Byggahus.se
D
Jag har haft problem med avloppet och beslutade att gräva upp och lägga nya rör. Nu funkar avloppet men jag har nya problem med ett lerinferno där grävarn varit, som väcker nostalgiska minnen från Roskildefestivalen. Vatten blir stående och det blir en lervälling på sina håll. Jag sjunker ner med stöveln och sugs fast när jag går i det.

Hur får jag ordning på detta?

Hälla på sand?
Markduk?
Täckbark?
Barkmull?
Göra en enorm lövhög så här på hösten?
Köpa maskar och strössla ut?
Lägga drän?
Schakta bort eländet och lägga ny jord?
Så gräs? (notera opepp fru)

Hjälp!
 
C
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur får jag ordning på detta?
Dålig tajming på arbetet 😢
Enklast är att platta till det så gott det går och sedan inte göra någonting förräns i vår.
Det behövs lite tjäle för att det skall sätta sig.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D
Menar du det kommer bli bättre efter att marken fryst (och tinat)? Eller att det är då det är läge att ta tag i problemen?
 
Jag skulle rekommendera att bryta upp jorden med spade eller grep där den är som mest packad. Sedan hoppas på tjäle som luckrar upp den och jämna till med ny jord efter vintern.

/M
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Menar du det kommer bli bättre efter att marken fryst (och tinat)? Eller att det är då det är läge att ta tag i problemen?
Nä, jag menar att det kommer att rätta till sig av sig själv efter en vinter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
D
Tack för era svar! Då ger jag detta lite tid och hoppas på en riktig vargavinter här på Hisingen.
 
  • Haha
Jan_G
  • Laddar…
D
En liten uppdatering:

Min fru grävde bort en jäkla massa jord och slängde på ny från en annan plats på tomten. Och nu är det kalla nätter här i Göteborg.

Ser kanon ut!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.