Byggahus.se
Hej!
Nu har det blivit dags att bygga till lite på vår tegelbeklädda villa och vi behöver därför mer tegel. Vi har en villa med en fasad av rött tegel som till sin struktur ser ut som rundhugget mexitegel men hittar inget tegel som liknar det gamla!

Bild för referens:
https://yxhult.se/wp-content/uploads/mexi-bildgalleri-11.jpg <-- fast vårt tegel är rött som det står i löptexten ovan.

Var kan vi hitta sådant tegel? Efter att ha sökt på nätet och inte hittat något börjar vi att bli lite förtvivlade.
 
S
Olika typer av baskarpsten och mexisten i varierande färger och strukturer presenterade på ett informationsblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske är baskarpsten?
 
S
S sinuslinus skrev:
[bild] Kanske är baskarpsten?
Tack för tipset!! :) verkar stämma!
 
S sinuslinus skrev:
[länk]

Inte så många men kanske rätt?
Äntligen har jag hittat rätt. Sennans tegelbruk, brunt rustikt tegel. Tillverkades fram till 1982. Nu ska jag bara ha tag på ca 1200 sten..
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Referensbilder
 
  • Svartvit bild av en sida med text och streckkoder avsedd för posttjänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött tegelhus med svart tak sedd från sidan, orienterat snett upp och ner med himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ref
 
S
Står ju telefonnummer.
;)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Står ju telefonnummer.
;)
Efter att ha åkt till Sennan, varit på det nedlagda bruket, sett teglet inmurat i en vägg i fabrikslokalen och hört mig för bland byggårervinningar mellan Malmö och Göteborg har förvånansvärt lite hänt. Sökandet fortsätter.
 
Såvitt jag känner till är det idag bara yxhult som tillverkar mexitegel. Minns jag rätt är det inte särskilt längesedan de återupptog produktionen efter den legat nere under många år då det inte fanns någon efterfrågan.

Hursomhelst så står nog hoppet för din del till att hitta begagnad sten, att måla ny yxhults sten eller att välja tex en putsad fasad istället.
 
Tyvärr är det nog inte sennans tegel. Nu när jag fått tag i jämförelsesten saknas de vita kalkinslagen. Lägger upp bild på mitt tegel. Tillbaka på ruta 1.
 
  • Bruna tegelstenar utan vita kalkinslag i en vägg, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
johschmi johschmi skrev:
Tyvärr är det nog inte sennans tegel. Nu när jag fått tag i jämförelsesten saknas de vita kalkinslagen. Lägger upp bild på mitt tegel. Tillbaka på ruta 1.
ser ut som det tegel vi har! Tidigare ägare har uppgett att det är från Forshaga tegelbruk. Ska ta en bild så du kan jämföra.
 
johschmi johschmi skrev:
Tyvärr är det nog inte sennans tegel. Nu när jag fått tag i jämförelsesten saknas de vita kalkinslagen. Lägger upp bild på mitt tegel. Tillbaka på ruta 1.
 
  • Närbild av en vägg med mörkbruna tegelstenar och grå fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade du rätt tegel till slut? Vi har nog samma fasadtegel och skulle behöva några stenar sedan sopbilen var inne på vår garageuppfart, backade in i fasaden och krossade några stenar. Verkar nästan omöjligt att få tag på samma igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.