Byggahus.se
Hej!
Vi har precis flyttat in i vårt hus. Altanens kortsida är mot parkering och allmänn grusgång och vi inser att vi behöver sätta upp ett skärmskydd ASAP. Vill ha ett i vitt trä, som huset, och gärna 180 cm heltäckande.

Problemet är att vi önskar köpa färdiga skärmväggar då det blir ett för stort projekt för oss att bygga dem själva, t.ex. Palmako Elke, men alla är 180 cm eller 90 cm långa. Och altanens kortsida är prick 360 cm. Det finns alltså inte plats för stolpar mellan skärmväggarna... (3 stolparna á 7 cm breda). Hur ska vi lösa detta?? Kan man ha stolparna på in- eller utsidan, ser det jättekonstigt ut?

/ Två ohändiga
 
malindback malindback skrev:
Hej!
Vi har precis flyttat in i vårt hus. Altanens kortsida är mot parkering och allmänn grusgång och vi inser att vi behöver sätta upp ett skärmskydd ASAP. Vill ha ett i vitt trä, som huset, och gärna 180 cm heltäckande.

Problemet är att vi önskar köpa färdiga skärmväggar då det blir ett för stort projekt för oss att bygga dem själva, t.ex. Palmako Elke, men alla är 180 cm eller 90 cm långa. Och altanens kortsida är prick 360 cm. Det finns alltså inte plats för stolpar mellan skärmväggarna... (3 stolparna á 7 cm breda). Hur ska vi lösa detta?? Kan man ha stolparna på in- eller utsidan, ser det jättekonstigt ut?

/ Två ohändiga
Ojojoj, men välkommen till forumet 🙂
Eftersom det blir ett plank med nästan 2 meters höjd och mer än 50% täckningsgrad så krävs det tyvärr bygglov. Men visa gärna bilder eller skisser så blir det enklare för forumet att spåna vidare...
 
Fairlane
Jag tror inte det skulle se så konstigt ut, särskilt om ni sätter de på utsidan. Jag förutsätter då att tanken är att sätta stolpar och skruva fast skärmväggar i dessa. Då vlir set väl 4 stycken om man sätter de op utsidan, två till varje skärmvägg.

Det jag mer funderar på är hur nu ska få dess stadigt förankrade om ni är så ohändiga. Det är ju inte så roligt om de blåser omkull när vinden tar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.