Byggahus.se
Ingen med behörighet som kan säga något om detta??
Min enda tanke kan vara att man fått höra detta när man i samma veva som klinker la elgolvvärme och därav för in jord i rumet och då måste jorda resten. Om nu jord i golvärmen räcker för att det kravet ska gälla.
 
OK ,inte behörig , men har alltid "vetat" att man har jordat i rum med stengolv.Kanske en skröna...
Man ska kanske inte skriva svar om man inte är säker...?
 
Har efter detta och inga svar här kollat med föredetta elektriker på jobbet och ingen har hört något liknande. Kan ingen med behörighet säga sitt om detta??
 
Jobbar som elektriker men har ingen behörighet själv.
Har dock aldrig hört talas om detta heller.
Som sagt, kanske någon som vet kan svara?
 
När jag anlitade en elektriker för att byta central och dra om allt till jordat diskuterade vi innan vad som redan var jordat och inte. I källaren var det jordat, och han sa nånting i stil med "förr drog man gränsen vid betonggolv". Vilket skulle kunna tänkas betyda att tumregeln var betonggolv=jordat eller något i den stilen.
 
Jepp det stämmer, förr drog man gränsen vid betong golv.
Om man t.ex lade klinker vid entren där det varit trägolv och ojordade uttag var man tvungen att jorda dessa uttag när man la in klinkers.

I dag är ju detta inget man tänker på efter som allt skall jordas.
 
El Uffe skrev:
Jepp det stämmer, förr drog man gränsen vid betong golv.
Om man t.ex lade klinker vid entren där det varit trägolv och ojordade uttag var man tvungen att jorda dessa uttag när man la in klinkers.

I dag är ju detta inget man tänker på efter som allt skall jordas.
Detta förr när va det?? Mina föräldrar hade då inte jordat i hallen hus byggt -75 klinker i hallen. Sedan är ju fortfarande frågan om det är så att man måste byta till jordat om man lägger klinker i ett rum. Lägger men ingen golvärme så är ju inte ens en elektriker inblandad.
 
Vad som är rätt i ursprungsfrågan vet jag inte. Men resonemanget att man skulle kunna "bryta" mot elregler bara för att man gör byggjobbet efter eljobbet kan ju inte hålla.

Tänk på vart det resonemanget för om man ex. bygger en duschplats rakt över ett befintligt eluttag. Man kan ju bygga om ett badrum också utan att kalla in någon elektriker.

Om det är så att uttagen skall vara jordade i ett utrymme med klinkers (vilket jag alltså inte vet, fast har hört samma sak), så måste det ju gälla även om klinkers läggningen sker i utrymme med befintliga uttag.
 
OK det va en dum liknelse.
Men tbx till första frågan. Hur är det med den? Och stämmer detta kan någon då även försöka förklara elsäkerhetsmässigt varför??
 
Dum eller inte, vem sjutton skulle komma på att ringa elektrikern bara för att man lagt klinker med vattenburen värme eller helt utan, inte jag!
 
Jag har inte hört talas om det, men det jag kan tänker på är att om golvet är ledande (vilket betonggolv är men inte torra trägolv) så ska det vara jordat. Lägger man klinker på ett befintligt golv är jag tveksam till att det blir ledande (man får ju naturligtvis mäta upp det).

Tanken med ojordade uttag är ju att dom finns i en miljö utan jordpotential, annars blir det farligt.

Lägger man in klinkergolv och detta får jordpotential = Jordade uttag.
Får det inte jordpotential, ha kvar dom ojordade uttagen (säger jag tills någon bättre vetande rättar mig)
 
Slänger in en fråga i denna tråden när jag ändå är igång.. ;)

Får man sätta ojordade uttag i samma rum som vattenburna element? Eller rättare sagt, det är ju OK, men varför är de det? Jag menar, det är juh minst lika farligt som att blanda jordade och ojordade uttag!

En elektriker jag hade hemma ville plocka bort det ojordade uttaget bredvid radiatorn, han var uppenbarligen inte bara laglydig, utan även smart! ;D
 
jag har klinkergolv i relaxen, när jag tar i tex duschblandaren kan jag när golvet är blött, jag är blöt och har hudsprickor på fingrarna känna en "halv" obehaglig ström, men det är bar precis i hudsprickan, inte annars. jag ska pusjordra vattenledningarna,hoppas det avhjälper problemet. diskuterade om jordning av golv med några ellärare, dom berättade att det var krav i andra länder att jorda klinkergolv, men inte i sverige. det kan iaf inte vara någon nackdel att lägga in en koppartråd i golvet, förbunden med armering om sådan finns anser jag
 
Man får inte sätta ojordade uttag NÅNSTANS nuförtiden, däremot byta ut befintliga.
Ang vattenradiator så har du helt rätt, det är märkligt att detta tilläts en gång i tiden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.