Byggahus.se
Hej, jag behöver någon som kan guida mig koppla tvättmaskin och torktumlare till ett stickpropp på rätt sätt. Detta är efter många försök med "professionella" företags installation och inget funkade. Så nu ska jag försöka lösa det på egen hand efter att ha spenderat pengar i onödan.
Jag hoppas ni kan hjälpa mig :)
 
  • Eluttag med kopplade kablar som sticker ut ur en vit vägg för installation av tvättmaskin och torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag med synliga ledningar och kontakt för tvättmaskin/torktumlare installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som syns på bilden är en "tvättmaskinsbrytare" - en strömbrytare med en liten signallampa som visar när brytaren är på. Det ser ut som 3 faser, nolla och skyddsjord fram till brytaren. 3 säkringar som måste brytas (eller en bred 3-fasig automatsäkring), och fingrar man på fel sätt blir det 400 V mellan fingertopparna...

Är det plats för att ta ut 2 kablar ur den brytaren och ändå få det rimligt tätt så inte vatten kan komma in till elen? Är det möjligt att sätta fast (dragavlasta) 2 kablar så att om man drar i kablarna får det inte bli drag ikopplingsskruvarna.

Om inte båda frågorna får svaret "Ja" så funkar det inte att koppla båda maskinerna direkt till den brytaren.

Vad menar Du med ordet "stickpropp"? Vill Du ha ett dubbelt vägguttag (eller 2 enkla) efter brytaren som vardera maskinen kopplas in i, eller vill Du ha maskinerna fast inkopplade?

Om maskinerna är fast inkopplade är det lämpligt att ha brytaren. Om maskinerna går till vägguttag för anslutning med varsin stickpropp kan man dra ut den istället när man vill "stänga av strömmen". Det är dock inte fel att ha brytare före ett vägguttag heller.

Oavsett vilket: Kom ihåg att skyddsjorden, (säkerhetsledningen) den gul-grön färgade ledningen aldrig får gå "igenom" en brytare. Man kan använda en skruv på en brytare som "skarvklämma", men ofta är de skruvarna rätt petiga att ansluta bra i. Eftersom jorden som kommer in i dosan skall kopplas fast vidare till anslutna maskiner, och detta skall vara säkert och pålitligt, så brukar det vara bättre att lägga någon skarvklämma lös i dosan för det ändamålet.

Sedan är det i princip lika med nollan, som är den blå tråden i inkommande. Men Jorden är mycket viktig för personsäkerheten, nollan är inte lika viktig, eftersom det utan nolla bara slutar fungera, men inte på samma sätt kan bli farligt som vid fel med jordkopplingen.

Fel inkoppling av vägguttag kan dock ge 400V där det borde vara 230V, det kan vara (brand-)farligt - så det gäller verkligen att veta vad man gör och kontrollmäta efter kopplingarna innan maskinerna ansluts.

Man kan byta brytaren till ett dubbelt uttag (med separerad fas), man kan sätta en förhöjningsram med två enkla uttag etc etc. Det finns ett antal sätt att lösa det problem Du beskriver.

Det här är inte något svårt för en erfaren elinstallatör - om Du haft "proffs" där och de inte klarat av uppgiften så var det inga yrkesmän! Finns det ingen "riktig" elfirma Där Du bor?

Eller finns det någon annan orsak till att man backat ut? Kommer till exempel någon av maskinerna för nära badkar/dusch?
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet!
Har maskinerna stickpropp?

Det du har där verkar vara en rätt udda lösning, det ser ut som tre faser, nolla och jord (det är vanligt) men att de går till en vridströmbrytare, vilket är ovanligt, i alla fall på detta vis.
Men det är en Kraus-naimer strömbrytare i alla fall, det är ett bra fabrikat. :D :cool:

Jag tycker det ser ut som att det är en kabelavlastning på strömbrytaren, och isåfall finns det kanske en möjlighet att koppla in maskinerna fast, dvs klippa bort stickproppen.

Men jag tror annars att detta går fint att lösa med ett ELKO 440V dubbeluttag och en wago eller något annat att isolera bort den oanvända ledaren.
Då kan man låta maskinerna vara som de är, dvs inte klippa bort stickproppen.

Jag hur är det, har maskinerna stickpropp just nu?
 
Mikael_L
Men man kan säga att det finns två vägar här.

Det ena är att klippa bort ev stickproppar och koppla in på befintlig brytare.
Detta alternativ kräver knappt något extra material, jag tycker att man gärna har två st 3-poliga Wago 221, för att koppla ihop nolla och jord.
Men annars behövs det ej något mer material.
Det krävs dock att två st kablar går att fästa/dragavlasta i strömbrytaren.


Den andra approachen är att sätta upp ett uttag av den typ jag länkade till.
Då behöver uttaget införskaffas, gärna en wago eller ubåt eller sockerbit, för det blir en oansluten ledare kvar som måste isoleras.
Sen kanske det krävs trepolig säkring och/eller jordfelsbrytare också, så uppgiften växer snabbt om det vill sig illa.
Men stickpropparna behöver ej klippas bort då.
 
Om det är 3-fas så avråder jag dig att pilla med det själv. Dels tror jag att man inte får det och sedan finns det en del extra bestämmelser att känna till om 3-fas. Man får t.ex. inte blanda 3-fas med 1-fas på samma säkringar.

Ett exempel:
Min gamla farbror var mycket kreativ och hade dragit två faser och en nolla på en vanlig EKK 3x1,5 till ojordade uttag i bortre delen av huset för att dela upp lasten mellan faserna (prova inte detta). Han dog inte av det utan av ålder och min bror tog över huset. Brodern kopplade in ett jordat eluttag med blå som nolla, brun som fas och gulgrön som skyddsjord (som man ska) och sedan kopplade han in en nästan ny tvättmaskin. Det blev 400 volt i tvättmaskinen, lite rök och ett nytt kretskort för 1500 kr, sedan fungerade den inte ändå men butiken tog reklamationen då allt såg riktigt ut (så ska man inte göra). Ingen dog den gången men även om man inte skarvar så brett som min farbror (och bror) så ska man definitivt inte designa om 3-fas på något sätt.
 
tommib
Var sitter inkopplingspunkten i förhållande till dusch? Det samt om det finns jordfelsbrytare avgör om det är tillåtet att byta till uttag (om detta är ett våtutrymme).
 
Mikael_L
Vi kan dra några regler här.
Om maskinerna ska stå i badrummet så är det 100% krav på jordfelsbrytare ifall man vill ha uttag
Med fast inkoppling så krävs ej JFB (Men är naturligtvis inte dumt ändå).

Vidare, i badrum kommer det in fler regler som rör avståndet till dusch/badkar.
Sen får väl (lite förenklat) uttag och maskin inte vara närmare än 120 cm från duschhuvudet. Är något närmare så får vi detaljstudera regler lite.

Vidare säger installationsanvisningen för ELKOs dubbeluttag att det ska föregås av 2 eller 3 polig säkring, vilket kanske krånglar till det.


Men nåja, den enkla vägen här är att kolla ifall anslutningen till maskinerna och maskinerna själva står minst 120cm från duschhuvudet och om det stämmer så klipper man stickpropparna och kopplar in maskinerna fast, direkt till brytaren.
Men kolla först så den har två dragavlastningar.

För att sätta ett uttag, så måste fler saker kollas/uppfyllas.
(JFB, och trepolig säkring, (säkringen lite beroende på hur pliktskyldig man känner att man måste vara).

Är det inte i badrum blir det lite enklare.
 
M multix skrev:
Dels tror jag att man inte får det och sedan finns det en del extra bestämmelser att känna till om 3-fas. Man får t.ex. inte blanda 3-fas med 1-fas på samma säkringar.
Jo man får byta trefasuttag (max 16A) precis som vanliga enfasuttag.

Jo man får blanda enfas och trefas på samma grupp men då bör gruppen skyddas en en trepolig dvärgbrytare.

I TS fall så kommer det inte bli någon blandning av två-/trefasbelastning och enfasbelastning eftersom denna grupp har bara denna dosa och att TS ska koppla in två enfasbelastningar.
 
Hej, jag ska inte byta ut stickproppet eller kåpan. Jag vill endast koppla in mina nya vitvaror. De bilder jag har skickat är på hur stiickproppet ser ut utan att jag har pillat med den. Jag kan skicka ytterligare en bild på hur den ser ut. Jag är inte expert i detta område och blev helt förvirrad av allt svar :) Men är jätte tacksam att ni lägger ner tiden och vill hjälpa. Jag tror jag behöver än lite mer förenklad förklaring. Installatörerna som skulle installera dom bekräftade efter mätning att man kan koppla både apparaterna och allt vart godkänt förutom att jag behövde sätta upp en duschvägg. Detta stämde inte med den informationen jag fick av butiken. Så litar inte på att anlita någon ny.
 
  • Enkel stickpropp fastmonterad på kakelvägg med växlingsknapp mellan 0 och 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det jag måste göra är klippa kabel på maskinen och koppa sladdarna rätt. Här faller problemet. Jag vet inte hur man ska koppa sladdarna rätt utifrån färg osv.
 
Layal Layal skrev:
Hej, jag ska inte byta ut stickproppet eller kåpan. Jag vill endast koppla in mina nya vitvaror. De bilder jag har skickat är på hur stiickproppet ser ut utan att jag har pillat med den. Jag kan skicka ytterligare en bild på hur den ser ut. Jag är inte expert i detta område och blev helt förvirrad av allt svar :) Men är jätte tacksam att ni lägger ner tiden och vill hjälpa. Jag tror jag behöver än lite mer förenklad förklaring. Installatörerna som skulle installera dom bekräftade efter mätning att man kan koppla både apparaterna och allt vart godkänt förutom att jag behövde sätta upp en duschvägg. Detta stämde inte med den informationen jag fick av butiken. Så litar inte på att anlita någon ny.
Utan att vara otrevlig eller dryg låter det som om att om svaren ovan gör dig förvirrad ska du nog definitivt inte göra detta själv. Låt en yrkesman göra jobbet och lyssna på deras rekommendationer om duschvägg
 
Hej, det är inget otrevligt med det du säger och jag har installerat en duschvägg. Men när de kom hem till mig så var duschväggen redan beställd. Men det blev strul och säljaren gjorde fel. Så det är en lång historia som jag inte vill gå in på.
Jag tror jag kommer avvakta för att se om jag får mer hjälp här för att själv kunna installera eller anlita en någon ny.
 
M multix skrev:
Brodern kopplade in ett jordat eluttag med blå som nolla, brun som fas och gulgrön som skyddsjord (som man ska) och sedan kopplade han in en nästan ny tvättmaskin.
Det är därför man alltid ska mäta. Färgerna på kablarna kan man aldrig lita på.
 
Här
 
  • Hörndusch med glasdörrar och vita kakelväggar i ett badrum med synlig toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Layal Layal skrev:
De bilder jag har skickat är på hur stiickproppet ser ut utan att jag har pillat med den.
Du har inte visat några bilder på någon stickpropp.


Installatörerna som skulle installera dom bekräftade efter mätning att man kan koppla både apparaterna och allt vart godkänt förutom att jag behövde sätta upp en duschvägg.
Ja, sitter dosan för nära duschen så kan det vara nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.