dörrbladet tar i i nederkant med resultat att dörren är svårstängd (smälla igen för att få in den sista cm) dels att det glipar i överkant.
Vi har lagt brickor i gångjärnen för att höja så mycket det går.

Har nu riktatat den vänstra sidan, både med ny kil och borrat nya karmskruvar med hylsa, och det är bättre men inte bra ännu - nu behöver man i alla fall inte dra igen dörren för kung och fosterland.
Borren (Jula) drar upp ettt 5mm hål för skruven, det är nog för grovt för skruven så den följer med när jag sedan vill justera hylsan för att finjustera dörrbladet. Skall prova med annan karmskruv och se om det blir bättre.

Har även plockat ur spanjoletten och smort upp alla hakar.
 
Ta en bild utifrån på hela dörren så är det lättare att hjälpa till.
 
Även om karmen inte verkar vara monterad korrekt så kan man ana att också dörrbladet är skevt. Kryssmät dörrbladet för att se om klossningen i dörren har gett upp.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Även om karmen inte verkar vara monterad korrekt så kan man ana att också dörrbladet är skevt. Kryssmät dörrbladet för att se om klossningen i dörren har gett upp.
Bra tips, får kolla upp även det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.