Tekniker (som jag) tenderar till att anse att data är data och kan inte låta olika vilket är på sätt och vis sant. Det som då har glömts bort är att man måste ta hänsyn till två saker, datadomänen och tidsdomänen när det gäller reproducering av digitalt ljud. Det som påverkar ljudet är jittret i tidsdomänen och det kan inte höras som förändringar i ljudet som typ doplereffekt för jittret är mycket snabbare än så. Enkelt förklarat så är det klockningen av D/A omvandlingen som påverkas och resulerar i fasvridningar i den analoga signalen vilket förvränger ljudet. Men DATA är fortfarande 100% korrekt. Klockningen av D/A omvandlaren är helt eller delvis styrd av avläsningen av CD:n och eftersom en CD bränd med hög hastighet också blir bränd med sämmre precision så ökar också jittret. Olika lösningar har provats för att komma tillrätta med problemet bla regenerering av klocksignalen eller buffring av data med olika bra resultat. Sett i ljuset av hela ljudkedjans funktion och inte stirra sig blind på att "data är ju data" så anser jag att Canuto är på rätt spår btrf bränningshastigheten. Ett expriment du skulle kunna göra Canuto, är att ta en skiva du tycker låter dåligt, kopiera den skivan till en ny men ändvänd den lägre skrivhastigheten som du tyckte lät som orginalet. Resultatet kommer förmodligen att bli som orginalet eftersom den ökade precisionen vid den nya skrivningen kommer att återställa tidsdomänen, dvs minska jittret.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Jag kör(de) också MythTV och kan slå ett slag för den. (Men den är väl iofs inte för den Linux/Unix/datorokunnige). Ändrade helt våra TV-vanor; jag trodde t ex att jag skulle använda pausfunktionen en massa, men icke. Istället såg vi programmen flera dagar/veckor senare. Eftersom man inte ser någon reklam så missar man också spottarna för nya serier eller program, så utbudet blev i någon mån fattigare. Men bäst var nästan att man slapp se på TV; vi hade hela tredje säsongen av "24" inspelad innan vi orkade börja titta; och det blev så mycket att vi sa "vi skiter i det och raderar det istället". Så MythTV såg på TV åt mig, jag slapp.jocke4u skrev:
Sedan är det där med pillande bara alltför sant. Och gäller alla branscher. Jag kommer ihåg när jag jobbade på SKFs forskningslab. Trots att jag växt upp bland mekaniskt intresserade män och jobbat i verkstadsindustrin innan så har jag aldrig förr eller senare stött på en samling människor med så många lagerproblem hemma. Det skar lager i tvättmaskiner, bilar, båtar, cyklar, släpkärror och jag vet inte vad. De kunde helt enkelt inte låta bli att pilla på dem, utan var tvungna att kolla att det var rätt spel, rätt smörjt osv, även när det var nytt från fabrik. Pillar man med grejjorna så går de sönder.
Eftersom min förklaring kanske blev lite invecklad så googlade jag lite och hittade följande artikel som beskriver ed del av de tekniska aspekterna i D/A omvandlingen i en CD-spelare. Visserligen lite gammal men den tekniska beskrivningen är ändå aktuell. Här nämns just att de höga frekvenserna och framför allt låga amplituderna påverkas mest och dessutom av väldigt lite jitter.Canuto skrev:
http://www.stereophile.com/reference/590jitter/index.html
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har lite svårt att tro detta....du kommer inte åt GPUn i PS3 med Linux utan för göra det med mjukvaran istället och att den inte laggar med yellowdog...hmmm.RealElwood skrev:PS3:an har blivit jämförd ett par gånger mot high-end CD-spelare/DVD-spelare och har stått som segrare eller med topp 3 placering.
Att den inte är ett mediacenter än är fel, jag kör Linux YellowDog på min, fungerar precis som windows i princip, det är inga problem att hoppa mellan PS3:ans operativ och Linux så hela maskinen är konfigurerad från början för detta. Den klarar av att spela upp 2!! filmer i 1080p med AC3 ljud samtidigt utan att lagga på varken bild eller ljud under Linux.
Men jag vill ha en Popcorn också, mest bara för att testa, den verkar förbannat trevlig.
Det är bara att läsa lite i tråden....för de som är intresserad av yellodog linux
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=138743&st=330
Om det är fel att den inte är en fullvärdig mediacenter än; Hur kopplar du TV-in i PS3:an för uppspelning/inspelning?RealElwood skrev:PS3:an har blivit jämförd ett par gånger mot high-end CD-spelare/DVD-spelare och har stått som segrare eller med topp 3 placering.
Att den inte är ett mediacenter än är fel, jag kör Linux YellowDog på min, fungerar precis som windows i princip, det är inga problem att hoppa mellan PS3:ans operativ och Linux så hela maskinen är konfigurerad från början för detta. Den klarar av att spela upp 2!! filmer i 1080p med AC3 ljud samtidigt utan att lagga på varken bild eller ljud under Linux.
Men jag vill ha en Popcorn också, mest bara för att testa, den verkar förbannat trevlig.
Jag har själv en PS3 och vet hur bra den är, men måste säga att jag håller med de som säger att den tyvärr inte ännu är en fullvärdig mediacenter-ersättare.
Dessutom får man inte åtkomst till hårdvaruacceleration i grafikkortet.
Det har varit rätt kraftiga diskussioner om Ps3 som bas för XBMC men hittills är svaret från utvecklarna att de delar som går att komma åt inte räcker till prestandamässigt för att klara att driva XBMC
Citat:" Tycker mer att när ord som sämre ljudbild å "tamt" ljud så känns det mer som det härrör från vad man kallar för inbillning."
Tja, det kan kanske någon tycka, men vet man lite om ljud, dynamik e.t.c. och har en skaplig ljudanläggning så är det ganska lätt att höra skillnaden.
Även dom som tror att det är inbillning kan höra samma sak!
Sedan finns ju dom som är nöjda med MP3 ljudkvalitet! HU!!
Men det respekterar jag.
Tja, det kan kanske någon tycka, men vet man lite om ljud, dynamik e.t.c. och har en skaplig ljudanläggning så är det ganska lätt att höra skillnaden.
Även dom som tror att det är inbillning kan höra samma sak!
Sedan finns ju dom som är nöjda med MP3 ljudkvalitet! HU!!
Men det respekterar jag.
Klicka här för att svara