Byggahus.se
Vi har jordvärme med vattenburet system.
Hur vet man om det är lågtempererat eller högtempererat radiatorsystem?

Jag har hört att om man har lågtempererat radiatorsystem.

Så ska det kanske gå att offra elementen i badrumen och istället koppla in golvärme direkt på element-termostaten.

Utan schunt eller någon annan styrning.

M vh Anders
 
Med jordvärme så är det nog lågtemperatursystem, det är inte andra grejor, bara att elementen är dimensionerade för lägre vattentemperatur och ändå ge tillräckligt med effekt.

Golvvärmen säger jag inget om.

Protte
 
S
Ungefär så här
Framledning 35C vid 0C = lågtemp
Framledning 55C vid 0C = högtemp
 
vist går det att bygga ett snik system, men kanske inte genom att dra rörena helt utan styrning. Dock remomenderar jag inte att man gör nån sniklösning, då glv värmen ska arbeta på annat sätt.

du vill ha hög cirkulaton i golv värme slingan, för att få en jämn värme över hela golvet (kän på dina element, så känner d att dom är betydligt kallare i botten.)
Du vill välle inte ha en temp skilnad på glvet så det är olika varmt beroende på var man står? Du vill väll också kunna gå på golvet på vintern? det är inte skönt att gå på ett 30 grader varmt golv
 
Tackar för alla svar.

Hur gör jag för att få högre cirkulation i golvet en i elementet?

Det blir väl svårt att koppla till en extra cirkulationspump i och med att jag har enrörs system till elementen?
 
du köper nått som heter Pucher, den sköter allt. Både tempratur sänkning & cirkulation
 
steelis skrev:
Ungefär så här
Framledning 35C vid 0C = lågtemp
Framledning 55C vid 0C = högtemp
Kan man enbart gå på det?
Det måste vara massa sker som bestämmer framledningsa temp.
Vad man vill ha för temp inne, isolering av huset osv.

Man bygger väl inte ett värme system, sen ser vad man har för framledningstemp?
 
Ingen som kan reda ut skillnaden?
 
S
Jag har golvvärme och radiatorer och jag har då ingen shunt. Har bergvärme.
 
Nej men du har ett styrsystem på värmepumpen som pyttsar ut lagom varmt vatten så ni håller en dräglig innetemperatur. Det gör en shunt också.

Protte
 
S
Det har ju Starion med.

Citat : Vi har jordvärme med vattenburet system.
Hur vet man om det är lågtempererat eller högtempererat radiatorsystem? Citat
 
steelis skrev:
Ungefär så här
Framledning 35C vid 0C = lågtemp
Framledning 55C vid 0C = högtemp
Nja det håller jag nog inte med om, Om det är så har jag ett lågtempsystem o det tycker jag inte det är då det krävs 60° framledningstemp vid -28° mot hos en kompis som oxå har radiatorer men aldrig varit över 47° fast han haft -34°
 
S
2an skrev:
Nja det håller jag nog inte med om, Om det är så har jag ett lågtempsystem o det tycker jag inte det är då det krävs 60° framledningstemp vid -28° mot hos en kompis som oxå har radiatorer men aldrig varit över 47° fast han haft -34°
Exemplet var vid 0 grader ute, klart det ökar om man har -27 ute.....
 
steelis skrev:
Exemplet var vid 0 grader ute, klart det ökar om man har -27 ute.....

Visst blir det så men vid 0° kör kompisen ut 27-28° tyckte ja det stod på mätaren..

Skulle nog snarare säga att ett lågtemp inte ska behöva över 50° då det är som kallast ute..
 
S
Jamen visst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.