Tack för intresse!
Jag (67+) fattar egentligen inte hur en HTPC för en 5-7000 kan vara lika bra ljudmässigt som en bra CD spelare för en 10-15000.
Är det så att tekniken är så intressant att "folk" har helt släppt kraven på, i detta fallet, ljudkvaliteten??
Jag (67+) fattar egentligen inte hur en HTPC för en 5-7000 kan vara lika bra ljudmässigt som en bra CD spelare för en 10-15000.
Är det så att tekniken är så intressant att "folk" har helt släppt kraven på, i detta fallet, ljudkvaliteten??
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
tja om alla ettor och nollor tolkas rätt, det vore ju en skräpdator om den inte klarade det, så återstår det ju i vilken hastighet (klocka) de kommer med, jag tror nog detta duger åt de flesta... men sen finns det ju folk som tex målar cd skivorna gröna på kanten och så, men då har det nog slagit över åt religions hållet mera...
Vi närmar oss ju nu oxå den punkt när det är billigare att köpa hårddiskar än tex brännbara DVD skivor, så med de nya 750 giggarna, så lär jag nog inte köpa några mer DVD skivor...
Och så mycket bekvämare det är att ha det på hårddisk istället för tusentals skivor.
cd och dvd spelarna kommer nog ganska snart att hamna på samma ställe som mina kasettband och videoband hamnat, på den analoga tiden däremot så hade det ju mycket större betydelse hur grejorna var konstruerade.
Vi närmar oss ju nu oxå den punkt när det är billigare att köpa hårddiskar än tex brännbara DVD skivor, så med de nya 750 giggarna, så lär jag nog inte köpa några mer DVD skivor...
Och så mycket bekvämare det är att ha det på hårddisk istället för tusentals skivor.
cd och dvd spelarna kommer nog ganska snart att hamna på samma ställe som mina kasettband och videoband hamnat, på den analoga tiden däremot så hade det ju mycket större betydelse hur grejorna var konstruerade.
canuto
En CD spelare för 15000 är säkert ljudmässigt bättre än en HTPC för 5-7000 (åtminstånde om man kan bortse från habegär, status och märke). Dock tror jag att dagens 400kr DVD spelare är så pass mycket bättre än gårdagens värsting CD-only spelare att skillnaden numera är extremt liten mellan en HTPC och dagens värsting CD. Way way mer än vad vanliga dödliga behöver.
Iom det så väger enkelheten med hårddiskbaserade lösningar och MP3 mycket mer än nirvana ljud.
Så enkelt är det nog.
En CD spelare för 15000 är säkert ljudmässigt bättre än en HTPC för 5-7000 (åtminstånde om man kan bortse från habegär, status och märke). Dock tror jag att dagens 400kr DVD spelare är så pass mycket bättre än gårdagens värsting CD-only spelare att skillnaden numera är extremt liten mellan en HTPC och dagens värsting CD. Way way mer än vad vanliga dödliga behöver.
Iom det så väger enkelheten med hårddiskbaserade lösningar och MP3 mycket mer än nirvana ljud.
Så enkelt är det nog.
Om datorn ska sköta D/A-omvandlingen så lär en dyr CD-spelare göra ett bättre jobb, men inte nödvändigtvis bättre än ett bra ljudkort. Själv kommer jag mata min Denon med optisk s/pdif och låta den sköta D/A och det kommer den klara i världsklass. Har man ingen bra D/A i signalkedjan kan ju en bra CD-spelare kanske vara rätt väg.
Det finns nog ingen bransch där priserna är så fantasifulla som i "hifi-branschen". Det är nog den största anledningen till att en HTPC kan klara samma jobb som långt dyrare hifi-grejer. Det finns ju t.o.m. de som påstår att en kopierad CD-skiva (alltså inte från mp3) låter sämre än orginalet
Men man ska inte underskatta placeboeffekten. Har man bestämt sig för att en dyr CD-spelare och högtalarkablar för 3000 kr per meter låter bättre så kommer de göra det - tills man vågar göra en blindtest
Jag har träffat många audiofiler som fnyser åt blindtester eftersom "skillnaden på ditt eller datt för tio gånger pengarna är så uppenbar att en test inte behövs". Säga vad man vill om det.
Det finns nog ingen bransch där priserna är så fantasifulla som i "hifi-branschen". Det är nog den största anledningen till att en HTPC kan klara samma jobb som långt dyrare hifi-grejer. Det finns ju t.o.m. de som påstår att en kopierad CD-skiva (alltså inte från mp3) låter sämre än orginalet
Men man ska inte underskatta placeboeffekten. Har man bestämt sig för att en dyr CD-spelare och högtalarkablar för 3000 kr per meter låter bättre så kommer de göra det - tills man vågar göra en blindtest
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har nog ganska stora krav på både bild och ljud, tyvärr har jag inte lyckats kombinera dem ännu
men hoppas kunna fixa det mesta i kommande husbygge, jag tänkte där ha ett biorum, med mina 7+1 högtalare och hemmabioreceiver, datorn tänker jag ha i ett annat rum bredvid, precis som jag har idag, jag kör nu en 6meters hdmi kabel till min 24tums 1920*1200 datormonitor, så hur mycket väsen datorn gör, har inte så stor betydelse. jag har väl ca 200 cd skivor på datorn i form av imagefiler elller som flac(lossless), dessa hör jag hellre på än de mp3
r jag oxå har.
Angående bilden så vill jag numera helst ha 1080p kvalitet eller 720p, tv:n har jag kastat ut sen några år, kompletterat med spdif för ljudet så bör jag klara mig ett tag (tyvärr saknar min hemmabioreciver möjlighet att ta emot hdmi)
truhd lcd tv återstår att skaffa samt jag väntar på att 1080p projektorer ska komma ner tillräckligt i pris, lcd tv tycker jag har blivit ganska så mycket bättre senaste året.
Jag lär oxå behöva någon sorts fjärrstyrning av datorn. fjärrkontroll, usb förlängning(aktiv) eller ett trådlöst tangentbord /mus
Angående bilden så vill jag numera helst ha 1080p kvalitet eller 720p, tv:n har jag kastat ut sen några år, kompletterat med spdif för ljudet så bör jag klara mig ett tag (tyvärr saknar min hemmabioreciver möjlighet att ta emot hdmi)
truhd lcd tv återstår att skaffa samt jag väntar på att 1080p projektorer ska komma ner tillräckligt i pris, lcd tv tycker jag har blivit ganska så mycket bättre senaste året.
Jag lär oxå behöva någon sorts fjärrstyrning av datorn. fjärrkontroll, usb förlängning(aktiv) eller ett trådlöst tangentbord /mus
Det finns ju t.o.m. de som påstår att en kopierad CD-skiva (alltså inte från mp3) låter sämre än orginalet 
Det är helt klart att en copierad CD skiva kan låta sämre än orginalet. Det lär bero på med vilken hastighet man bränner kopian har jag förstått.
Kan det vara så?
Betr. MP3 inspelningar så är de rena skämtet vad gäller ljudkvaliteten. Väldig dålig.
Vad jag förstår så är en HTPC en kompromiss, åtmindstone vad gäller bra ljudkvalitet som inte skall blandas in i HIFI begreppet.
Verkar till att satsa på "riktiga" HIFI komponenter om man skall njuta av bra ljud?
HTPC får väl fortsätta att vara mera en "fancy maskin" för bild i alla dess former och att man inte kan förvänta sig ett kvalitativt HIFI ljud.
Det är helt klart att en copierad CD skiva kan låta sämre än orginalet. Det lär bero på med vilken hastighet man bränner kopian har jag förstått.
Kan det vara så?
Betr. MP3 inspelningar så är de rena skämtet vad gäller ljudkvaliteten. Väldig dålig.
Vad jag förstår så är en HTPC en kompromiss, åtmindstone vad gäller bra ljudkvalitet som inte skall blandas in i HIFI begreppet.
Verkar till att satsa på "riktiga" HIFI komponenter om man skall njuta av bra ljud?
HTPC får väl fortsätta att vara mera en "fancy maskin" för bild i alla dess former och att man inte kan förvänta sig ett kvalitativt HIFI ljud.
De vill jag nog allt påstå va en stor myt. Då en ljudcd är mindre kännslig för bit-fel (ger ju bara hack och ev missljud)Canuto skrev:
Ren data är i detta fall mer kännslig för Bit-fel då det kan göra filer oläsliga.
Skulle tänka mig att det hamnar på samma nivå som när man från Hifi-håll vidhöll att måla kanterna gröna på CD skivorna gav bättre ljud.
Har testat med att kopiera en orginal CD med olika bränn- hastigheter. Alldeles klart att den som är bränd med hög hastighet låter sämre än den som är bränd vid låg hastighet, vilken hörs som orginalet.
Kan lätt verifieras vid en blindtest med en "riktig" HIFI anläggning.
Varför kan det vara så?
Kan lätt verifieras vid en blindtest med en "riktig" HIFI anläggning.
Varför kan det vara så?
Dålig skiva eller dålig brännare, skulle jag spontant säga.
Testa att skriva data i samma hastighet med samma typ av skiva, funkar den att läsa datan har du lyssnat lite för noga på din HIFI-anläggning. Datan är mycket mer känslig för läsfel, klarar sig datan så klarar sig musiken helt oförstörd.
En faktor som kan vara svår att kolla är dock CD-spelaren i HIFI-anläggningen. Den skulle kunna vara sämre än läsaren i datorn, och därigenom missa mindre tydlig information i den snabbt brända CDn.
Testa att skriva data i samma hastighet med samma typ av skiva, funkar den att läsa datan har du lyssnat lite för noga på din HIFI-anläggning. Datan är mycket mer känslig för läsfel, klarar sig datan så klarar sig musiken helt oförstörd.
En faktor som kan vara svår att kolla är dock CD-spelaren i HIFI-anläggningen. Den skulle kunna vara sämre än läsaren i datorn, och därigenom missa mindre tydlig information i den snabbt brända CDn.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag bränner alltid skivor med verifiering, då kan man ju åtminstone säkerställa att brännaren kan läsa vad den själv skrivit...
Men åtminstone med dvd skivor så är det väldigt olika kvalitet på olika fabrikat, jag brukar anväda Taiyo Yuden eller Verbatim (tyvärr använder även Verbatim vissa skivor från suspekta fabriker) så det är bäst att kolla de skivor man tänker köpa här:http://www.videohelp.com/dvdmedia
Vet inte om motsvarande finns för cd skivor, men problemn är nog mindre bland dem, jag brukar köpa verbatim cd skivor oxå.
Köper man sen skivorna utomlands så slipper man ju den ganska höga 'kasettavgiften' som tillkommer på cd och dvd skivor, jag ger väl ca 4kr st för skivorna, och avgiften skulle fördubbla det priset.
men i nuförtiden då känns det ju som en onödig omväg att gå via brända skivor, det finns ju hårddiskar och spdif
Men åtminstone med dvd skivor så är det väldigt olika kvalitet på olika fabrikat, jag brukar anväda Taiyo Yuden eller Verbatim (tyvärr använder även Verbatim vissa skivor från suspekta fabriker) så det är bäst att kolla de skivor man tänker köpa här:http://www.videohelp.com/dvdmedia
Vet inte om motsvarande finns för cd skivor, men problemn är nog mindre bland dem, jag brukar köpa verbatim cd skivor oxå.
Köper man sen skivorna utomlands så slipper man ju den ganska höga 'kasettavgiften' som tillkommer på cd och dvd skivor, jag ger väl ca 4kr st för skivorna, och avgiften skulle fördubbla det priset.
men i nuförtiden då känns det ju som en onödig omväg att gå via brända skivor, det finns ju hårddiskar och spdif
Jitter. Beroende på utrustning så är man mer eller mindre känslig för det men det är den största orsaken till "missljud".Canuto skrev:
Tillägg: googla på "jitter cd" så poppar det upp en hel del infolänkar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://sv.wikipedia.org/wiki/SPDIF
det är ett sätt att överföra ljud digitalt, det är ju bäst att ha så få överföringar mellan analogt/digitalt som möjligt.
numera kommer väl hdmi istället som överför både bild och ljud digitalt.
Det hänger ju en del på vad man har för ingångar på sin förstärkare...
det är ett sätt att överföra ljud digitalt, det är ju bäst att ha så få överföringar mellan analogt/digitalt som möjligt.
numera kommer väl hdmi istället som överför både bild och ljud digitalt.
Det hänger ju en del på vad man har för ingångar på sin förstärkare...