Byggahus.se
Vi måste ha en tät markbädd pga att våran vattentäkt kommer att hamna lite nära markbädden. På komunen sa dom att det fanns några prefabricerade gummidukar med "svetsade" sömmar att köpa för just det ändamålet, alltså i princip som en stor behållare med genomföringar för dräneringsrör i botten och så. Problemet är att jag inte hittar det någon stans och på komunen viste dom inte vem som sålde dom men det var en sådan vi var tvungna och ha. Någon som vet vart man kan få tag på en sådan??
 
Du ska ha en HDPE-duk eller LDPE-duk. Jag skulle nog rekomendera en LDPE i detta fall då den är mycket mer lätthanterlig och därför kommer vara lättare att få tät. Eftersom det inte är någon överlast att prata om så kommer en sådan att funger bra. Det gäller att tänka på att ha grovy material kring duken som kan göra hål på den. Helst bör du lägga en geotextil över och under som lite skydd
 
Om du vill ha ritningar och pricipritningar på hur en markbädd ska uppföras kan jag lägga upp det åt dig, men du kanske är på det klara hur den ska vara å andra sidan. Om du skulle vilja ha ritningar så kommer jag tyvärr inte kunna lägga ut några först i mitten på Januari då jag kommer vara bortrest i princip hela tiden från och med i morgon och möjligen bara ha tillgång till internet men inte jobbservern på den tiden.
 
Fann VA-teknik i Järfälla har en sluten markbädd som är värd att kolla på
WWW.FANN.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.