2 093 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hitta gränser
Jag har i snart 10 års tid försökt få ägaren till den fastighet som min fastighet styckades av från att komma hit för att röja upp gränserna så vi vet var den går.
Vid avstyckningen sattes ett rör av lantmäteriet i var ände av gränsen på en ca 700m lång sida av fastigheten. Säljarna tyckte att det var för dyrt att låta dom sätta ut ett par käppar på mitten vi det tillfället.
Istället tyckte dom att vi kunde ta ut gränsen tillsammans vid senare tillfälle.
Man kan ev. få en skiktlinje mellan gränsstolparna om man röjer en del träd, problemet är bara att ägarna till stamfastiheten aldrig kommer trots löften hela tiden.
Vad har man för rättigheter? Kan man röja en gränsgata själv och lämna hälften av träden till dom att hämta? Jag har läst någonstans att man har rätt att röja en 2 meter bred gränsgata om man vill, och att man då skall dela på träden. Om man använder lantmäteriet till utsättning kan man då kräva att dom betalar hälften?
Någon som har nått bra tips?
Vid avstyckningen sattes ett rör av lantmäteriet i var ände av gränsen på en ca 700m lång sida av fastigheten. Säljarna tyckte att det var för dyrt att låta dom sätta ut ett par käppar på mitten vi det tillfället.
Istället tyckte dom att vi kunde ta ut gränsen tillsammans vid senare tillfälle.
Man kan ev. få en skiktlinje mellan gränsstolparna om man röjer en del träd, problemet är bara att ägarna till stamfastiheten aldrig kommer trots löften hela tiden.
Vad har man för rättigheter? Kan man röja en gränsgata själv och lämna hälften av träden till dom att hämta? Jag har läst någonstans att man har rätt att röja en 2 meter bred gränsgata om man vill, och att man då skall dela på träden. Om man använder lantmäteriet till utsättning kan man då kräva att dom betalar hälften?
Någon som har nått bra tips?
Varför är det viktigt för dig?
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en lösning där du spänner en elastiskt lina mellan gränsrören (som går i en båge lååångt in på din tomt). Sen hugger du ner alla trän som linan ligger an mot. Ingen aning om det funkar i praktiken dock.
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en lösning där du spänner en elastiskt lina mellan gränsrören (som går i en båge lååångt in på din tomt). Sen hugger du ner alla trän som linan ligger an mot. Ingen aning om det funkar i praktiken dock.
Jag läste om detta i nån brochyr från lantmäteriet för några år sedan, jag tror att den hette gänser i skogen eller något liknande. Där stod detta om gator på 2 meter. Det kan hända att det var en rekomendation.-MH- skrev:
Om jag nu röjer gränsen och jag hittar ett träd som står mitt i gränsen kan jag då såga ner detta? Eller kan jag klyva det på mitten och låta grannens halva stå kvar?
Jag äger ju inte hela trädet men det gör ju inte grannen heller.
En bra fråga, jag har själv ställt mig den. Praxis är att träd på gränsen tillfaller den som först hugger ner det, har jag hört. Men någon dom från HD har jag inte hittat, även om det borde vara ett gammalt kärt ämne (allt om gränser har stötts och blöts länge).vedeldaren skrev:
Redigerat:
sussox skrev:
Ja men han anser att träd i gränsen skall stå kvar tills vidare, hans förhoppning är väl att det skall tillfalla honom i framtiden när han avverkar på sin sida. Så det är nog ok att jag rensar om jag bara rensar på min sida. Jag är bara inresserad av var gränsen går så jag vet var jag kan hugga ved. Man vill ju helst inte hugga på grannens av misstag.
Redigerat:
Med en bra (kompenserad) GPS behöver du ingen siktlinje. Problemet är väl bara att lyckas hyra/låna en sådan.
Kanske någon jordbrukargranne har en i traktorn? Vår bredbandsförening fick låna en av Hushållningssällskapet, men det satt ganska långt inne. Dom är förståeligt nog rädda om sina prylar.
Kanske någon jordbrukargranne har en i traktorn? Vår bredbandsförening fick låna en av Hushållningssällskapet, men det satt ganska långt inne. Dom är förståeligt nog rädda om sina prylar.
Vad pratar vi om för GPS då ? Märke?mycke_nu skrev:
Jag har försökt med vanliga GPS:er men dom verkar inte få in signalen i skogen eller så visar dom uppenbart fel.
Dom jag har sett på skogsmaskiner och traktorer har hittils varit fastmonterade med fast antenn.
Annars kan man ju´hyra en totalstation på Cramo eller så men den klarar man väl inte av att ställa in själv.
Klicka här för att svara