Byggahus.se
Hej,

Det är något jag inte förstår kring mitt rörliga elabonnemang hos Fortum. Jag pratade med deras kundservice och han jag pratade med förstod inte riktigt heller men sa ändå att allt var rätt och att de får priserna från Nord Pool. Hoppas någon här kan förklara vad man faktiskt betalar.

Jag har precis bytt till rörligt efter att ha haft fast elpris under många år. Det är inga stora kostnader så det handlar inte om summan utan mer hur man räknar ut priset.

Via jobbet har jag kampanjpris så istället för 4,7öre påslag betalar jag 0,7 öre i påslag. Sedan tillkommer naturligtvis moms och elcertifikat på 2.2öre.

Elpriset jag hittat för december jag hittar är 79.17öre ex moms och 98,96 ink moms. Min förbrukning var 1645kwh.

Kan någon vänlig själ räkna ut utifrån ovan uppgifter vad fakturan borde hamna på?

Jag betalar ingen månadsavgift.

Hur jag än räknar får jag det inte att stämma med fakturans belopp men jag är heller inget mattegeni.

Stort tack!

Mvh Andreas
 
Min faktura från Vattenfall är väldigt tydlig med vad man betalar, det kanske är enklare om du lägger upp en bild på fakturan om du vill få den förklarad?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Tänk på att du betalar en del av skatter och avgifter via din elnätsleverantör, så är det inte samma som Fortum måste du kontrollera båda.

Som tidigare sagt, lägg upp fakturorna om du vill ha förklarat, det är bäst. Bara att sudda över namn osv om du vill vara anonym.
 
Har du räknat med energiskatten som var 49 öre/kWh inkl. moms? (Höjs till 53,5 öre/kWh från detta år).

Tillägg: Det är som sagt en del avgifter/skatter, så ovanstående tips att lägga ut maskade fakturor (både från elnät- och elhandelsbolag om de är olika) är nog bra om du vill reda ut saker :).
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
A andhak2802 skrev:
Hej,

Det är något jag inte förstår kring mitt rörliga elabonnemang hos Fortum. Jag pratade med deras kundservice och han jag pratade med förstod inte riktigt heller men sa ändå att allt var rätt och att de får priserna från Nord Pool. Hoppas någon här kan förklara vad man faktiskt betalar.

Jag har precis bytt till rörligt efter att ha haft fast elpris under många år. Det är inga stora kostnader så det handlar inte om summan utan mer hur man räknar ut priset.

Via jobbet har jag kampanjpris så istället för 4,7öre påslag betalar jag 0,7 öre i påslag. Sedan tillkommer naturligtvis moms och elcertifikat på 2.2öre.

Elpriset jag hittat för december jag hittar är 79.17öre ex moms och 98,96 ink moms. Min förbrukning var 1645kwh.

Kan någon vänlig själ räkna ut utifrån ovan uppgifter vad fakturan borde hamna på?

Jag betalar ingen månadsavgift.

Hur jag än räknar får jag det inte att stämma med fakturans belopp men jag är heller inget mattegeni.

Stort tack!

Mvh Andreas
Det brukar vara med en specifikation, kan du ta ett foto på den och lägga upp. Så får du en bättre förklaring.
Du har roligt, så det är inte samma pris under hela månaden. Det brukar stå under dessa dagar kostar elen X öre, och summa för det, nästa period kostar elen x öre och summa för den perioden. Sen har elskatt osv. moms osv.
 
H HEM2121 skrev:
Du har roligt, så det är inte samma pris under hela månaden
jo genomsnittspriset var 79,17 per kwh i december i SE3
 
T tergo skrev:
jo genomsnittspriset var 79,17 per kwh i december i SE3
Man betalar/faktureras inte baserat på månadens genomsnittspris.
Finns många trådar om detta.
Allt beror på när man förbrukar elen och vad den kostar då. Månadsrörligt beräknas på en kollektiv förbrukningsprofil.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Man betalar/faktureras inte baserat på månadens genomsnittspris.
Finns många trådar om detta.
Allt beror på när man förbrukar elen och vad den kostar då. Månadsrörligt beräknas på en kollektiv förbrukningsprofil.

Så här skiver Bixia:

"Hur fungerar rörligt elpris?
Med rörligt elpris betalar du samma pris per kWh under hela månaden. Ditt elpris påverkas alltså inte av när på dygnet du tvättar eller lagar mat.

Priset du betalar per kWh kallas för månadspris och är medelvärdet av vad elen kostat timme för timme under månaden i det elområde du tillhör. Eftersom timpriserna hela tiden förändras varierar det rörliga elpriset från månad till månad."


https://www.bixia.se/energi-i-fokus/vad-ar-skillnaden-mellan-rorligt-elpris-och-timpris
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N
A andhak2802 skrev:
Hej,

Det är något jag inte förstår kring mitt rörliga elabonnemang hos Fortum. Jag pratade med deras kundservice och han jag pratade med förstod inte riktigt heller men sa ändå att allt var rätt och att de får priserna från Nord Pool. Hoppas någon här kan förklara vad man faktiskt betalar.

Jag har precis bytt till rörligt efter att ha haft fast elpris under många år. Det är inga stora kostnader så det handlar inte om summan utan mer hur man räknar ut priset.

Via jobbet har jag kampanjpris så istället för 4,7öre påslag betalar jag 0,7 öre i påslag. Sedan tillkommer naturligtvis moms och elcertifikat på 2.2öre.

Elpriset jag hittat för december jag hittar är 79.17öre ex moms och 98,96 ink moms. Min förbrukning var 1645kwh.

Kan någon vänlig själ räkna ut utifrån ovan uppgifter vad fakturan borde hamna på?

Jag betalar ingen månadsavgift.

Hur jag än räknar får jag det inte att stämma med fakturans belopp men jag är heller inget mattegeni.

Stort tack!

Mvh Andreas
Det finns ju tre olika prismodeller för el:
- Fast pris som du hade tidigare (och som jag själv har eftersom jag föredrar det då jag vill kunna använda el utan att tänka på tid på dygnet och definitivt har sparat pengar på det hittills jämfört med rörligt pris denna vinter liksom även den förra).
- Rörligt pris där priset per kWh är detsamma hela månaden oavsett tid på dygnet. Priset fastställs när månaden är slut och är ett snittpris.
- Timpris där priset sätts per timme dag för dag. Här lönar det sig att styra sin förbrukning mot timmar på dygnet priset är lägre.

Har du alternativ två eller tre?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Så här skiver Bixia:

"Hur fungerar rörligt elpris?
Med rörligt elpris betalar du samma pris per kWh under hela månaden. Ditt elpris påverkas alltså inte av när på dygnet du tvättar eller lagar mat.

Priset du betalar per kWh kallas för månadspris och är medelvärdet av vad elen kostat timme för timme under månaden i det elområde du tillhör. Eftersom timpriserna hela tiden förändras varierar det rörliga elpriset från månad till månad."


[länk]
De har fel. Månadspris är medelpriset som elbolaget har betalat för den energi de köpt inte medelpriset på elbörsen, dessutom tillkommer de påslag som elbolaget har.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
H
optimizer optimizer skrev:
Man betalar/faktureras inte baserat på månadens genomsnittspris.
Finns många trådar om detta.
Allt beror på när man förbrukar elen och vad den kostar då. Månadsrörligt beräknas på en kollektiv förbrukningsprofil.
Nej, men det beror ju på om TS själv räknat ut snittet på sin faktura utifrån antal förbrukade KWh och fakturans totalbelopp.
 
H
N Nalleman64 skrev:
Det finns ju tre olika prismodeller för el:
- Fast pris som du hade tidigare (och som jag själv har eftersom jag föredrar det då jag vill kunna använda el utan att tänka på tid på dygnet och definitivt har sparat pengar på det hittills jämfört med rörligt pris denna vinter liksom även den förra).
- Rörligt pris där priset per kWh är detsamma hela månaden oavsett tid på dygnet. Priset fastställs när månaden är slut och är ett snittpris.
- Timpris där priset sätts per timme dag för dag. Här lönar det sig att styra sin förbrukning mot timmar på dygnet priset är lägre.

Har du alternativ två eller tre?
Vi har rörligt men det är olika pris, inte per timma utan olika pris ”dagsperiod” om det är en vecka eller 14 dagsperiod har jag inte helt koll på. Vet bara att ofta står det mellan x datum så står det ett pris och en ny rad från x datum till x datum är det ett annat pris.
 
Hej,

Så här ser specen ut, dock för november men är väl samma sak.

Totalsumman för november var 771kr.
Skärmavbild av elräkning i mobilapp med kostnadsdetaljer, förbrukningsstatistik och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Som vi sagt innan så behövs elnätsfakturan också om du vill se helheten då du inte verkar bo med Fortums elnät och då hamnar bl a elskatten på elnätsfakturan.
 
A andhak2802 skrev:
Hej,

Så här ser specen ut, dock för november men är väl samma sak.

Totalsumman för november var 771kr.
[bild]
Elektricitet faktura, Kristinehamns Elnät AB, förbrukning, moms, totalbelopp, svensk, mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.