Hej,
Jag och sambon gav oss i kast med att försöka snygga till väggarna i köket i väntan på en mer permanent uppfräschning.
Valde att försöka jobba bort bården som gick över tapeten men som ni kan se från bilderna så släppte mycket mer än beräknat, mycket väta och försiktighet till trots. Tror de beror på de enorma fettfläckar som befläckat väggarna i årtionden.
Min fråga nu är hur går man lättast tillväga för att få detta målningsbart så billigt och enkelt som möjligt.
Jag och sambon gav oss i kast med att försöka snygga till väggarna i köket i väntan på en mer permanent uppfräschning.
Valde att försöka jobba bort bården som gick över tapeten men som ni kan se från bilderna så släppte mycket mer än beräknat, mycket väta och försiktighet till trots. Tror de beror på de enorma fettfläckar som befläckat väggarna i årtionden.
Min fråga nu är hur går man lättast tillväga för att få detta målningsbart så billigt och enkelt som möjligt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Pensla på tapetklister och plastfolie och låt det sitta några dygn. Sen borde det gå lättare att ta bort. Sedan slipar ni och målar.
Ja jag vet inte. 😅G Genomklok skrev:
Är det lättare att spackla och fyll ut alla ojämnheter för att färgen ska se någorlunda bra ut än att slita bort resterande och sedan göra de jämnt nog för färg?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Ju mer ni tar bort desto mindre spackel behövs. Men ni kommer behöva bredspackla ändå.
Testa enklaste vägen först. Det är så små ytor att du varken sumpar dyr färg i mängd eller särskilt mycket tid. Beror ju slutligen på hur petiga ni är med resultatet.
När du spacklat så du är nöjd, måla ytan en gång med den färg ni tänkt ha. Den kommer inte täcka 100 %, men det är normalt tillräckligt för att kunna bedöma underarbetet i det ljus som är på platsen. Kolla hur skuggor bildas i ev ojämnheter som är kvar och om det är okej nivå för er. Om inte ser du nu lätt var det behöver kompletteras. (Om du vill testar du bara på en yta av tre och utvärderar inför övriga.)
Kanske är det så att bredspackling behövs, kanske inte.
När du spacklat så du är nöjd, måla ytan en gång med den färg ni tänkt ha. Den kommer inte täcka 100 %, men det är normalt tillräckligt för att kunna bedöma underarbetet i det ljus som är på platsen. Kolla hur skuggor bildas i ev ojämnheter som är kvar och om det är okej nivå för er. Om inte ser du nu lätt var det behöver kompletteras. (Om du vill testar du bara på en yta av tre och utvärderar inför övriga.)
Kanske är det så att bredspackling behövs, kanske inte.
Så nu äntligen fick vi tid till att åtgärda köket.
Blev spackel på väggarna och använde överbliven färg från ett tidigare projekt.
Finns lite kvar att göra men nu slipper man se fettfläckar varje dag. 😊
Blev spackel på väggarna och använde överbliven färg från ett tidigare projekt.
Finns lite kvar att göra men nu slipper man se fettfläckar varje dag. 😊
Klicka här för att svara