Byggahus.se
Vår diskmaskin, en äldre Bosch SGU54E08SK-37, gör helt plötsligt inte längre jobbet:

Vattnet når inte upp till rätt temperatur, det ångar knappt när man öppnar luckan under drift.
Programmen tar många timmar längre tid än vanligt att köra, i den fall de öht avslutar.
Sköljprogrammet verkar dock funka som det ska, det både spolar och tömmer.
Jag misstänker att spolarmarna inte rör sig; disken blir blöt men är lika skitig som förr.
Den gurglar hela tiden den kör men det sloshande ljudet när den faktiskt diskar hörs inte längre.
Diskmedeltabletten ligger oupplöst bland disken när/om programmet kört klart.

Jag har rensat avloppsfiltret, petat men inte hittat nåt i avloppspropellern samt kört med rengöringstablett två gånger på 70 grader, sista gången även med citronsyra i disktablettbehållaren.

Jag har hittat gott om trådar på nätet där felet varit att nån slang har geggat igen, men de bilder som finns liknar inte alls min modell, som ser ut så här, sett från vänster:
Baksida av diskmaskin, synliga rör och ledningar, delvis demonterad, teknisk apparatur, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån vänlig själ som utifrån ovanstående kan hjälpa mig att diagnostisera problemet, och om det är igengeggad slang som är problemet, peka ut slangen på bilden här ovan och berätta hur man lossar -- och sätter tillbaka! -- den?
 
torbeno torbeno skrev:
Du har en rätt gammal maskin, närmare 20 år skulle jag säga. Jag tippar på att det är impellern som gett upp.
[länk]
Lite meck att byta men är du händig så.
Tack för svar!
Är den så gammal så tror jag att jag biter i det sura äpplet och ser mig om efter nåt nyare istället. Frugan har ändå ondgjort sig länge på att spolarmarna ofta sätts igen och att bestickkorgen har ett par hål i botten som gör att besticken trillar igenom...
 
Mm, du kan kolla ålder genom FD xxxx. Står på etiketten efter modellbeteckningen . Vad har du för siffror där?
 
torbeno torbeno skrev:
Mm, du kan kolla ålder genom FD xxxx. Står på etiketten efter modellbeteckningen . Vad har du för siffror där?
Typskylten är helt oläsbar, förutsatt att jag kollar på rätt ställe. De två etiketter jag kan se sitter på överdelen av frontluckan och ingen av dem innehåller längre någonting annat än förtryckt information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.