Byggahus.se
Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.

Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
 
  • 3D-modellerad struktur ritad i SketchUp, möjlig grundplan för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
B buster75 skrev:
Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.

Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Det bästa är en tryckt 22x95 på undersidan då behåller du mer isoleringsmån..
Syllpapp är lämpligt att ha mellan betongblocken och bjälklaget…
Men din nya konstruktion är sämre än o ha hela bjälkar med krysskolvning ur bärighetssyn..men lägger du några block under den så kan du få det hållbart…
 
Du kan ju använda justerbara altanfötter (de där i plast) för att bygga upp bjälklaget med. Enkla att justera in, billiga nog att bara strössla ut.
 
T Tsdoesds skrev:
Du kan ju använda justerbara altanfötter (de där i plast) för att bygga upp bjälklaget med. Enkla att justera in, billiga nog att bara strössla ut.
Har du en länk så jag ser vad du menar? :)
 
R
Tänk på vikten med plastfötter då dessa oftast bara klarar ca 2-250kg i tryck ett hus springer snabbt iväg i vikt..
 
Nu kanske jag stökar till det.
Du bygger inomhus och skriver "torrt sedan 40-talet.
Man skulle kunna göra en "fuskbetongplatta" med släta betongplattor och på den bygga bjälklaget. Blir ingen luft under bjälklaget och du kan gå ned i dimension och isolering.
Och allt vilar på betongplattorna.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B buster75 skrev:
Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.

Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Jag tycker likafullt att du ska spika/skruva på en bräda under golvreglarna innan du sätter ihop bjälklaget, att efteråt hålla på med läkt är tidskrävande/ jobbigt och dessutom förlorar man isoleringshöjd. Mellan golvbjälken och cemenblocken bör du dessutom få till ett kapilärbrytande skikt, förslagsvis grundmurspapp, pallningsbricka i plast eller näver som mellan grundstenarna timmerstommen på ett timmerhus.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Behöver jag bräda för blindbotten på kortsidan också?
 
  • Enkel, stiliserad illustration av ett träramverk mot en enfärgad bakgrund, troligen ett byggnadsstomme eller bokhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad hade ni valt för dimension/isolering med bjälklag på betongplattor? Räcker 120-145mm?
 
A AndersS skrev:
Vad hade ni valt för dimension/isolering med bjälklag på betongplattor? Räcker 120-145mm?
Jag bygger det mesta med hemsågad 2*8 ev rygg uppåt, är spännvidden stor får man antingen göra ett upplag på mitten om det är möjligt eller ställa planken tätare, det går ju fint att anpassa centrumavståndet efter väntad belastning och krav på stabilitet, ska man isolera är det bekvämt att hålla sig till förekommande skivbredd på isoleringen eller köra med lösull/ kutterspån.
 
F fribygg skrev:
Jag bygger det mesta med hemsågad 2*8 ev rygg uppåt, är spännvidden stor får man antingen göra ett upplag på mitten om det är möjligt eller ställa planken tätare, det går ju fint att anpassa centrumavståndet efter väntad belastning och krav på stabilitet, ska man isolera är det bekvämt att hålla sig till förekommande skivbredd på isoleringen eller köra med lösull/ kutterspån.
Men nu har du "hel platta" med betongplattor där hela bjälklaget vilar på den. TS kan ju bygga lite annorlunda utifrån de förutsättningar som finns torrt och "inomhus".
 
A AndersS skrev:
Men nu har du "hel platta" med betongplattor där hela bjälklaget vilar på den. TS kan ju bygga lite annorlunda utifrån de förutsättningar som finns torrt och "inomhus".
TS gav väl förutsättningarna med 6st betongblock som upplag om jag minns rätt? Även inne i en fd lantbruksbyggnad skulle jag lägga nått kapilärbrytande mellan sten och trä, det kostar så lite och är så svårt att få dit i efterhand om det visar sig behövas i framtiden.
 
F fribygg skrev:
TS gav väl förutsättningarna med 6st betongblock som upplag om jag minns rätt? Även inne i en fd lantbruksbyggnad skulle jag lägga nått kapilärbrytande mellan sten och trä, det kostar så lite och är så svårt att få dit i efterhand om det visar sig behövas i framtiden.
Kolla mitt inlägg #37 som alternativ till betongblock, jag gav det som ett alternativ som inte ts nämnt men som jag själv kunnat gjort. Man kan med den rulla ut plast/papp på plattorna om man vill och sedan bygga bjälklag och bara fylla med isolering.
Vi behöver inte följa någon byggstandard utan hitta en bra lösning som fungerar
 
B buster75 skrev:
Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.

Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Tänk på att du då måste ha plintar under mittbjälken också. Annars försvagas bara konstruktionen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.