Hej,

Jag och sambon gav oss i kast med att försöka snygga till väggarna i köket i väntan på en mer permanent uppfräschning.

Valde att försöka jobba bort bården som gick över tapeten men som ni kan se från bilderna så släppte mycket mer än beräknat, mycket väta och försiktighet till trots. Tror de beror på de enorma fettfläckar som befläckat väggarna i årtionden.

Min fråga nu är hur går man lättast tillväga för att få detta målningsbart så billigt och enkelt som möjligt.

• Vägg med blå tapet där delar har slitits bort, avslöjande ljusare underliggande lager; eluttag och träyta synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskavd tapet i kök med synlig vägg bakom, intill en skåp och brödrost på bänken. Synlig eluttag med sladd.
    Skapa konto
  • Kök med avskavd tapet över kakel, visas efter att en bård tagits bort. En skärbräda står lutad mot väggen.
    Skapa konto
Pensla på tapetklister och plastfolie och låt det sitta några dygn. Sen borde det gå lättare att ta bort. Sedan slipar ni och målar.

S Småbrukaren skrev:
Pensla på tapetklister och plastfolie och låt det sitta några dygn. Sen borde det gå lättare att ta bort. Sedan slipar ni och målar.
Tack för svar.
Det är alltså en bättre/enklare metod än vatten, ånga eller tapetborttagningmedel?

Måste ni ta bort resten av tapeten om ni ändå ska måla över?
Jag hade målartvättat på det som är, spacklat och slipat hål m.m. och sedan blaskat på lämplig färg. Eftersom det är smalt och trångt kan en liten roller underlätta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Måste ni ta bort resten av tapeten om ni ändå ska måla över?
Jag hade målartvättat på det som är, spacklat och slipat hål m.m. och sedan blaskat på lämplig färg. Eftersom det är smalt och trångt kan en liten roller underlätta.
Ja jag vet inte. 😅

Är det lättare att spackla och fyll ut alla ojämnheter för att färgen ska se någorlunda bra ut än att slita bort resterande och sedan göra de jämnt nog för färg?

Ju mer ni tar bort desto mindre spackel behövs. Men ni kommer behöva bredspackla ändå.

Testa enklaste vägen först. Det är så små ytor att du varken sumpar dyr färg i mängd eller särskilt mycket tid. Beror ju slutligen på hur petiga ni är med resultatet.

När du spacklat så du är nöjd, måla ytan en gång med den färg ni tänkt ha. Den kommer inte täcka 100 %, men det är normalt tillräckligt för att kunna bedöma underarbetet i det ljus som är på platsen. Kolla hur skuggor bildas i ev ojämnheter som är kvar och om det är okej nivå för er. Om inte ser du nu lätt var det behöver kompletteras. (Om du vill testar du bara på en yta av tre och utvärderar inför övriga.)

Kanske är det så att bredspackling behövs, kanske inte.

Så nu äntligen fick vi tid till att åtgärda köket.

Blev spackel på väggarna och använde överbliven färg från ett tidigare projekt.

Finns lite kvar att göra men nu slipper man se fettfläckar varje dag. 😊

• Renoverat kök med ljusa väggar och kaklat golv, vit kyl och träbänk med brödrost och vattenkokare.
    Skapa konto
  • Kök med vita skåp, spis och rostfri diskbänk, nymålade väggar och köksredskap. Upprustning pågår för att dölja gamla fettfläckar.
    Skapa konto
  • Gilla
vickan11 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.