Byggahus.se
Hej Forat!

Jag har nu bott i min lägenhet 4 månader i centrala Stockholm. Har bestämt mig för att göra en renovering och i samband med det flytta köket och göra ett litet sovrum. Har därför tre alternativ, nedan:

1) Flytta köket
* Göra ett sovrum i köket och flytta köket till vardagsrummet. Kyl/frys i hallen tillsammans med garderober. Kökets placerings som på bild.

Ritning_Kök_Bytt_Mot_Sovrum_33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Sätta för en vägg
* Skapa ett sovrum i hallen.

Planritning - Efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) Inte göra något (befintlig planlösning)

* I denna lösning har jag nu ställt sängen framför fönstret och har en soffa direkt till höger när man kommer in i vardagsrummet (liknande som soffan står i alternativ 1).

Planritning - Före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått offert på alternativ 1) för 170tkr ink. material och tycker det låter rimligt. Då ingår även infräsning av el, dragning av vatten, ventilation, avlopp, renovering av golv, väggar och tak..

Vad tycker ni jag ska välja?

Stort tack för att ni tar er tid att fundera. Inte lätt att välja..:rolleyes:
 
Är det ingen som har några ideér om hur jag ska göra? :)
 
Nej jag tycker det är svårt. Ettan är väl rätt bra. Men hur är det att sova så nära trapphuset, kommer det att bli mycket störande ljud?
Spisen skulle jag nog i så fall vilja ha i nere i hallen med tanke på matos.

Trean är också bra förutom att det kanske blir trångt vid badrumsdörr och säng. Kanske lägga pengarna på att renovra badrummet istället och flytta dörren.
 
Problemet är väl att det blir lite fel oavsett vad man gör på nått vis. Alternativ två med sovrummet i hallen känns som en logisk placering av en alkov.. men då har vi det negativa med att köket blir ett passagerum.. plus att alla gäster måste gå igenom ditt "sovrum" till toaletten.. blir kanske en negativ grej för mycket hmm..

Sedan har vi förslag ett, det vet jag inte riktigt vad jag tycker om (observera att alla har vi olika smak och tycken, bara för att jag säger en sak.. behöver det inte vara rätt hehe).. spontant känns det som att det kommer kännas lite rörigt i det rummet som blir.. du måste få plats med så mycket där.. köket, matplats, soff/tv.. plus alla ingångar/dörrar.. (och inte nog med det så måste du ju dra om allt till köket för att få det att funka.. trist med så stort ingrepp om man är osäker på att man kommer trivas med planeringen sen liksom).

Treans alternativ är (tyvärr?) det som passar lgh förutsättningar bäst.. du kanske ska tänka på hur du kan möblera istället? Vilka funktioner du vill ha..

Skriv ner alla måtten på rummet på ritningen.. så kan jag fundera lite på det åt dig om du vill.. även fundera på om det går att göra nån "flyttlösning" :)

Vad vill du ha för funktioner i lgh? Soffa? tv? matplats? (för hur många) enkelsäng/dubbelsäng? förvaring? skrivbord? hylla? lagar du mycket mat? :)

Ha en trevlig kväll,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Redigerat:
Jag tycker ettan ser bra ut (även om jag inte riktigt förstår den grå skuggningen). Hur högt har du i tak?
 
Redigerat:
Behåll lägenheten som den är och satsa en slant på en fantastisk bäddsoffa istället.
http://www.jarnforsen.com/?mobler=barcelona-3-2-2-6
Ingång från köket både t hall och vardagsrum får hela lägenheten att kännas större.

mvh Findus

PS Edit , Ser nu efter en andra titt på planen att köket har en egen dörr t trapphuset. I så fall verkar plan tre förutsätta att ni skall gå via trapphuset till köket :p. Inget som jag rekomenderar. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Som många varit inne på känns det svårt att få till på ett vettigt sätt om man inte kan riva alla väggar och göra om planlösningen helt (utom badrum). Men alla har ju olika preferenser..

Jag hade nog satsat på att öppna upp lite mellan kök och vardagsrum som i alternativ 2 men spara hallen. Detta förutsätter ju dock att soffa och säng (och övriga möbler i vardagsrummet) får plats på ett vettigt sätt. Tror att det kan skapa ett trevligt flöde och ljus så att lägenheten känns större, men det kanske inte är där skon klämmer?

Är lite svårt att enbart ur en planlösning säga vad som funkar bäst, beror ju lite på måtten, ljuset och känslan i lägenheten samt vad man har för önskemål på funktion (som redan påpekats av andra). Bor du själv? Är det viktigt att få in just ett sovrum (eller mer avskärmad sovdel)? Eller är det bara att det känns lägenheten kan vara så mycket mer än den är idag?

findus42 skrev:
..
PS Edit , Ser nu efter en andra titt på planen att köket har en egen dörr t trapphuset. I så fall verkar plan tre förutsätta att ni skall gå via trapphuset till köket :p. Inget som jag rekomenderar. DS
Det är väl ändå ett kapprum som hör till lägenheten som man kommer in i köket från? Är ju så den ser ut idag, verkar väldigt udda isåfall att ingen gjort något åt det :p
 
Väl sent nu men så här hade jag gjort (om möjligt):

r6vK6vs.jpg
 
  • r6vK6vs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Tänk på att du måste dra om ventilationen så du har utsug i kök och friskluft i sovrum. Vi fick nedslag på OVK-besiktningen och klarade oss undan med 15000 kr för omdragning av ventilationskanaler. Vi fick igenom en knappt godkänd lösning precis när vi sålt. Var jäkligt stressigt det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.