Byggahus.se
A
E Etrompa skrev:
bara energiskatten är ca 60 öre per kWh, o spotpriset på el ligger bra mycket högre vissa tidpunkter än 35 öre....Jag räknar ca 2 kr per kWh (spotpris, energiskatt, elöverföringsavgift, kostnad för säkringen mm). Vårt hus ca 9000 KWh per år i el o uppvärmning (150 + 150 kvm), o det betalar vi för i runda slängar ca 15000 kr. Så 6700 är väldigt mycket underkant med den förbrukningen.
Helt sant och många har påpekat ts lyckopriser!

Jag gissar att du bor i ett relativt nybyggt hus med den energiförbrukningen. Det är attans vad snåla moderna hus är i jämförelse kan jag säga att vi låg på 30 000 Kwh per år med tonåringar hemma med tillhörande lan. Då eldar vi med ved för värmen på vintern. Bara som en jämförelse :)
 
1066Hastings skrev:
Helt sant och många har påpekat ts lyckopriser!

Jag gissar att du bor i ett relativt nybyggt hus med den energiförbrukningen. Det är attans vad snåla moderna hus är i jämförelse kan jag säga att vi låg på 30 000 Kwh per år med tonåringar hemma med tillhörande lan. Då eldar vi med ved för värmen på vintern. Bara som en jämförelse :)
nä, faktiskt inte. 1959, men välbyggt. Dock inga barn. Bara jag o sambon, vilket såklart påverkar en hel del
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
någon som vet hur enkel den är att demontera?
Går inte ska ut i ett stycke, allt som sitter med bult/skruv tas bort inkl luckkor för få bort vikt. den är en plåtpanna , kan sågas ner i bitar men blir mycket svart skit + en massa sågblad/kaptrissor/tid går åt.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Magnus E K
E Etrompa skrev:
bara energiskatten är ca 60 öre per kWh, o spotpriset på el ligger bra mycket högre vissa tidpunkter än 35 öre....Jag räknar ca 2 kr per kWh (spotpris, energiskatt, elöverföringsavgift, kostnad för säkringen mm). Vårt hus ca 9000 KWh per år i el o uppvärmning (150 + 150 kvm), o det betalar vi för i runda slängar ca 15000 kr. Så 6700 är väldigt mycket underkant med den förbrukningen.
Nog för att energiskatten är för hög, men riktigt så hög är den inte än. 35,20 öre plus moms, vilket blir 44,125 öre, är aktuell siffra.
 
A
Sammy_j Sammy_j skrev:
En sådan panna står i mitt föräldrahem, användes än idag men är på väg att äntligen bytas ut förhoppningsvis.

någon som vet hur enkel den är att demontera?
Hade en sån i mitt hus. Monterade en exbanderbult med ögla i taket. Vinschade ut paketet på golvet. Minns inte om jag använde säckakärra, troligen inte. Som någon sa strippa den på allt som går att ta bort luckor och plåtar. Troligtvis så vickade jag ut den till källar nergången. Sen lyfte jag pannan med timmervagnen. Det som förvånade mig mest var när jag skar ner oljetanken med en tigersåg i kvadratmeter stora bitar var att det var fasligen vad tung plåten var.

Monteringen av ny ved panna gick åt motsatta hållet men med en ny exbander över placeringsplatsen. Värst var att få in ackumulatortankarna som var 1 meter i diameter. Fick demontera dörrkarmen och bila upp stenväggen, för att förstora dörrmåttet..

Sammantaget så gick det rätt lätt. Men jag skulle inte vilja göra det igen på grund av ålder idag.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nog för att energiskatten är för hög, men riktigt så hög är den inte än. 35,20 öre plus moms, vilket blir 44,125 öre, är aktuell siffra.
Gissar att han menar nätavgiften. Fan vad komplicerat det har utvecklats sig till. Lägg sen till zon indelningarna. Som sagt vad får ts kolla aktuella priser där han bor och gärna med en kompis som bor i villa.
 
A
F Fakathong skrev:
Fan, halva den kvinnliga befolkningen på landsbygden i Thailand måste ju vara dement, eftersom det eldas friskt varenda dag med öppen eld när man lagar mat.För att inte tala om alla eldar som görs upp på kvällen för att hålla myggorna borta.
Fast Thailand och andra ställen är ju inte relevanta, utan denna forskning avser väl Sverige och vi har väl kanske förutsättningar som är unika för oss? Det är ju så med många åkommor.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
danniee skrev:
Fast Thailand och andra ställen är ju inte relevanta, utan denna forskning avser väl Sverige och vi har väl kanske förutsättningar som är unika för oss? Det är ju så med många åkommor.
Tror att demens är ärftligt och gen baserat. Kan ju vara så att vissa orter har högre andel och andra inte. I studien som länkades står inget om detta-

När man kommer till vetenskapligt bevisat så handlar det om studier som någon är villig att betala för. Vetenskapligt innebär alltså inte absolut sanning utan mer sanningen just för tillfället tills någon bevisar motsatsen. Att bevisa motsatsen innebär att du betalar någon för att arbeta för din tes.

Det sitter alltså inte kloka gubbar i ett rum gratis och motbevisar dig. Alla behöver magarin på bordet och någon betalar. Inga pengar ingen hasting1066 gammalt motto jag alltid kört med och det gäller nog för de flesta. Alltså kommer du aldrig få se en forskningsrapport som inte är godkänd av pengarna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Demens beror ofta på igenkläggade blodkärl upp till huvudet. Kost och motion spelar roll.
 
A
1066Hastings skrev:
Tror att demens är ärftligt och gen baserat. Kan ju vara så att vissa orter har högre andel och andra inte. I studien som länkades står inget om detta-

När man kommer till vetenskapligt bevisat så handlar det om studier som någon är villig att betala för. Vetenskapligt innebär alltså inte absolut sanning utan mer sanningen just för tillfället tills någon bevisar motsatsen. Att bevisa motsatsen innebär att du betalar någon för att arbeta för din tes.

Det sitter alltså inte kloka gubbar i ett rum gratis och motbevisar dig. Alla behöver magarin på bordet och någon betalar. Inga pengar ingen hasting1066 gammalt motto jag alltid kört med och det gäller nog för de flesta. Alltså kommer du aldrig få se en forskningsrapport som inte är godkänd av pengarna.
Men nu kom studien fram till att eldning ökar risken för demens. Sambandet var dessutom tydligt vad jag kunde läsa mig till. Menar du att det bara ska ignoreras? Varför i sådana fall?
 
Oavsett pyreldande med ved och rökens eventuella skadlighet så borde det väl gå att montera en pelletsbrännare på den gamla pannan?
Birde väl kunna vara en övergångslösning i väntan på uppdatering av hela uppvärmningssytemet.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Oavsett pyreldande med ved och rökens eventuella skadlighet så borde det väl gå att montera en pelletsbrännare på den gamla pannan?
Birde väl kunna vara en övergångslösning i väntan på uppdatering av hela uppvärmningssytemet.
Tror att du är inne på något! Två av mina grannar gjorde just det och körde med pellets. Nu har bägge skaffat värmepump Luft/vatten. Förklaringen var att ingen i området kunde justera pelletsbrännaren. Så dom gav upp pellets. Vad är dina erfarenheter och viket område pratar du om. Jag bor i södra Sverige och dom som höll på med justering av pellets brännare när det kom är i 80+ och inte verksamma längre. Men det finns förmodligen. Men var?

Edit:

TS kör med oljepannan vid behov!
 
T Timbuktu skrev:
Ja men det är nog dagens sanning, beloppet jag betalar för oktober månad är 318kr och har förbrukat 90kwh den månaden.
Cirkulationspumpen är felmonterad axeln ska sitta horisontelt inte luta.
 
1066Hastings skrev:
Tror att du är inne på något! Två av mina grannar gjorde just det och körde med pellets. Nu har bägge skaffat värmepump Luft/vatten. Förklaringen var att ingen i området kunde justera pelletsbrännaren. Så dom gav upp pellets. Vad är dina erfarenheter och viket område pratar du om. Jag bor i södra Sverige och dom som höll på med justering av pellets brännare när det kom är i 80+ och inte verksamma längre. Men det finns förmodligen. Men var?

Edit:

TS kör med oljepannan vid behov!
I Tyringe (Hässleholm) finns Biomontage som hållit på i rätt många år med pellets brännare och pannor.
Både villa och till industri.
https://www.biomontage.se/
 
T Timbuktu skrev:
Hejsan!

Kollade på ett hus idag, säljaren är dement och inga anhöriga som har info om säljarens hus alls.
Mäklaren vet inget direkt heller. Bilder längst ner.

Men vad jag vet är att det ät ett hus från 60 talet, original oljepanna. Tank och allt står kvar i källaren. OBS det eldas ej med olja idag.

Vattenburen värme i hela huset då givetvis.

Det jag kan se är själva pannan, det är en duplomat D180 tror jag det stod från 1967. Verkar vara en kombipanna.

Utanför huset står där en luft/vatten pump som är påkopplat in i pannan, ledningarna är varma så troligtvis kopplat till pannan.

Ser även ut att vara en så kallad kombipanna då där är ett inkast för ved och även ser ut som det varit eldat med det någon gång i tiden.

Mäklaren säger att uppvärmningen är på direktverkande el och det får jag inte ihop med luft/vatten pumpen som står på utsidan.

Någon som är kunnig på detta? Är det en bra panna? Kan jag gå över och börja elda med ved? Har jag redan den bästa kombinationen som det är idag?

Säljaren som bott där innan har 25 grader inne så nog funkar värmen haha.
Det skrivs ofta rena felaktigheter i beskrivningar. Vad detta huset har är vattenburen värme ursprungligen med olja men som nu har en luftvattenpump pådockad på gamla pannan. Elpatroner ser jag inga utan förmodligen har huset hela värmebehov försetts från pumpen.

Jag har själv en gammal panna men utan veddel och oljebrännaren är utbytt mot en pelletsbrännare. Bredvid är en elkassett monterad och det är den som står för uppvärmningen nu. Detta kommer att bytas ut och frågan är om jag ska ha en värmepump dockad på gamla pannan eller slänga ut den till förmån för en inomhusdel till pumpen.

Du kan göra samma sak här, ut med panna och ny inomhusdel till existerande pump. Eller behålla det som det står men jag skulle köra oljebrännaren som nödvärme, inte ved. Brännaren på bilderna är 80-90-tal så inte så gammal. Behövs inte villaolja utan ett par dunkar diesel från macken funkar. Pannan måste värma till minst 70 grader när man eldar olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.