984 läst ·
4 svar
984 läst
4 svar
höglasteffektavgift
Hej, är det någon som kan förklara om jag tänker rätt här?
Vi har idag ett abonnemang på 80A men funderar på att sänka till 63A.
Håller på att räkna på om det är ekonomiskt försvarbart att gå över från trafomätning till direktmätning då vi fått en offert på 32000kr för jobbet.
Allt hänger på hur nätbolaget tar ut den sk höglasteffektavgiften som vi slipper om vi går ner till 63A.
Säg att vi har en effekttopp varje månad på 63A, räknar man då 63x230x3= 43kW
Blir vi alltså debiterade 43kW x 75kr= 3225kr varje månad under vinterhalvåret?
Alltså 3225kr x 6mån = 19350kr?
Har jag missat något?
Vi har idag ett abonnemang på 80A men funderar på att sänka till 63A.
Håller på att räkna på om det är ekonomiskt försvarbart att gå över från trafomätning till direktmätning då vi fått en offert på 32000kr för jobbet.
Allt hänger på hur nätbolaget tar ut den sk höglasteffektavgiften som vi slipper om vi går ner till 63A.
Säg att vi har en effekttopp varje månad på 63A, räknar man då 63x230x3= 43kW
Blir vi alltså debiterade 43kW x 75kr= 3225kr varje månad under vinterhalvåret?
Alltså 3225kr x 6mån = 19350kr?
Har jag missat något?
Effektavgiftens storlek kan skilja ganska mycket mellan olika nätbolag och om den kombineras med en rörlig överföringsavgift per kWh. I princip har du rätt när du räknar men oftast ligger månadens effekttoppar normalt bara på en del av den effekt abonnemanget medger. Det är nog extremt sällan man kommer upp i maximal effekt utan kanske bara hälften i verkligheten men det beror ju på vad man har för verksamhet(?)
Effektavgift ska införas i hela landet genom EU-beslut och vara klart senast 2027 så du kommer inte att kunna slippa det.
Effektavgift ska införas i hela landet genom EU-beslut och vara klart senast 2027 så du kommer inte att kunna slippa det.
Jag vet att jag inte kommer undan det då mitt nätbolag idag har en höglast effektavgift 75kr/kW under vinterhalvåret.J Josth skrev:Effektavgiftens storlek kan skilja ganska mycket mellan olika nätbolag och om den kombineras med en rörlig överföringsavgift per kWh. I princip har du rätt när du räknar men oftast ligger månadens effekttoppar normalt bara på en del av den effekt abonnemanget medger. Det är nog extremt sällan man kommer upp i maximal effekt utan kanske bara hälften i verkligheten men det beror ju på vad man har för verksamhet(?)
Effektavgift ska införas i hela landet genom EU-beslut och vara klart senast 2027 så du kommer inte att kunna slippa det.
Har man abonnemang på under 16-63A då har man ju ingen avgift som heter "höglast effektavgift"
Det du missat är att överföringen på ett säkringsabbonemang är högre. Din tanke är ju att nedsäkringen ska betala sig till slut. Iom övergången till effektabbonemang för alla så är det tveksamt det hinner ske innan övergången är klar.
På lägre säkringsstorlekar betalar man i stället en avgift baserat på säkringstorlek. På totalen blir det sannolikt ingen större skillnad.
Klicka här för att svara
