6 295 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Höga skåp
Jag vill ha höga överskåp som går enda upp till taket i vårt kök. Det reducerar antalet leverantörer till de som specialtiverkar (t.ex. Kungsäter) och Marbodal. Skåpet ska vara ca 120cm högt, bredder ca 70 och 40. Vad kan det kosta att specialbeställa? Kanske från andra sortiment? Side boards, Badrum, bokhyllor?
Söker tips på andra leverantörer!
Söker tips på andra leverantörer!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Absolut inte smart att bygga med skåp ända upp mot taket av olika anledningar.
Med 99% säkerhet så lutar taket och då får man en sned springa från ena till andra sidan som är svår att trolla bort.
Har man otur så lutar även taket på andra hållet och då slår luckorna i taket när man öppnar dem för att det är en lägre punkt i taket utanför väggskåpen.
Bästa är att alltid hålla sig till i alla fall en 30-50mm takanslutning för att minimera problemen.
Med 99% säkerhet så lutar taket och då får man en sned springa från ena till andra sidan som är svår att trolla bort.
Har man otur så lutar även taket på andra hållet och då slår luckorna i taket när man öppnar dem för att det är en lägre punkt i taket utanför väggskåpen.
Bästa är att alltid hålla sig till i alla fall en 30-50mm takanslutning för att minimera problemen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har drygt 1,9 i tak och satte in IKEA-garderober för några år sen.Paul-Staffanstorp skrev:
fick kapa bort lite på höjden, men är inte svårt. IKEA är ju platta paket från början.
Använde det bortkapade som borrmall, tror jag fick borra igenom först.
Mer special med dörrarna.
Hur är det, är IKEAS dörrar förborrade? kan 5cm vara ok ändå om gångjärnet sitter längre in?
Släta dörrar kan man nog kapa ovantill, men profilerade blir svårt utseendemässigt.
Målningen syns inte ovanpå om man kan kapa snyggt, men det blir kanske inte helt 100.
/K
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag vet att det är ganska lätt att kapa ner skåp men det är värre med luckorna.Knåpen skrev:Har drygt 1,9 i tak och satte in IKEA-garderober för några år sen.
fick kapa bort lite på höjden, men är inte svårt. IKEA är ju platta paket från början.
Använde det bortkapade som borrmall, tror jag fick borra igenom först.
Mer special med dörrarna.
Hur är det, är IKEAS dörrar förborrade? kan 5cm vara ok ändå om gångjärnet sitter längre in?
Släta dörrar kan man nog kapa ovantill, men profilerade blir svårt utseendemässigt.
Målningen syns inte ovanpå om man kan kapa snyggt, men det blir kanske inte helt 100.
/K
Ikeas hålbild för gångjärnen sitter dessutom bara 60mm in från nedan resp. ovankanten vilket gör att det inte finns möjlighet till detta utan att fräsa nya hål för gångjärnen.
Allt det här drar med sig så onödigt med extrajobb istället för att hålla sig strax under taket vilket jag redan skrivet är absolut det bästa av olika anledningar.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ikea har ju tyvärr inga direkta lösningar när man vill ha så pass höga väggskåp då de är 700 eller 920mm höga.
HTH har i sin webshop en lösning med antingen 864 höga skåp samt liggande toppskåp på 320mm ovanpå detta vilket blir totalt 1184mm högt eller så väljer man 704 och liggande på 320 vilket stannar på 1024mm.
Prismässigt är de som sagt på nivå med Ikea om man hittar en lucka som passar.
HTH har i sin webshop en lösning med antingen 864 höga skåp samt liggande toppskåp på 320mm ovanpå detta vilket blir totalt 1184mm högt eller så väljer man 704 och liggande på 320 vilket stannar på 1024mm.
Prismässigt är de som sagt på nivå med Ikea om man hittar en lucka som passar.
Vi har 2,65 i takhöjd och jag vill ha en anslutning över skåpet på 5-10 cm. Med ikeas högsta blir det 30 cm. I nuvarande kök som består av ursprungliga skåp från 30-talet och nyare av senare datum har vi båda varianterna och jag vet vilka jag tycker är snyggast. Bra idé att kapa skåp. Är det svårt att fräsa ut för nya gångjärn? Finns det kanske något specialverktyg? Skulle kunna tänka mig att köpa luckor av företag som gör luckor för IKEA stommar. Då får jag välja färg själv också.
jag hade en snickerisäljare hemma idag - de tillverkar köksdelara och gör målade utbyteslucker.
Ny stomme på 60 cm kostar 600 kr en stomme på 80 cm kostar 800kr
så prova att hitta ett snickeri som jobbar med kök för att få stommarna
Ny stomme på 60 cm kostar 600 kr en stomme på 80 cm kostar 800kr
så prova att hitta ett snickeri som jobbar med kök för att få stommarna
Ikea har ju väggskåp som är antingen 70 eller 92 cm höga, men sen också liggande högskåp som är 40 cm höga, kanske det går att kombinera dem?
Klicka här för att svara