undine
Hej!
Jag har två bastanta gamla 60-talsbokhyllor i någon form av massivt trä, se bilder (ursäkta röran, det byggs om i samma veva). Mörkt och röd/brun-betsat från 60-talet. Jag vill nu försöka få dem ljusare. Inte vita (då hade jag bara målat dem vita) utan någon form av neutral träfärg. Jag vill ha fram träet mer.

Jag har testat:
- Färgborttagningsmedel: hjälpte inte, inget hände
- Klorin: blev svagt ljusa fläckar, gick ej att få jämnt
- Vitbetsning: Ser ut som när man har solkräm på huden, sjukt fult med vit hinna
- Slipning: Händer ju inget. Jag slipar och slipar och det är precis som om den rödbruna betsningen verkligen trängt in i träet. Jag oljade dessutom in det jag slipat och då blev det precis lika mörkt igen! :(

Jag har googlat kring att bleka träet med någon form av "wood bleach", men jag hittar inget sådant i Sverige. Det enda jag hittar är detta: https://www.bauhaus.se/blekmedel-jape-redo-1l Kan det fungera?

Någon som lyckats med att bleka trämöbler?

• Tom gammal 60-talsbokhylla i massivt trä med mörk rödbrun betsning, placerad på ett trägolv i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gamla rödbruna bokhyllor i massivt trä från 60-talet med synliga ådringar och ommöblering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är väl fanér?

undine
Violina Violina skrev:
Är väl fanér?
Inte på allt, tydligen. Hyllplanen verkar vara helt solida. Även sidbitarna. Lådfronterna verkar vara någon form av fanér ja.
Kan man inte bleka fanér?

Hur ser ändträt ut?

Om det är homogena bitar trä och samma färg.på djupet så kan det ju vara träta naturliga färg och inte ngt betsat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.