Byggahus.se
Hej,

nu ikväll när Vi öppnade dörren så går den inte längre att stänga. hakregeln går inte ut varken när man stänger eller när man trycker på den lilla ”knappen” högst upp i låskistan. Dörren studsar alltså bara.

det ser ut som att bortasäkringen är i läget ”ner” vilket verkar tyda på att det är aktivt. Detta har jag inte gjort själv men det kanske har något med saken att göra. Tyvärr kan jag inte trycka ”upp” den igen.

tar tacksamt emot all hjälp
 
  • Gilla
Stefan vtt46
  • Laddar…
Det verkar vara problem med låshuset då det ska fungera helt mekaniskt.
Låshuset behöver troligtvis bytas ut, om du har garanti så bör du kontakta den du köpt låset av.
 
Ta en bild på låskistan
 
Tog en bild på kistan här. Misstänker tyvärr att det inte går att rädda tyvärr men hoppas på motsatsen
 
  • Dörrkarmsmekanism med lås, handtag och märke, mörk omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön dörrpost med Yale-lås, säkerhetsdörr, närbild med skruvar och låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har du en bild på mitt låshus.
Som du ser har dom medre fallen fastnat försök pilla loss dom och eventuellt smörj lite.
 
Lite okunnig här men menar du de nedre ”metalltrianglarna” (eller fall 😀). De sitter inte fast för mig utan jag kan flytta dem lite som jag vill
 
Dår har du felet. Dom skall hålla dörren stängd tills du låser med hakregeln
 
Fallkolven (dubbelfunktionsfall, tulpankolv, fiskstjärt den sorten har många namn) ser inte ut att fjädra ut fullt och det orsakar funktionsstörningar.
Du kan trycka/peta lite på den (den undre kolven) och se om den åker ut helt men då knappen är fast i fel position så är det något annat som är fel/trasigt.
Jag rekommenderar inte att du smörjer låshuset då det kan påverka garantier samt kan felaktigt smörjning orsaka andra problem, om du har garanti se till att få låshuset utbytt.
 
Redigerat:
Jaha…fixat en ny kista men nu verkar jag gjort något galet. Jag försöker göra en factory reset men den godkänner inte det för att ”factory reset is disabled” when door is not open”. Dörren är öppen och hakregeln är ”inne”. Jag kan nu i alla fall stänga dörren men såklart så börjar elektroniken strula och nu kommer jag inte längre. Själva panelen på utsidan är helt svart. Nya batterier är det också.

suck…
 
Förresten…när jag bara byter batterier så kommer jag bara till en röst som säger ”welcome to Yale world” och sedan inget mer.

jo tack välkommen välkommen 😀👍😱
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.