Byggahus.se
Amatörsnickaren skrev:
Ja dessa kör ju t.ex. IKEA med i diverse stommar etc tillverkade av MDF så det kan kanske vara en variant även om stommarna är lite tjockare än en dörr är...
Gör själv ganska mycket lösningar av MDF, luckor, stommar, skåp osv - Kör med en Festool centreringsborr inställd till rätt djup och bara borrar in - Tror mina systemskruv är 12mm som jag oftast använder. Biter bra som sagt om man inte släpper på dem och skruvar om ett par gånger....
 
Så grov skruv som möjligt och så lång som möjligt med glesa stora gängor är det som gäller. Man kan även med fördel korta av en lång skruv så man får samma tjocklek på hela skruvens gängade del. Skruven i inlägg 14 känns lite kort men det men det finns längre. Men den hittar man nog bara hos typ theofils och andra likvärdiga beslags butiker

Skall du limma kan du lika gärna limma mot faneret. Sitter nog bättre där än mot Mdf den kan delaminerar sig väldigt lätt.
Du kan även använda dubbelhäftande tejp och skruv att limma och skruva är lite överkurs kan jag tycka.

Mina fem cent.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.