Byggahus.se
Ingen med behörighet som kan säga något om detta??
Min enda tanke kan vara att man fått höra detta när man i samma veva som klinker la elgolvvärme och därav för in jord i rumet och då måste jorda resten. Om nu jord i golvärmen räcker för att det kravet ska gälla.
 
OK ,inte behörig , men har alltid "vetat" att man har jordat i rum med stengolv.Kanske en skröna...
Man ska kanske inte skriva svar om man inte är säker...?
 
Har efter detta och inga svar här kollat med föredetta elektriker på jobbet och ingen har hört något liknande. Kan ingen med behörighet säga sitt om detta??
 
Jobbar som elektriker men har ingen behörighet själv.
Har dock aldrig hört talas om detta heller.
Som sagt, kanske någon som vet kan svara?
 
När jag anlitade en elektriker för att byta central och dra om allt till jordat diskuterade vi innan vad som redan var jordat och inte. I källaren var det jordat, och han sa nånting i stil med "förr drog man gränsen vid betonggolv". Vilket skulle kunna tänkas betyda att tumregeln var betonggolv=jordat eller något i den stilen.
 
Jepp det stämmer, förr drog man gränsen vid betong golv.
Om man t.ex lade klinker vid entren där det varit trägolv och ojordade uttag var man tvungen att jorda dessa uttag när man la in klinkers.

I dag är ju detta inget man tänker på efter som allt skall jordas.
 
El Uffe skrev:
Jepp det stämmer, förr drog man gränsen vid betong golv.
Om man t.ex lade klinker vid entren där det varit trägolv och ojordade uttag var man tvungen att jorda dessa uttag när man la in klinkers.

I dag är ju detta inget man tänker på efter som allt skall jordas.
Detta förr när va det?? Mina föräldrar hade då inte jordat i hallen hus byggt -75 klinker i hallen. Sedan är ju fortfarande frågan om det är så att man måste byta till jordat om man lägger klinker i ett rum. Lägger men ingen golvärme så är ju inte ens en elektriker inblandad.