Byggahus.se
E
Skrivet av: Dan

Är inte detta en strid som det bara kan sluta på ett sätt...
Byggmetoden var ju godkänd!
Om det mot all förmodan skulle bli vinst för målsäganden kommer det få stora konsekvenser för alla husproducenter, dvs att alla byggmetoder som är godkända kan/kommer i frågasättas...
Det kommer sluta med att vi hämmas utvecklingsmässigt, precis som i US.
Och många husproducenter kommer gå i graven med större arbetslöshet som följd. Jag tycker det är tokerier att stödja en sådan här insamling, tänk efter innan ni lägger ett bidrag, eller lägg pengarna på bidrag till barncancerfonden direkt istället!
 
E
Skrivet av: calle

Er advokat måste gnugga händerna av förtjusning !!
Vinner ni blir han hjälte, förlorar (eller vägras prövningstillstånd) ni kan han gråta hela vägen till banken. Pro Bono finns upenbarligen inte i hans vokabulär. Detta trots att han förmodligen redan fakturerat en rejäl slant för tidigare insatser.
Lycka till !!
 
E
Skrivet av: Dan

Är inte detta en strid som det bara kan sluta på ett sätt...
Byggmetoden var ju godkänd!
Om det mot all förmodan skulle bli vinst för målsäganden kommer det få stora konsekvenser för alla husproducenter, dvs att alla byggmetoder som är godkända kan/kommer i frågasättas...
Det kommer sluta med att vi hämmas utvecklingsmässigt, precis som i US.
Och många husproducenter kommer gå i graven med större arbetslöshet som följd. Jag tycker det är tokerier att stödja en sådan här insamling, tänk efter innan ni lägger ett bidrag, eller lägg pengarna på bidrag till barncancerfonden direkt istället!
 
E
Skrivet av: RB

Och vem hade godkänt den? Om någon (staten) godkänt den och det befriar byggbranschen från ansvar måste den som godkänt metoden stå ansvarig. Nej - byggbolagen skall förstås vara ansvariga.
Det blir tvärt om mot vad du skriver.. Vem vill anlita byggbolag som inte tar ansvar det de bygger? I Sverige är staten alltid på de företagens sida mot konsumenten. Den enskilda människan beskattas högst i världen och har sedan svaga rättigheter mot staten och företagen. Vidrigt är det. Slantat 200 kr.
 
E
Skrivet av: Dan

mitt inlägg kom inte med hur jag än gjorde, f5 etc...
postade igen och då blev det dubbelt. Ursäkta!
 
E
Skrivet av: Anders

Problemet med fasaderna uppdagade i maj 2007. Hus byggda före det (som i detta fall) kan inte få ersättning. Jag förstår domen. Hur skulle Myresjöhus, (JM, NCC, Skanska och resten av alla som byggde med en typgodkänd metod) ana att det senare skulle bli problem? Tror ni på fullt allvar att det är illasinnade människor ni stämmer? NCC tar idag sitt ansvar och erbjuder folk som drabbats av denna olycksaliga metod att få sina hus reparerade utan kostnad. ELLER att få husens fasadsystem utbytta till luftade mot en tilläggskostnad. Tycker faktiskt att detta är fair. Man får ett hus som höjs i värde. Då bör man också vara med att betala värdehöjningen. Att tro att man ska få en Rolls när man köpt en Volvo är naivt!
 
E
Skrivet av: RB

Nej hur skulle byggbolag kunna ana att en byggmetod var värdelös? Vem f-n om inte byggbolagen skulle kunna ana?
Om säljaren sagt att du får en Rolls och levererar en Volvo skall du få en Rolls!
 
E
Skrivet av: Anders

Dan: Kloka tankar. Jag drar in en hundring till Barncanserfonden direkt då jag anser att man inte kan stödja detta!
 
E
Skrivet av: Leif J. Arlebäck

SP sriver i sina rapporter att fuktskador i enstegstätade putsade fasader upptäcktes i slutet av 1980-talet. Att riskerna med denna fasadtyp inte skulle vara känd förrän 2007 är en myt skapad av de bygg- och fastighetsbolag som till stor bekostar SP´s verksamhet samt bekväma tillsynsmyndigheter som inte vill få sina regler och föreskrifter prövade.
 
E
Skrivet av: Morgan N

Jag sätter in pengar omgående. Men kom ihåg att konsumentmakt är det helt klart bästa vapnet. Gå in på Myresjöhus facebooksida och påtala ert stöd för de drabbade och lämna era synpunkter. Skicka mail, sprid information till de som ska bygga med hustillverkaren. Ring och påtala ert missnöje till säljare, tillverkare samarbetspartnes och byggfirmor som bygger dessa hus. På 80 talet sa papperstillverkarna att det var omöjligt att bleka papper utan Klor. Folk vägrade att köpa klorblekt papper och bara efter ett litet tag bar Klor borta ur processen.
 
E
Skrivet av: Morgan N

Någon av er som är drabbade tycker jag ska lägga in en länk på myresjöhus facebooksida till denna insamling. Inlägget kommer garranterat att tas bort, men då lägger man bara in det igen
 
E
Skrivet av: Morgan N

Kom ihåg att Myresjöhus även äger Smålandsvillan. Kan vara bra att tänka på om ni står inför val att bygga hus.
 
E
Skrivet av: Holkendolken

Alla tekniker har varit nya i början, ska vi stanna utvecklingen då? Ingen hemlighet hur de var byggda när ni köpte husen. Man kan inte alltid hänga säljaren för ett dåligt köp.
 
E
Skrivet av: Kungbore

Men, redan då husen i Svedala byggdes så visste Myresjö et al att det var helt avgörande att fukt inte fick möjlighet att tränga innanför fasaden. Där upplever jag att byggföretagen faktiskt fuskat. Annars hade dessa skador inte kunnat uppkomma (byggfukt ej beaktat, men det är lika illa som inträngande fukt).

Byggbolagen har helt klart gjort fel i uppförandet.
 
E
Skrivet av: Husägare

För info Holkendolken framgick inte någonstans hur husen var byggda, bara att var en energisnål och underhållare fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.