Byggahus.se
Hej,

Jag och brorsan har målat i en hyresrätt. Det ska vara fackmannamässigt gjort. Jag vet inte om jag kan säga att det är fackmannamässigt gjort. Eller om jag ens kan med ytterligare arbete nå den nivån pga att förarbetet är för dåligt. Hjälp mig bedöma om jag behöver åtgärda något. Jag vill gärna slippa riva och göra om om det går men inte om det blir under (iaf minimum) fackmannamässig standard. Det får inte vara så dåligt att man t.ex. inte kan tapetsera om eller måla igen utan att riva allt efter att vi har arbetat. T.ex. om någon skulle måla om några år och vårt arbete då utgör en dålig grund så att deras målning eller tapetsering inte blir bra eller håller lika länge som det borde.


Är något som vi gjort så illa att det bör rivas, göras om?

Nämn gärna vad du har för erfarenhet av målning, om du är målare t.ex. eller jobbat länge med målning, erfarenhet av liknande situationer.
Om du inte vill/orkar/kan svara på allt i tråden, svara gärna på frågorna här i början iaf. Tack!

Börjar med några frågor:

  • Anser du (eller kanske vet om någon standard som säger) att man måste tvätta tak, väggar och tapeter för att det ska klassas som fackmannamässigt gjort? Här är en video om att måla på tapet. Inget nämns om att tvätta väggen innan målning:

    Om svaret är "Ja, man måste tvätta", är följande fackmannamässigt utförda förarbeten innan målning?:

  • Om jag har tvättat med vatten blandat med galltvål eller handdiskmedel där jag sett smuts men ej torkat av med vatten efteråt, och senare dammat av med dammvippa?
  • Om jag endast har dammat av tak, väggar, tapeter innan målning (inget medel, vatten osv)?
  • Om jag inte skulle har dammat av innan målning, och målat t.ex. på en tapet med 3D struktur, men färgen verkar sitta bra, den har inte flagnat, inga fett- eller smutsfläckar syns igenom färgen efter mer än ett år?

    Om det skulle vara diskmedel, tvål, smuts, damm, fett, kladd under färgen, kan man då rädda situationen med ett lager spärrfärg för att sedan måla på nytt?

    Spackling:
  • Hur illa är det om jag spacklat mindre skador, typ max några cm i diameter, men inte avlägnat smuts/damm från ytan innan jag spacklat? Om jag sandat t.ex. i taket så spackel- och färgdamm farit runt och sen spacklar på väggen och taket. Bör jag ta bort spacklet när det torkat, dammsuga och sen spackla på nytt eller borde det vara lugnt att behålla det applicerade spacklet? Någon fackman som har erfarenhet av att inte avlägsna smuts innan spackling som ändå håller? (eller erfarenhet av att det inte höll?!)

  • Är det okej att använda finspackel (specifikt våtrumsspackel i mitt fall) för att laga hål, skador, ojämna ytor, på tak, väggar med eller utan tapet? Är det svagare än grov- och medelspackel?

  • Räcker det att man fyller t.ex. borrhål med 4mm spackel längst upp på hålet eller bör man försöka fylla hålet? det är väl av kosmetisk anledning man spacklar igen hål, eller?

  • Är det okej att fylla djupare skador och hål med en omgång spackel för att senare fylla på igen? säg att jag fyller ett två cm djupt hål, 1cm i diameter. Spacklet torkar, sjunker in i hålet, spricker, det ser inte bra ut. Men då lägger jag bara en omgång till senare när det torkat, tills det ser bra ut? Om man lägger en ny omgång spackel innan det gamla helt har torkat, är det värsta som händer bara att det spricker, sjunker in typ och att man måste ta ytterligare ett lager?
Köket:

Köket, förarbete:

Jag tvättade taket och väggarna med vatten och galltvål. Tvättade med hjälp av en rektangulär platt golvmopp (vileda).
Jag kontrollerade inte hur rent det faktiskt blev efteråt (jag minns inte att det såg hiskeligt ut varken på väggar eller tak) och jag tvättade inte taket eller väggarna efteråt med enbart vatten för att få bort rester av galltvålen. Och vi har nu målat. Delar av väggen har någon väv, kan det vara glasfiberväv? Kanske kom jag inte åt all smuts på väven pga ytan.

Frågor: Finns det något sätt jag nu i efterhand kan bedöma att mitt förarbete var ok (som inte innebär att vänta ett gäng år och se)? Hur bedömer jag om det skulle vara fett, smuts, kladd, tvålrester under färgen som gör att arbetet bör göras om? Jag kan inte se något yttre tecken på att det fäst dåligt. Men jag är inte expert heller.

Vilken åtgärd bör jag ta om jag behöver göra något åt det? Färgborttagning? Riva all väv och börja om?

Vid elementet har vi förmodligen målat över lite kladd. Behöver vi ta bort färgen, tvätta ytan och måla igen?
Närbild av en del av en möbel eller skåp med grått i förgrunden och träytor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket, tapetserad vägg:
En vägg var tapetserad med lätt 3D-struktur. Vi målade direkt på tapeten men en del av tapeten fick blåsor. Rätt rejält på ett , kanske två ställen. Visade sig att det drog ihop sig och blev platt igen när färgen torkade (tips, läs instruktioner!). Men jag hann redan börja riva tapeten. Det mesta av tapeten satt dock kvar. Främst hade jag rivit av det yttersta dekorativa lagret av tapeten, som var lätt 3D mönstrad (något som ändå bör rivas bort vad jag förstått). Precis i kanten vid taket sitter lite tapet som jag lämnade för att inte riskera att förstöra takmålningen.
En vägg med skador och flagnande färg, en termostat, ett strömavbrott, synlig renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen just nu:
Vit vägg, öppen mörkbrun dörr, trägolv, ljusbrytare, enkel och ren interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet kylskåp med varor, trägolv, brun dörr, del av vitt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av tapeten är målad direkt på det yttersta 3D-lagret och man kan se mönstret lite lätt.
Enkel vit texturerad vägg med skuggor. Man ser små ojämnheter och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan tapetsektionerna tog jag bort material och spacklade. Man kan se ojämnheter fortfarande.
Enkel vit vägg med små märken eller ojämnheter, neutral bakgrund, minimalism, troligen inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och man kan, olika tydligt beroende på vinkel och ljus, se där det är spacklat mellan tapetsektionerna.
Vit vägg, mörkt träkarm, svagt ljus, skuggor, enkel inomhusmiljö, minimalistiskt, hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel grå texturerad vägg, inga distinkta objekt, monokrom bakgrund, subtila skuggor, homogent mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågorna nu då: Fackmannamässigt ok? Annars, vilken åtgärd bör jag ta till? Några alternativ som jag ser det (kom gärna med andra förslag):

1) Bevara det mesta som är kvar. Försöka skrapa bort tapet i området där blåsorna var som värst (där jag antar att inte tapeten sitter särskilt bra klistrad). Ta bort 3D-lagret. Spackla. Köpa en renoveringsduk, limma upp den för att slutligen måla.

2) Riva allt, sanda, bredspackla, grundmåla, måla.

Sovrum:
Här satt det också tapet, ej 3D-mönstrad. Jag målade över en liten mängd kladd som fanns på väggen men gick sedan tillbaka och tvättade av det med vatten blandat med diskmedel. Fick nog bort allt eller det mesta av kladdet. Här gick det att tvätta av kladdet trots ett lager färg över kladdet. Men jag torkade nog inte av väggen sen där jag tvättat med diskmedelsblandningen utan har nog målat på det.

För att nu i efterhand se om färgen satt bra så tog jag en strumpa och torkade på väggen. Gned/torkade rätt hårt på sina ställen. Jag kunde inte se att det blev några skador på väggen som att kladd under färgen började gnidas ut eller att finishen försämrades. (Torrgnida svart strumpa på vit vägg är ej att rekommendera. Den svarta strumpan färgade av sig på väggen så jag fick tvätta bort det, det värsta iaf, nu ser det bra ut igen).
Tomt rum, vita väggar, trägolv, träpanel i taket, en synlig elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sina ställen i rummet kan man fortfarande se ojämnheter i väggen. Men för att det ska vara fackmannamässigt, behöver väggen vara helt slät? Det ser t.o.m. ut att vara lite skrynkligt på tapeten på ett ställe (inte pga oss). Vad sägs, fackmannamässigt ok?
Närbild av en ojämn väggtextur i varma belysningsförhållanden med synliga små fläckar eller mindre skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall:
Finishen ok? Man kan se, beroende på varifrån man tittar, att det inte är jämt målat (engelska "patchy")
Vit vägg, luftkonditioneringsenhet, del av dörrkarm, interiör, enkel, minimalistisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ojämn vit vägg med spår av missfärgning, inramad nedtill, del av spegel synlig nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.