Byggahus.se
Är en ohändig typ som håller på att offertera på mitt 3,5 kvm badrum. Har en stram budget och vill därför spara in på vissa saker, funderar ex på att sköta rivning av kakel, plastmatta och porslin själv. Har även kollat eget material hos olika företag främst på nätet och har kommit fram till totalkostnad för kakel, klinker porslin, inredning osv landar på runt 20000:-
Ser ut som följer:

Toalett 3000:-
Handfat 1500:-
Blandare 500:-
Bänkskiva för blandare valnöt: 500:-
Konsoller därtill ca 500:-
Spegel 800:-
Duschvägg rak slät fristående ca 2000:-
Duschblandare 2000:-
Kakel stor rektangulär vit blank 3500:-
Klinkers antracitgrå 2000:-
Golvvärme 1500:-
Spots 500:-
Element 1000:-
Garderobsdörr 300:-
Övrigt som krokar, toahållare osv osv 1000:-

Vet att det skiljer mycket men tänkte om ngn kunde tala av erfarenhet vad det mellan tummen och pekfingret kanb kosta en hantverkare att dels montera samtligt ovan, grundarbete gips, fuktspärr, antar sänkning av taket för spots, rördragningar samt el... Kan nämna att två av väggarna är betong och väggen med dörren mot hall är av gips!
Det sitter även en utsugsfläkt av enklare modell i taket i nuläget!!

Otroooligt tacksam för svar, åsikter och idiotförklaringar :)

Tack på förhand!
 
Har tyvärr inget direkt svar att ge. Lägger dock en bevakning på detta då vi ska göra exakt samma sak med vårt 4kvm badrum :)

Jag fråga Comfort-butikerna, dom har ju nåt koncept som kallas "färdigt badrum". Då ingick allt material samt allt arbete. Det skulle kosta närmare 130000:- trodde hon... Nej tack, sa jag!

Vi kommer förmodligen köra våtrumsmatta på golvet och klä väggarna med våtrumsskivor från FiboTrespo. Har inte tummen så värst mitt i handen, och omgärdas av diverse hantverkare i släkten som lovat att hjälpa till, så vi kommer förmodligen bara att leja bort själva golvmattan samt eljobbet.
 
Okej jag förstår, kommer hit två företag å ska kolla jobbet men båda dessa levererar oxå färdiga lösningar med egen inredning, kakel osv vilket i min värld borde bli MYCKET större påslag på än att handla från leverantören och leja ngn till arbetet. Har väl en barnslig vision om att hamna närmare 50.000 än 100.0oo men det återstår att se :)
 
Tycker inte att det är orealistiskt. Det här med att sänka taket kostar dock i din plan.
 
Okej tackar, taket är ju ej av betong utan av ngt tunnare ihåligt material så det kanske bara går att gömma upp spottar utan att sänka?
 
sök upp och läs trådarna om hantverkare och debiteringar så ska du se att riktigt så enkelt är det inte.
 
Jugend skrev:
Tycker inte att det är orealistiskt. Det här med att sänka taket kostar dock i din plan.
Kanske okunskap fån min sida, men vad är det som kostar så mycket med att sänka taket? Är det inte bara några reglar i valfri passande dimension på cc30 och sedan gips på det? Självfallet så ska det ju spacklas och målas också, men å andra sidan så underlättar väl sänkningen eldragning för spottarna också? Det kan väl inte handla om några större summor?
 
Helt rätt Joco_. Det är inte svårt, bara jobbigt för man har händerna över huvudet hela tiden.
 
Vi hade ett på 4kvm som gjordes på samma sätt med 4st spottar sänkt gipstak, duschhörna och handdukstork.

Kostnaden var runt 90'000:- i Stockholm, vitt såklart (tur det eftersom allt fick göras om från ruta 0 två år senare men det tar jag inte här)
 
så mycket får man för 90 000...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Håller just nu på att få in offerter för vårt badrum på 3kvm golv och ca 17 kvm väggyta.
Allt ska bort, och toastolen flyttas, de 3 offerter jag fått hitils har landat på 57 tkr, 89tkr och den saftigaste var på 119 tkr.
Alla efter att ROT dragits.
Det som ingått i offerterna var rivning, flyttning av toastolen, delvis stambyte på avloppet, rivning av befintligt badrum, uppbyggnad av nya, nedsänkt tak med 4a spottar och värmegolv( el) och handdukstork (vatten med elpatron ). Även motering av vvs och sättningen av kakel låg med i offert, undantaget i offert är kakel/klinker och möbler.
Bor i Göteborg, m nu det kan spela någon roll....
 
Arbetskostnad samt matriel tätskikt, fix och fog för kakling/klinkring ligger på ca 800-1000;./m2 exkl moms sen tillkommer kostnad för kakel och klinker som kan kosta i stort sett hur lite/mycket som helst. Detta är före rot, kan inte ange hur stor del som är arbete resp mtrl i nuläget.

Beroende på hur gamal golvbrunnen är kan det krävas att den byts. Vilket kräver att golvet bilas upp till viss del om det är betonggolv.
Ser heller ingen post för flytspakling i och med golvvärmen. kan inte säga hur mycket men några 1000:- lär det bli i mtrl och arbete.

Detta är vad jag kan bidra med. Nu får andra fylla på.
/m

En grov riktlinje är att det kostar 500:-/h med hantverkare, el/vvs lite dyrare kanske 6-650kr/h. Även servisbil med ca 5-800:-/dag tillkommer oftast.
 
Jag har precis renoverat ett av mina badrum hemma på ca 6 kvm . Då har jag den extrema turen att min far är vvsáre, och jag har således inga kostnader relaterat till hans arbetade timmar. material tillkommer så klart.
Vi rev allt själva, bilade upp golvet, tog ut alla rör osv. Vi hade gamla gjutjärnsrör så det blev nya avlopp och vattenrör samtidigt.

Ska försöka speca lite åt dig

Artikel

tak gips 297
Gipsskiva 840
mattläggare 19000
WC stol 3000
Blandare 2000
Blandar fäste 1500
badrumsfläkt 1500
Badkar 6000
Kommod 3000
Elektriker 6800
blandare kommod 1200
dushstång 600
EPS betong 3000
dörr 500
Lister 1000


Tillkommer då kostnader för vvs material som jag ej fått ännu.
 
Rickie skrev:
Jag har precis renoverat ett av mina badrum hemma på ca 6 kvm . Då har jag den extrema turen att min far är vvsáre, och jag har således inga kostnader relaterat till hans arbetade timmar. material tillkommer så klart.
Vi rev allt själva, bilade upp golvet, tog ut alla rör osv. Vi hade gamla gjutjärnsrör så det blev nya avlopp och vattenrör samtidigt.

Ska försöka speca lite åt dig

Artikel

tak gips 297
Gipsskiva 840
mattläggare 19000
WC stol 3000
Blandare 2000
Blandar fäste 1500
badrumsfläkt 1500
Badkar 6000
Kommod 3000
Elektriker 6800
blandare kommod 1200
dushstång 600
EPS betong 3000
dörr 500
Lister 1000


Tillkommer då kostnader för vvs material som jag ej fått ännu.
Hoppas TS redan fått sitt badrum......med tanke på att det var 5år sen.... :)
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Haha.... Så går det när man leker rundor i "liknande ämnen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.