Byggahus.se
Hej! :D

Vi vill ha glas bakom diskbänken.
Vad har ni för erfarenheter (bra/dåliga) av det?

Hur fäster man skivan?
Vilken tjocklek bör det vara?
Har ni ett långt glasstycke eller är det uppdelat i mindre sektioner?

Vi vill klä ett utrymme på 3*0.5 m med glas.
Det skulle vara behändigt om man kunde ta bort glaset.
Då kan man måla om väggen bakom, ifall smaken ändras (sannolikheten är väl ganska stor att man vill ha en annan färg om några år ;) )...

Tips och ideer mottages tacksamt! :D

Sköt om er!
/Anna 8)
 
Hejsan!
Jag har själv ingen erfarenhet av glas bakom diskbänken. Jag vill bara berätta att i det nya numret av Allt i hemmet, var det ett par som hade träpanel med en plexiglasskiva framför vid diskbänken. Såg helt ok ut!
Hoppas det löser sig!
// Sanna
 
Jag var på visning i ett hus där dom hade en frostad glasskiva bakom spis/diskbänk och den verkade bara sitta fast med siliconet som var draget efter kanten runt hela skivan. Men om det verkligen var så den satt fast vet jag inte.

Jag kan tänka mig att det är ganska så opraktiskt med tanke på fettstänk och liknande. Men det var riktigt snyggt faktiskt. Och som du säger så är det ju bara att lossa på skivan och måla om bakom när man är less på den nuvarande färgen!

Glaset var monterat med den blanka sidan utåt och det frostade inåt.
 
Jag går också och funderar på frostad glasskiva ovanför diskbänken men skulle dessutom vilja montera lysrör innanför. Har dock inte kommit på en bra lösning ännu.
 
Vi är också inne på glas och har fått höra av en glasmästare att det är viktigt att få en liten distans mellan väggen och glaset, dels för att undvika att det inte kan torka bakom och dels för att det blir snyggare när glaset inte ligger mot färgen.

Jag har sett att IKEA har glas och en list för uppsättning för ändamålet. Alternativet är hål i glasskivan, en distans bakom och skruv (finns olika avancerade varianter).
 
Sök på "glas bakom häll", jag har för mig att vi hade en tråd om detta för ett tag sen. Tror att det var Carin som ville ha det då. Hur har det gått Carin? Blidde det nå glas??? Tycker iallafall att det verkar lite läckert!
 
Jag ska kolla om de på IKEA verkar bra.
De var antingen 60 el 80 cm breda.
Vet ni om det är vitt glas eller om det är genomskinligt?

Det kanske blir svårt att ha ett helt sycke på 3 m?

Heja Sverige!
/Anna
 
Anna,

Sätt en list i något snyggt material (ek, bok, björk eller det som passar till resten av köket) med skruv. Man fräser ut en bit på insidan av listen för att få plats med glaset. Detta gör att man kan skruva bort och måla eller tapetsera om bakom när andan faller på. Sätt det frostade inår som nämndes ovan.
Jag tror att Tibrokök i Bromma har ett visningskök med glasskiva. Äntligen hemma har också gjort ett kök med glasskiva. Kanske kan du få tips där.
3 meter låter lite långt men samtidigt är den ju inte så hög - jag tror det funkar. Ta lite tjockare glas så blir det genast mer hållbart. En glasmästare fixar det där på nolltid. Glöm inte att göra den lite smalare om du använder list eftersom ganska mycket försvinner då.


Lycka till!
/anna
 
Hej!
Vi har nyligen lagt en beställning på glas-skiva på väggen innanför diskho och spishäll. Totallängden är ca 240 cm.

Glaset är blåtonat åt korallhållet, 6 mm tjockt, blästrat på baksidan och härdat. Skivan lackas vit på backsidan för att inte väggen ska lysa igenom.

Glasmästaren kommer att fästa det med en J-profil (aluminium) i ovankant, och i nederkant mot bänkskivan fäster han en trekantslist.

Ovanför glasskivan ska vi ha en "redskapslist" i aluminium från BeslagDesign, som man kan hänga upp krokar, kryddhylla, etc på.

Det blir inte helt billigt, ca 10 000 kr inkl moms, men det beror på att vi ville ha det blåtonad glaset.
Det blir billigare om man väljer "vanligt" härdat glas, men det har en flaskgrön nyans - vilket naturligtvis är en smaksak.
 
Dem jag ahr sett har haft hål i sig och skruvats/fästs via skruv i hålet. Måste nog vara bra mkt bättre med list.....
 
Låter som det kan vara ett intressant alternativ istället för kakel. Är det ingen som har bilder att visa upp?
 
grogg skrev:
Är det ingen som har bilder att visa upp?
Här är från Tibrokök där man har glas istället för kakel/klinkers.

http://www.tibrokok.se/Script/ShowPic.asp?FileID=1968

Hm, det verkar som om bilden blir jätteliten när man går in på länken. Vill man ha en större bild så går man in på hemsidan http://www.tibrokok.se, Köksbilder och sen Köksbilder Björk och då heter köket Sigill Björk 1.
 
Vill bara upplysa om att när jag ville ha hål i en glasskiva till ett helt annat ändamål ville glasmästaren ha 100 kr per hål och gick skivan sönder fick jag betala ändå... De vill nog inte göra hål, det verkar vara riskfyllt så satsa på list !
 
Såg fler fina glasbilder på tibrohemsidan :)

Besökte glasmästaren, de sa att man skulle lägga skivan på ett par klossar och sedan silikona fast glaset mot vägget (så att ingen fukt kom in).
Man bör ha en 4 mm tjock och härdad glasskiva i köket.
Man kunde lacka baksidan på glaset så att den gröna färgen kommer fram mer....

Det blidde illafall Ikeas vita glasskivor för oss och de var helt ok :)

Ha D!
/Anna :D
 
Kolla in Scala ek på Tibroköks hemsida. Bra exempel på hur effektfullt det blir.

//anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.