Byggahus.se
Hej

Jag har nyss ritat mitt eget hus, det gick bra, bygglov etc är klart.

Pga denna erfarenhet erbjöd jag mig nu att hjälpa min brors byggfirma, som har i uppdrag att bygga om en altan till ett uterum, samt bygga ut det en aning.

Det jag då undrar, det här gamla huset har väldigt dåliga / otillräckliga befintliga ritningar.
Behöver man göra alla ritningar till huset, även för delar som liksom inte påverkas?

För att vara konkret, måste jag göra en ritning över befintlig planlösning, som t.ex. innefattar kundens kök, trots att det inte överhuvudtaget påverkas av denna utbyggnad?

Jag vill bara ha en fingervisning så att man gör någorlunda rätt från start för att minimera risk för onödigt många komplettingar och annat sen, när detta lämnas in till kommunen (en kommun som jag förövrigt aldrig tidigare varit i kontakt med, än).

Hur fungerar det generellt?
Tack!
 
Det beror lite från handläggare till handläggare. Men du ska egentligen ha ritningar på alla vinklar som berörs. Är altanen till söder behövs fasadritningar på söder, väster och öster. Du ska även ha en planlösningsritning på det planet altanen rör och även en situationsplan som visar var på tomten altanen blir.
 
Du kan kolla in bygglovsalliansens exemplritningar för bygglov, de redovisar tydligt vad som skall med.

Du behöver inte redovisa invändiga rum med fast utrustning/inredning men en planritning med innerväggar går ju snabbt att rita upp.
 
Jag förstår farhågorna. Ska man utgå från några gamla skisser som troligtvis aldrig har stämt då man byggde kanske lite annorlunda redan från början och sen har husets renoverats i olika omgångar och fasader, fönster, dörrar har flyttats tagis bort och tillkommit.

Huset på din ritning kommer inte stämma med verkligheten, och vems fel är det? Kan din brors firma bli ansvarig för "fel" på ritningen? Läge att speca väldigt tydligt i ett avtal att ni bara tar ansvar för utbyggnaden/uterummet inte hela bygglovet (som faktiskt innebär hela fastigheten antar jag). Och tänk om kommunen trilskas och du får rita om gång på gång, fast pris?

För att vara korrekt borde hela huset mätas upp och caddas om som det står idag och sen ändringarna göras. Kommer säkert bli lite knepigt hur du än gör när "verkligheten" inte stämmer med ditt tillgänliga material.

Har tyvärr inga svar. Men det hade varit kul att veta, jag har haft liknande problem själv och förbannat mig själv många gånger att jag inte ritade om hela jäkla huset i något 3D-program.

Men en byggfirma som kunde hantera allt från arkitekthjälp, bygglov, utförande hade jag gärna jobbat med!
 
Tack för bra synpunkter.

Utifrån detta har jag skissat lite på ett kontrakt. Jag har inte kört det genom en jurist och tänkte nog inte dra det så långt heller, utan jag tänker påstå att bara man tänker igenom det mesta och skriver det någorlunda tydligt så borde det kunna hålla om man blir oense. :) Jag vet inte om det är så verkligheten ser ut, men jag tänker testa.

Men först vill jag kolla med er kloka på nätet, vad tror ni?

http://www.deserveit.se/dump/AvtalExempel.docx

Kanske borde man testa på någon juridikavdelning av forumet också (antar att det finns), men jag testar här först. :)

Tack!

Eventuellt ska jag komplettera med att även bifoga en sektionsritning, jag har inte förstått än om de är helt nödvändiga för en sån här grej. Det visar sig
 
Du behöver nog rita in utbyggnaden på en sitplan. Sektion kan behövas om handläggaren är petig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.