Byggahus.se
Hej,

Jag och familjen (fru och två barn på 3 och 1) flyttade till hus i slutet på juni. Sedan dess har det varit saker stup i kvarten där ena problemet avlöser det andra, men allt har mer eller mindre löst sig allt eftersom. Allt utom elförbrukningen. Innan vi tar in ngn firma att titta på det (vem kontaktar man ens?) så hade jag uppskattat assistans från de många duktiga hemägarna där ute för att utröna vad det är som slukar så mkt el.

Nedan finns massvis med fakta om huset. Dock skulle väl jag tippa på att det har med vår Uteluftvärmepump/elpanna att göra och inställningar då vi efter avdrag för pool och FTX, kyl/frys och annat i standby-läge fortf antagligen ligger på runt 17kW/dag då vi inte är hemma :( och jag fattar verkligen inte detta då vi också har solfångare...gör de ens ngt kan man undra eller hade vi legat ännu högre utan dem? :sweat:

Snittförbrukning då vi ej är hemma: 26,92 kWh/dag
Merparten av förbrukningen sker mellan 07:00-20:00 (naturligt då det är ungefär då poolen är på)
Men från 20:00-07:00 varierar det som galet mellan 0,30 kWh (som verkar vara då hela systemet ligger i viloläge) till som mest 1,41 kWh per tim-intervall.


------------------------------------------------------------------
  • Uppvärmningssystem: Värmepump-luft/vatten (el) och el (luftburen från vakumrörssolfångare) via vattenburen golvvärme
  • Typ av ventilationssystem: Från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning (FTX):
    • BAHCO Ventilation Minimaster och Minivent med värmeåtervinningsaggregat (ACF)
  • Typ av hus: Antal våningar: 1 våningsplan ovan mark samt 1 källar-/suterrängplan (vidbyggt garage)
  • Grundkonstruktion: Suterrängkällare/Betongplatta på mark med ovanliggande cellplast och ytterligare en betongplatta ovan denna (Sandwichkonstruktion) och påreglade, isolerade väggar
  • Taktyp, takbeläggning: Valmat tak med betongpannor på ett underlag av läkt, underlagspapp och råspont
  • Fasad: Tegel
  • Fönster: 3-glas isolerrutor
  • Pool med pooltak:
    • Kubikmeter: 30
    • Pump: Hayward Max-Flo II (0,55 KW på 13h/dygn)
  • Solfångare:
    • Atemp: 222 m²
    • Avarmgarage: 23 m²
    • Atemp (exkl. Avarmgarage): 199 m²
    • Källare/suterräng: 98 m²
  • Kyl & frys: 1*IKEA kylslagen á 161kWh/år 0,441kWh/24h + 1 IKEA kylig 0,663 kWh/24h
  • Uteluftvärmepump: CTC EcoAir (osäker om det är modell 105,107,110) men installerad 2010
  • Elpanna: CTC EcoEl 1550/1800
------------------------------------------------------------------

Beräkning:
  • Pool: 0,55kW*13h = 7,15 kWh + lite annan elektronik i poolrummet = totalt 8 kWh
  • 2*Kyl/frys: 0,441+0,663 kWh = 1,104 kWh
  • Router+mesh+övervakningssystem på: 1 kWh?
  • Värmeåtervinningsaggregat ACF: ???
------------------------------------------------------------------

CTC EcoEL

Inställningar
  • Elpanna °C: 50
  • Elpanna max kW: 6.0
  • Elpanna nedre °C: 50
  • Elpanna nedre kW: 6
  • Födr shunt: 180
  • Huvudsäkring A: 20
  • Extra VV min: 120
  • Extra VV elpanna °C: 60
  • Min utetemp °C: -10
  • Semester: från
  • VV höjning: Ja
Husparametrar
  • Max framledning °C: 55
  • Min framledning: från
  • Husvärme från °C: 20
  • Huskurva, lutning °C: 50
  • Huskurva, justering °C: 0
  • Rumstemperatur, finjustering: 47 (lutning normal 50)

Aktuell driftsinfo (från igår)
  • Ute °C: 25
  • Panna °C: 46: (50)
  • Framledning °C: 29 (10)
  • Panna nedre °C: 50 (55)
  • Hetgas °C: 74
  • Kompr: från
  • Fläkt: från
  • Laddpump: från
  • VP in/ut °C: 48/52
  • Ute VP °C: 22
  • Radiatorpump: från
  • Eleffekt kW: 6.0+0
  • Strömuttag A: 2 (20)
  • Shuntventilstänger Födr shunt: klocksymbol180
 
  • Översikt av stapeldiagram som visar förbrukningen av kWh över olika tider på dygnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh över en månad med en anteckning på 26.92 kWh/dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar elförbrukning i kWh över en månad med varierande konsumtion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med en Grundfos cirkulationspump och tryckmätare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat visar inomhustemperatur på 34 grader Celsius monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeregulator med inställningsratt monterad på kopparledningar, etikett och varningstexter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det ser ut som om du har extra varmvatten påslaget. Då kör den övre elpatronen. Jag har CTC men 11 år yngre men inställningarna liknar varandra. Det ska finnas en meny för extra varmvatten på eller av samt en kalender för på- och avslag under veckan. Hos mig är det enbart värmepumpen som värmer varmvattnet under sommaren då värmesystemet är avstängt.

Men du vill ju hellre få varmvatten från solfångarna så här års. Det kanske inte går, det hänger ju på hur solfångare och elpanna sitter ihop. Bilden med den avstängda elpatronen antar jag är en ackumulatortank för solfångarna.
 
  • Gilla
PETT och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det ser ut som om du har extra varmvatten påslaget. Då kör den övre elpatronen. Jag har CTC men 11 år yngre men inställningarna liknar varandra. Det ska finnas en meny för extra varmvatten på eller av samt en kalender för på- och avslag under veckan. Hos mig är det enbart värmepumpen som värmer varmvattnet under sommaren då värmesystemet är avstängt.

Men du vill ju hellre få varmvatten från solfångarna så här års. Det kanske inte går, det hänger ju på hur solfångare och elpanna sitter ihop. Bilden med den avstängda elpatronen antar jag är en ackumulatortank för solfångarna.
Logad Logad skrev:
Det ser ut som om du har extra varmvatten påslaget. Då kör den övre elpatronen. Jag har CTC men 11 år yngre men inställningarna liknar varandra. Det ska finnas en meny för extra varmvatten på eller av samt en kalender för på- och avslag under veckan. Hos mig är det enbart värmepumpen som värmer varmvattnet under sommaren då värmesystemet är avstängt.

Men du vill ju hellre få varmvatten från solfångarna så här års. Det kanske inte går, det hänger ju på hur solfångare och elpanna sitter ihop. Bilden med den avstängda elpatronen antar jag är en ackumulatortank för solfångarna.
Logad Logad skrev:
Det ser ut som om du har extra varmvatten påslaget. Då kör den övre elpatronen. Jag har CTC men 11 år yngre men inställningarna liknar varandra. Det ska finnas en meny för extra varmvatten på eller av samt en kalender för på- och avslag under veckan. Hos mig är det enbart värmepumpen som värmer varmvattnet under sommaren då värmesystemet är avstängt.

Men du vill ju hellre få varmvatten från solfångarna så här års. Det kanske inte går, det hänger ju på hur solfångare och elpanna sitter ihop. Bilden med den avstängda elpatronen antar jag är en ackumulatortank för solfångarna.
Tack så hemskt mycket för ditt svar. Ju mer jag gräver i detta inser jag att man behöver en ingenjörsexamen för att förstå sig på det hela

Har kollat igen och i ”huvudmenyn” så står det ’Extra VV’ = ’Nej’ men i ’Avancerade inställningar’ så står det ’VV höjning’ = ’Ja’. Så det kanske är som du säger att den inbyggda elpatronen (tack, detta visste jag inte men har kollat nu) är igång och att den övergripande menyn avser ngt annat.

I panelen för solfångarna så finns det också en blinkande symbol som anger att denna symbol visas när ’Auto mode’ är valt men att den blinkar då ’Electric heating device is operated’. Enligt schemat så känns det som att denna avser den övre delen av tanken och då kanske nära till hands att tro att det är elpatronen. Då är ju frågan om det inte är så att vi under hela sommaren inte fått ngn nytta av solfångarna alls, utan att varmvattnet värmts upp med hjälp av luftvattenvärmepumpen och den inbyggda elpatronen i elpannan

Jag tror att solfångarna går direkt in i elpannan och via den till ackumulatortanken. Sen har vi en varmvattenberedare också som de gamla ägarna köpte in för badrummets skull (finns en bubbelpool) men de var inte säkra på att den behövs nu med ackumulatortanken.
 
  • Kontrollpanel för värmesystem med blinkande symbol och temperaturvisning 28°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över elektrisk anslutning med komponenter och specifikationssymboler för ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av värmesystem med solfångare, elpanna, ackumulatortank och varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl fortsätta rita tills du har hela systemet klart på pappret. Det är lite knepigt att se hur det hänger ihop. Kanske förra ägaren kan svara på en och annan fråga?

Kul att äga hus med eget uppvärmningssystem, man tvingas lära sig hur allt funkar. Ofta den hårda vägen.

Jag är inte så insatt i solfångarprylar men någon annan kanske är?
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Mät "allt" som drar el. För 3-fas använder jag Shelly EM3, och för grejor med shuko plugg (inomhus, max 10A) använder jag Shelly Plug S. Finns någon utomhus variant oxo. Desutom har jag en Tibber Pulse i elmätaren,

Du kan säkert hitta storförbrukare med enbart Pulse om du går och stänger av saker och sedan kontrollerar vad förbrukningen ligger på, men det är skönt att ha koll.

Jag kör en "Home Assistant" instans där jag kombinerar alla smarta sensorer i hemmet. Det är ganska beroendeframkallande, och frun uppskatter inte när jag kommenterar på långa duschar, öppna fönster eller TV som står på när hon sitter vid dator. ;-)

Skärmavbild av energianvändningsdiagram och individuell enhetsövervakning i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
Har kollat igen och i ”huvudmenyn” så står det ’Extra VV’ = ’Nej’ men i ’Avancerade inställningar’ så står det ’VV höjning’ = ’Ja’. Så det kanske är som du säger att den inbyggda elpatronen (tack, detta visste jag inte men har kollat nu) är igång och att den övergripande menyn avser ngt annat.
Kolla upp så att inte du stänger av temp höjningen som skall ta död på legionella
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Kolla upp så att inte du stänger av temp höjningen som skall ta död på legionella
Ecoel har väl en slingberedare och behöver ingen legionellabränning?
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Du får väl fortsätta rita tills du har hela systemet klart på pappret. Det är lite knepigt att se hur det hänger ihop. Kanske förra ägaren kan svara på en och annan fråga?

Kul att äga hus med eget uppvärmningssystem, man tvingas lära sig hur allt funkar. Ofta den hårda vägen.

Jag är inte så insatt i solfångarprylar men någon annan kanske är?
Tack för svar!

Jag håller som bäst på att mappa systemet så gott det går och har kommit en bit på vägen.

Jag kan tänka mig att det blir roligare allt med tiden. Just nu är det mkt stress att försöka hinna med, men för varje grej man löser och förstår hur det hänger ihop så blir det roligare :)
 
  • Gilla
Logad
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Mät "allt" som drar el. För 3-fas använder jag Shelly EM3, och för grejor med shuko plugg (inomhus, max 10A) använder jag Shelly Plug S. Finns någon utomhus variant oxo. Desutom har jag en Tibber Pulse i elmätaren,

Du kan säkert hitta storförbrukare med enbart Pulse om du går och stänger av saker och sedan kontrollerar vad förbrukningen ligger på, men det är skönt att ha koll.

Jag kör en "Home Assistant" instans där jag kombinerar alla smarta sensorer i hemmet. Det är ganska beroendeframkallande, och frun uppskatter inte när jag kommenterar på långa duschar, öppna fönster eller TV som står på när hon sitter vid dator. ;-)

[bild]
JesperKn JesperKn skrev:
Mät "allt" som drar el. För 3-fas använder jag Shelly EM3, och för grejor med shuko plugg (inomhus, max 10A) använder jag Shelly Plug S. Finns någon utomhus variant oxo. Desutom har jag en Tibber Pulse i elmätaren,

Du kan säkert hitta storförbrukare med enbart Pulse om du går och stänger av saker och sedan kontrollerar vad förbrukningen ligger på, men det är skönt att ha koll.

Jag kör en "Home Assistant" instans där jag kombinerar alla smarta sensorer i hemmet. Det är ganska beroendeframkallande, och frun uppskatter inte när jag kommenterar på långa duschar, öppna fönster eller TV som står på när hon sitter vid dator. ;-)

[bild]
Tack för ditt svar och super med namn på vad du använder :)

Jag tänkte faktiskt köpa in Pulse P1 (se bild). Vet du om den funkar med ngt tredjepartsprogram ifall man byter från Tibber? Timpriset under de tider man faktiskt är vaken är så hög nu att det känns kanske bättre att byta till traditionellt rörligt månadspris?

Hade det varit en idé att köra Pulse P1 + köpa ngn enstaka plugg och sedan koppla in och ur i såväl standby som aktivt läge och flytta runt pluggen till olika enheter? Innan man kör hard core och köper 50 pluggar ;)
 
  • Tibber Pulse P1 smart realtidsmätare för hemmets elförbrukning visas på en mobilskärm med beskrivning och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonas_81 skrev:
Kolla upp så att inte du stänger av temp höjningen som skall ta död på legionella
tack för din input! Jag har hittat killen som installerade hela systemet som kommer måndag morgon och går igenom inställningarna och förhoppningsvis tar mig genom systemet. Ska passa på att fråga :)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ecoel har väl en slingberedare och behöver ingen legionellabränning?
Tar reda på det och återkommer :)
 
Glöm inte att uppdatera oss här
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S svare skrev:
Tack för ditt svar och super med namn på vad du använder :)

Jag tänkte faktiskt köpa in Pulse P1 (se bild). Vet du om den funkar med ngt tredjepartsprogram ifall man byter från Tibber? Timpriset under de tider man faktiskt är vaken är så hög nu att det känns kanske bättre att byta till traditionellt rörligt månadspris?

Hade det varit en idé att köra Pulse P1 + köpa ngn enstaka plugg och sedan koppla in och ur i såväl standby som aktivt läge och flytta runt pluggen till olika enheter? Innan man kör hard core och köper 50 pluggar ;)
Jag har inte Tibber som elbolag - men använder deres API för att hämta data från min pulse. Detta är kostnadsfritt, och kan integreras med home assistant t.ex. Pulse stödjer oxo MQTT - inget som Tibber berätter om. Hittade en tråd med någon som verkligen inte ville använda cloud lösningar och lyckadas ställa in pulse mot en MQTT server. Ska försöka hitta den igen.

Inget problem att köpa ett par pluggar och flytta runt med dom. Det va så jag började. Men det är ganska beroendeframkallande att ha koll på sina förbrukare, så fick komplettera snabbt. :)

Vänta med att byta mellan timpris och rörligt till du vet hur dina förbrukare beter sig. När du hittat dina bovar upptäcker du kanske att det går att styra när dom drar mest ström, och då är det fördel timpris.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
28 gr. på T1 som är solfångarna, låter lite om det är dagtid och solen lyser, och mycket om det är kväll och solen gått ned? När är fotot taget?
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Jag har inte Tibber som elbolag - men använder deres API för att hämta data från min pulse. Detta är kostnadsfritt, och kan integreras med home assistant t.ex. Pulse stödjer oxo MQTT - inget som Tibber berätter om. Hittade en tråd med någon som verkligen inte ville använda cloud lösningar och lyckadas ställa in pulse mot en MQTT server. Ska försöka hitta den igen.

Inget problem att köpa ett par pluggar och flytta runt med dom. Det va så jag började. Men det är ganska beroendeframkallande att ha koll på sina förbrukare, så fick komplettera snabbt. :)

Vänta med att byta mellan timpris och rörligt till du vet hur dina förbrukare beter sig. När du hittat dina bovar upptäcker du kanske att det går att styra när dom drar mest ström, och då är det fördel timpris.
Bra tips!

Det jag hoppas på nu är att poolens pump + värmare + lite automatklockor och vattennivå regulator drar mer än vad jag tror i passivt läge.

Samt att extra varmvatten-värmning är påslaget i onödan (tidigare ägaren hade först oljepanna med extra varmvattenberedare för bubbelpoolens skull. Men nu med elpannan och tillhörande ackumulator kanske det inte behövs men inställningen kanske är kvar).

Och helst också att jag på sommaren kan ändra kurvan/inställningar ännu mer för att hålla lägre temperatur i framledningarna. Förstår att man i vattenvärmt hus ska ha vattnet flödande och med viss värme konstant men hur mkt är frågan och hur jag ändrar det utan att påverka varmvatten till kram samt pool etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.