Jag gjorde min egen i tekniken på gymnasiet, den håller fortfarande ihop 35 år senare, även om jag fått byta ut plasten ett par gånger.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gjorde min egen i tekniken på gymnasiet, den håller fortfarande ihop 35 år senare, även om jag fått byta ut plasten ett par gånger.
Med stålkulor/blyhagel i huvudet? Annars har jag ett gäng sådana du menar i verkstaden. Slagytorna vill gärna skruva loss sig och så tycker jag de är lite för tunga att ha i någon mobil verktygslåda. Sa jag att de rostar lätt också? Bortsett från det är de bra (y):D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Med stålkulor/blyhagel i huvudet? Annars har jag ett gäng sådana du menar i verkstaden. Slagytorna vill gärna skruva loss sig och så tycker jag de är lite för tunga att ha i någon mobil verktygslåda. Sa jag att de rostar lätt också? Bortsett från det är de bra (y):D
Jag tror det var blyhagel vi använde. Vi borrade ur och fyllde med något. Jag har hällt ut dem av misstag då det är mässingsytan (plast på ena sidan, mässing på den andra) som håller inne blyhaglen. Vet inte hur bra haglen fungerar då borrhålet är relativt litet för att skaftet skall ha tillräckligt med gods att fästa i.

Ja, de rostar lätt, men om man oljar in den går det bra...

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
J
För en oinsatt, vad har man en nylonhammare till?

J Jotsat skrev:
För en oinsatt, vad har man en nylonhammare till?
När man jobbar med något som behöver lite övertalning men inte så mycket att man tar till storsläggan. Ett typexempel så har jag det när jag bygger skåpstommar och ska limma ihop fogarna.
Stål, mässing, koppar, bly, trä, skinn, nylon och gummi, i fallande ordning. Materialmässigt då, hammarvikten är också avgörande för man ska göra.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Använde min nylonhammare så sent som i eftermiddags; fräser avrundningar på min nya moxon vise och spänner offerbitar när jag kör ändträ.
Tvingar dit offerbiten lite högt och lite utstickande när jag lite lätt klämmer den på plats; när jag inte längre behöver hålla den med handkraft är det enkelt att med lätta slag övertala den att placera sig rätt innan man tajtar åt.

Köpte en Hultafors nylonhammare för ett år sedan på Swedol, sanslöst dyr egentligen men oj vad jag njuter när jag använder den! Välbalanserad och skön att greppa. Enkelt och smidigt att få saker och ting att räta in sig i ledet med den utan att använda övervåld.

Sedan är det väl ändå så att en hammare är en hammare och man kan få bra resultat oavsett vad man slår med.
Men Hultan är skön...
//Ronnie

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag brukar använda en stor vit gummiklubba när jag slår ihop Domino-fogar. Tror Hultan kommer göra jobbet bättre då den inte studsar.
Vilket hammarliknande objekt som helst funkar om man lägger en offerbit emellan. Men det kan ju kräva fler händer än man har tillgängligt och den extra stressen behöver jag inte :)

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.