Byggahus.se
Jag behöver hjälp med att förstå funktionen i några äldre radiatorer som vi har i källaren.
Gamla rör och en värmeelement framför en smutsig vägg med kryssmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter ventilhus med texten "Köping 10".
Grön kopparledning, vit plastventil, korrosion, grå betongbakgrund, delvis skymd text, industriell, VVS-relaterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På ratten är det en blå och en röd prick som jag antagit betyder kallt respektive varmt.
En termostatventil på ett element, med damm, mot en vägg och träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tar bort ratten är ventilen under graderad 1-9 medurs.
Närbild på en gammal, dammig termostat på en värmeväxlare, med fokus på mekaniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det får mig att bli osäker på vilket håll som ger mer respektive mindre värme. Någon som vet?

Jag har luftat radiatorerna och rören som leder fram värme är varma, men returrören är kalla.

All kunskap om komponenterna, funktioner och tips om hur vi kan få det varmt mottages tacksamt.
 

Bästa svaret

Det är en typ av kamflänsradiator.
Radiatorventilen på framledningen är ett helt manuellt vred, vrider du åt blå punkt blir radiatorn kallare/mindre flöde, vrider du åt röd punkt blir radiatorn varmare/mer flöde.

På returledningen sitter en returventil, den kan användas som strypventil för att minska flödet/värmen. Den kan kläggs igen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack!
Det jag hittar som ser ut att det går att skruva på är den här.
En röranslutning med mutter, intill trä och en stenytvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara den?
Annars finns det nog inte någon returventil.
 
Ja, det är returventilen.
 
  • Älska
PellePeps
  • Laddar…
Jag antar att det är ett dåligt tecken om det kommer mycket vatten när man öppnar locket till returventilen? På en av dem rann det ganska mycket när jag öppnade och justerade. De andra var täta eller droppade bara lite grand.

Det är tätt nu och jag ska kolla om värmen kommer igång bättre. Det är nog dags att se över värmesystemet i källaren ändå. Nu är det en blandning av de här radiatorerna och elradiatorer. Jag tänker att det kan vara dags att byta till lite större panel- eller sektionsradiatorer i källaren. (Resten av huset har sektionsradiatorer.)

Tack för hjälpen!
 
Ja, normalt ska det inte komma något vatten via ventilspindeln, men justerar man på en som har suttit länge så kan det börja läcka.
Det är en O-ringspackning som kan spricka och/eller avlagringar på tätytan som gör att det läcker genom vatten.

VVS-komponenter: mässingsventil, skruvanslutning, O-ring och säkerhetsring på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär kan en returventil vara uppbyggd.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.