Byggahus.se
Hej,
Vi håller på att bygga badrum i ett mindre hus på gården. Nu när golvet är flyttspaklat med golvvärme blir höjdskillnad ganska stor. 50mm och sen behövs ju lite plats att vika upp tätskikt. Men hur gör jag bäst en nästan 60mm hög badrumströskel? Alla i affären är typ bara 25mm hög. Sätta en regel under tröskeln? 😅Har hittat en tröskelförhöjning men den är också 25mm så då hade det bara blivit 50mm ändå... hjälp?
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Vanlig 75 regel under badrums tröskel sen tar du en elbil å delar den på framsidan så ser de bra ut
 
  • Haha
  • Gilla
kioskdavid och 4 till
  • Laddar…
Ek bit skulle de stå
 
  • Haha
  • Gilla
janusz_w och 13 till
  • Laddar…
R
R Rickard.lj skrev:
Ek bit skulle de stå
Lät fräckare att montera en klyvd elbil🤓😂
 
  • Haha
  • Gilla
Fruklimp och 26 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Lät fräckare att montera en klyvd elbil🤓😂
Vist är min tröskel hög men ändå inte så högt 😂 tack för tipset 😊
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Observer att man numera i princip alltid behöver specialbygga trösklar då de måste ligga i liv med väggarnas färdiga yta för fuktskyddet för man ska undvika invik vid karm/tröskel så fuktskyddet istället kan gå rakt förbi tröskeln bara.

...och Ja, lägg regel under som upphöjning och en ekbit framför den under tröskeln så regeln döljs.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Man bilar ner badrummet innan man gjuter in värmen.
 
  • Gilla
Uffemorfar och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Observer att man numera i princip alltid behöver specialbygga trösklar då de måste ligga i liv med väggarnas färdiga yta för fuktskyddet för man ska undvika invik vid karm/tröskel så fuktskyddet istället kan gå rakt förbi tröskeln bara.

...och Ja, lägg regel under som upphöjning och en ekbit framför den under regeln.
Ah du menar eftersom jag har tillräckligt med fall till golvbrunn så behöver min tätskikt inte vara uppvikt mot tröskeln? Men kan istället vara i samma höjd?
 
  • Gilla
Uffemorfar
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns lösa påbyggnadsdelar,
[länk]
Det går att göra egen gögre påbyggnad av en ekbit.

Tröskeln till badrummet i mitt barndomshem hade en påbyggnad ovanpå tröskeln på ca 7 cm, alla dörrar satt på samma höjd.
Likt följande
[bild]
[länk]
Jag tror att förhöjning som går att köpa färdig räcker inte men snygg bild på den i ditt barndomshem. Är det egenbyggt?
 
  • Gilla
zyszczak62
  • Laddar…
Skogskatt Skogskatt skrev:
Ah du menar eftersom jag har tillräckligt med fall till golvbrunn så behöver min tätskikt inte vara uppvikt mot tröskeln? Men kan istället vara i samma höjd?
Har man 20mm skillnad på fuktskydd vid brunn och vid tröskeln behöver man inget uppvik... helt korrekt... för att kunna handikappanpassa...

MEN... det är ju inte det jag förklarar i texten du citerat 🤔😉
 
  • Gilla
Uffemorfar
  • Laddar…
Skogskatt Skogskatt skrev:
Jag tror att förhöjning som går att köpa färdig räcker inte men snygg bild på den i ditt barndomshem. Är det egenbyggt?
Och en till fråga... eftersom tröskeln blev så högt så går vara dörr planer inte ihop. Planen var en 210 dörr. Men med ish 6-7cm tröskeln så tänker jag att det måste blir en 200 dörr istället. I överkant av dörröppningen, kan man sätta en vanlig regel som sen tätskikt sätts på? Eller måste det vara som i resten av badrummet och därmed regel/plywood +gips sen tätskikt?
Jag kommer naturligtvis fråga hantverkaren som gör tätskiktsarbete på måndag med. Men vi gör en del grejer själv och har mest tid på helgen så hade gärna haft en fingervisning så jag kan förbereda inköp av rätt material 😊
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har man 20mm skillnad på fuktskydd vid brunn och vid tröskeln behöver man inget uppvik... helt korrekt... för att kunna handikappanpassa...

MEN... det är ju inte det jag förklarar i texten du citerat 🤔😉
Haha vill du förklara en gång till eller har du en bild? 🙈
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
Skogskatt Skogskatt skrev:
Jag tror att förhöjning som går att köpa färdig räcker inte men snygg bild på den i ditt barndomshem. Är det egenbyggt?
Den bilden på förhöjd tröskel är inte från mitt barndomshem utan en bild jg hittade på nätet.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.