Byggahus.se
Huset kostar ju inte mer än 875k, bara köp! Folk har högre billån än så!
Jag kollade förut och läste 8,7 milj. :crysmile:
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
M mattias90 skrev:
Försöker tänka positivt...de kanske ringer imorgon :)

Skulle ju kunna chansa..men det står för mycket på spel. Enligt nuvarande värdering så har vårt hus ökat ifrån 1,5 till 1,9 på 2,5 år. Vi räknar med att kunna få 2mkr iaf.Vinsten går bla till kontantinsats för gården, extra bil, traktor + buffert/renoverings pengar.

Vi får låna 692 000 på banken så fort vi har någon som köper vårt hus. Men det känns lite som ett korthus...får vi för lite för detta så står vi utan alla renoveringspengar..som skulle ta år att spara ihop.
Det nya huset behöver ju inte bli färdigt direkt heller. Är det drömhus så anpassar man sig efter huset. Om man inte kan se att det finns andra drömhus.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Huset kostar ju inte mer än 875k, bara köp! Folk har högre billån än så!
Jag kollade förut och läste 8,7 milj. :crysmile:
1 775 000 är priset för allt
 
M mattias90 skrev:
1 775 000 är priset för allt
D e bar å köp ;)
 
M mattias90 skrev:
Skulle ju kunna chansa..men det står för mycket på spel. Enligt nuvarande värdering så har vårt hus ökat ifrån 1,5 till 1,9 på 2,5 år. Vi räknar med att kunna få 2mkr iaf.
De är precis där bekymret ligger, att ni inte vet om ni får en, en-och-en-halv eller två miljoner för huset.
Så det finns egentligen bara en lösning: Sätt igång och sälj ert nuvarande drömboende, och börja köpa nästa när ni har siffrorna på kontraktet.

Vårt hus, som vi köpte år 1998, sålde vi år 2009, och bodde tillfälligt i en fritidsstuga ett halvår, med möblerna magasinerade hos en bonde, tills nya huset var inflyttningsklart hösten år 2010.

Men en prisstegring på huset med 2,6 gånger inköpspriset på elva år kan man ju inte klaga på :)
Det kunde ju gått åt andra hållet också.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
D e bar å köp ;)
Haha ja om det vore så väl ;)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De är precis där bekymret ligger, att ni inte vet om ni får en, en-och-en-halv eller två miljoner för huset.
Så det finns egentligen bara en lösning: Sätt igång och sälj ert nuvarande drömboende, och börja köpa nästa när ni har siffrorna på kontraktet.

Vårt hus, som vi köpte år 1998, sålde vi år 2009, och bodde tillfälligt i en fritidsstuga ett halvår, med möblerna magasinerade hos en bonde, tills nya huset var inflyttningsklart hösten år 2010.

Men en prisstegring på huset med 2,6 gånger inköpspriset på elva år kan man ju inte klaga på :)
Det kunde ju gått åt andra hållet också.
Vi kommer bo kvar och fixa lite saker som kommer få det att öka mer :)
 
Staffans2000
Det där är en väldigt osäker taktik, för det beror helt på hur köparen ser på ert "fixande". Att måla lite lister, tapetsera över en solkig tapet, slipa om gammalt parkettgolv, byta ett trasigt kylskåp, sätta fast lösa stickkontakter är en sak. Men! Att lägga större pengar på en "Pripps blårenovering", dvs. en uppiffning som få ogillar, men ingen älskar, kan vara att kasta pengarna i sjön, då risken är stor att potentiella köpare tänker -trååååkigt, här får vi göra om innan vi flyttar in.

Staffan
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det där är en väldigt osäker taktik, för det beror helt på hur köparen ser på ert "fixande". Att måla lite lister, tapetsera över en solkig tapet, slipa om gammalt parkettgolv, byta ett trasigt kylskåp, sätta fast lösa stickkontakter är en sak. Men! Att lägga större pengar på en "Pripps blårenovering", dvs. en uppiffning som få ogillar, men ingen älskar, kan vara att kasta pengarna i sjön, då risken är stor att potentiella köpare tänker -trååååkigt, här får vi göra om innan vi flyttar in.

Staffan
Helt sant! Men följer ständigt bostadsmarknaden i stan, så vågar nog säga att mina idéer kommer gå hem :) men man kan aldrig vara säker sånklart :)
 
BirgitS
Men om du hittills har följt marknaden och under de senaste åren gjort renoveringar till vad som var modernt vid varje tidpunkt kan en sån renovering vara helt omodern 5 år efter att den gjordes och därmed inte längre höja priset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men om du hittills har följt marknaden och under de senaste åren gjort renoveringar till vad som var modernt vid varje tidpunkt kan en sån renovering vara helt omodern 5 år efter att den gjordes och därmed inte längre höja priset.
Visst är det så, men de husen som går fortast här har en vis ”stil”. Jag kanske har helt fel, men tror jag vet vad många tittar på just här. Sen har jag kanske ingen koll på vad som är ”modernt” just nu. Hoppas jag har rätt iaf :D
 
Om ett hus har så lite substans att det säljs bara på ögonblicksvärdet på tapeter så är det väl klent. Tittar folk idag inte under mattan?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om ett hus har så lite substans att det säljs bara på ögonblicksvärdet på tapeter så är det väl klent. Tittar folk idag inte under mattan?
Hoppas alla tittar på viktigare saker än tapeter. Men jag tror att tapeter, lister och inredning m.m gör en hel del vid husvisning. Sen är det ju viktigt att det inte finns fukt, taket är helt osv också :)
 
M mattias90 skrev:
Hej! Hj
M mattias90 skrev:
Hej! Hjälp mig uppskatta "ca" hur mycket detta kan kosta att renovera?

[länk]

- Renovera det tomma "badrummet" till dusch m. våtrumsmatta & tapet

- Ha tvättstuga ev. utanför detta rummet - lägga våtrumsmatta, borra för ner och koppla på avloppet. Fixa ev till och från luft

- Byta hela det nedre köket. Köksbänkarna kostar totalt ca 115 000 + snickare för att sätta upp, el jobb, vvs
Kranen kommer sitta under fönstret.

- Gräva för jordvärme. Idag finns det pellets/vedpanna i ett hus på tomten. Tanken är att ev flytta in pannan.

- Diverse el jobb. Hade planer på att dra om all el först..men är rädd att kostnaderna skjuter iväg. Ev bara skaffa snabbsäkringar och jordfelsbrytare till en början?

- Ny vattenpump till brunnen, då denna var lite rostig.


Om ni ser något annat som ni uppmärksammar, så säg gärna till. Uppskattar alla svart enormt mycket.

Med vänlig hälsning M
älp mig uppskatta "ca" hur mycket detta kan kosta att renovera?

[länk]

- Renovera det tomma "badrummet" till dusch m. våtrumsmatta & tapet

- Ha tvättstuga ev. utanför detta rummet - lägga våtrumsmatta, borra för ner och koppla på avloppet. Fixa ev till och från luft

- Byta hela det nedre köket. Köksbänkarna kostar totalt ca 115 000 + snickare för att sätta upp, el jobb, vvs
Kranen kommer sitta under fönstret.

- Gräva för jordvärme. Idag finns det pellets/vedpanna i ett hus på tomten. Tanken är att ev flytta in pannan.

- Diverse el jobb. Hade planer på att dra om all el först..men är rädd att kostnaderna skjuter iväg. Ev bara skaffa snabbsäkringar och jordfelsbrytare till en början?

- Ny vattenpump till brunnen, då denna var lite rostig.


Om ni ser något annat som ni uppmärksammar, så säg gärna till. Uppskattar alla svart enormt mycket.

Med vänlig hälsning M
Mattias, det kommer kosta över miljonen att göra allt du vill plus tak mm som kommer dyka upp och har ni ingen egen praktisk kunskap/erfarenhet är det i den låga änden.

Jag köpte hösten 2014 ett hus i totalrenoveringskategorin. Har sedan kristihimmelsfärds helgen mer eller mindre jobbat heltid plus heltid med huset.
Började ute med taket, totalt byte ner till takstolar och på ett par delar även byte av dom. Sedan byte av fönster, dörrar och isolering av väggar i samband med panelbyte. Det var 2015....
Grävt ut grunden invändigt och gjutit platta, byggt upp värmesystem, badrum och kök. Klart våren 2017.
Sommaren målat färdigt utsidan och andra små saker fixade.
Vintern låg allt nere för jag orkade inte jobba på i det tempot.
Sedan i våras har jag rivit ner övervåningen bytt ut halva bjälklaget då någon sågat halvt igenom existerande för att kunna inrätta duschrum i en snedtaksgarderob ( 1,8 takhöjd) och nu då riktat väggar på insidan som på sina platser skiljt mer än 10cm på 2m i höjdled... Isolerat och sätter nu skivor i halva undervåningen och övervåningen... Har mins 3 måndader kvar innan jag är klar med huset.

Var medveten om att det tar tid renovera och det är jobbigt och slitsamt att bara bo i renoveringar även om ni hyr in hantverkare.

Nu är min historia ett rätt extremt exempel som jag hade full koll på vad jag gav mig in på. Men vill förklara att det tar tid, är slitsamt, särskilt på ett förhållande då ena el båda parter sällan vet vad man ger sig in i.
Men det är också en fantastisk känsla att se ett hem växa fram ur röran som blir när man börjat renovera.
 
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
L laxen86 skrev:
Mattias, det kommer kosta över miljonen att göra allt du vill plus tak mm som kommer dyka upp och har ni ingen egen praktisk kunskap/erfarenhet är det i den låga änden.

Jag köpte hösten 2014 ett hus i totalrenoveringskategorin. Har sedan kristihimmelsfärds helgen mer eller mindre jobbat heltid plus heltid med huset.
Började ute med taket, totalt byte ner till takstolar och på ett par delar även byte av dom. Sedan byte av fönster, dörrar och isolering av väggar i samband med panelbyte. Det var 2015....
Grävt ut grunden invändigt och gjutit platta, byggt upp värmesystem, badrum och kök. Klart våren 2017.
Sommaren målat färdigt utsidan och andra små saker fixade.
Vintern låg allt nere för jag orkade inte jobba på i det tempot.
Sedan i våras har jag rivit ner övervåningen bytt ut halva bjälklaget då någon sågat halvt igenom existerande för att kunna inrätta duschrum i en snedtaksgarderob ( 1,8 takhöjd) och nu då riktat väggar på insidan som på sina platser skiljt mer än 10cm på 2m i höjdled... Isolerat och sätter nu skivor i halva undervåningen och övervåningen... Har mins 3 måndader kvar innan jag är klar med huset.

Var medveten om att det tar tid renovera och det är jobbigt och slitsamt att bara bo i renoveringar även om ni hyr in hantverkare.

Nu är min historia ett rätt extremt exempel som jag hade full koll på vad jag gav mig in på. Men vill förklara att det tar tid, är slitsamt, särskilt på ett förhållande då ena el båda parter sällan vet vad man ger sig in i.
Men det är också en fantastisk känsla att se ett hem växa fram ur röran som blir när man börjat renovera.
Började skriva ett långt inlägg som svar men såg seb att fastigheten är såld så mitt svar kändes lite irrelevant.
Undra om det ändå va Mattias som köpte det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.