Hej,

Jag ska byta bänkskiva i köket och behöver därför demontera spishällen för att kunna ta bort den gamla bänkskivan.

Skulle verkligen behöva hjälp att veta hur jag ska gå till väga för att ta bort spishällen?

• Induktionshäll och ugn i ett kök med brun bänkskiva, redo för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar vara någon typ av klipps, en del sitter fast i bänkskivan och en del sitter fast på hällen.
Å det är "bara" att lyfta rakt upp.

Jag hade börjat med att plocka ut ugnen, å sedan sticka in huvudet å kika upp mot kanterna/sidorna på hällen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du får ta ut ugnen, i sidorna kan det finnas bleck som spänner mot skivans underkant, sen hur dom gjort under kanten på översidan vet ingen. En del hällar har en packnings om ska täta där, andra drar en sträng med silikon och då blir det problem att få bort den, brukar sitta som berget. Och försöker man bända i kanten så knäcks glaset. Kan gå att bända lite och få in en brytbladskniv som är tunn och skära. Men otroligt svårt det med. Blir till ta en hel helg för att skära loss, då man inte kan skära bara rakt av. Borra hål och såga runt om. Då kan det gå att bryta sönder skivdelen som är kvar, som troligtvis är av spåntyp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
C Carlsonn skrev:
Hej,

Jag ska byta bänkskiva i köket och behöver därför demontera spishällen för att kunna ta bort den gamla bänkskivan.

Skulle verkligen behöva hjälp att veta hur jag ska gå till väga för att ta bort spishällen?
Har du tur vilar bara hällen i hålet, som hemma hos oss. Vad händer om du försöker lyfta? Men ta ut ugnen först.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag får börja med att dra ut ugnen och titta.

Behöver man anlita elektriker för att koppla ur spishällen eller kan man göra det själv? Med strömbrytaren avslagen såklart.

C Carlsonn skrev:
Tack för svaren. Jag får börja med att dra ut ugnen och titta.

Behöver man anlita elektriker för att koppla ur spishällen eller kan man göra det själv? Med strömbrytaren avslagen såklart.
Beror på om den är fast ansluten eller med sticlpropp som är vanligt i dag. Ingen månresa att koppla igentligen. Bara ta foton så det syns tydligt vilka färger som ska sitta var. Kommer säker från andra "" att det får du inte göra "" Ska vara en elektriker för det. Det är ju bara skivan som ska bytas och samma häll ska tillbaka.

D
J jonaserik skrev:
Beror på om den är fast ansluten eller med sticlpropp som är vanligt i dag. Ingen månresa att koppla igentligen. Bara ta foton så det syns tydligt vilka färger som ska sitta var. Kommer säker från andra "" att det får du inte göra "" Ska vara en elektriker för det. Det är ju bara skivan som ska bytas och samma häll ska tillbaka.
Även om den sutte fast i kopplad går det faktiskt att vara laglig om TS kopplar ut enbart i spisplinten. Efter att ha tagit kort på hur det är kopplat. Då ändrar TS inte i den fasta installationen. Dvs behåller anslutningskabeln. Så har jag gjort någon gång.

Om det är laminatbänkskiva så kan den sitta siliconad fast i bänkskivan för att förhindra så fukt inte kryper in i spån

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.