Hej!

Har precis fått hem ett gäng av dessa downlights, dock är jag lite frågade kring håltagningen.

Armaturen i sig är 69mm i diameter men enligt installationsanvisningarna ska man ta hål med diameter 83-85mm, det skiljer ju upp till 16mm! Ska man sätta downlightsen på rad i ett rum då så kommer man ju förskjuta dom i hålen. Varför tar man större hål än armaturen är?

Och dessutom, om man vänder på bladet så står det att om man ska montera i en Spot Guard Gles, dvs sådana pottor så kan man använda ett mindre hål(???) 73-85mm. Vad gör pottorna för skillnad på hålstorleken?

Kundtjänst kunde inte ge mig något bra svar.

Någon annan som har några ideer?

K
Om inte kundtjänst kan ge ett definitivt svar, så kommer nog inte någon annan heller kunna göradet. Min kvalificerade gissning är följande.

Det är en lågbyggande spotlight, vill du nyttja den egenskapen och montera den i 28mm glespanel, så kommer du få problem att få upp drivdonet/transformatorn med ett mindre hål. Därav är rekomendationen 83-85mm så du med enkelhet kan peta upp trafon med vinkel.

Med potta har du en helt annan höjd att leka med och kan i praktiken trycka upp donet vertikalt och peta det åt sidan, därav funkar det med det mindre hålet.

Jag körde en liknande armatur från Maxel i 28mm gles, så jag har erfarenhet av att peta upp drivdon i trångt utrymme, därav gissningen!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Läser man installationsanvisningen så ska hål tas 73-85. Förmodligen har tryckfelsnisse varit framme.

K KjellTimell skrev:
Om inte kundtjänst kan ge ett definitivt svar, så kommer nog inte någon annan heller kunna göradet. Min kvalificerade gissning är följande.

Det är en lågbyggande spotlight, vill du nyttja den egenskapen och montera den i 28mm glespanel, så kommer du få problem att få upp drivdonet/transformatorn med ett mindre hål. Därav är rekomendationen 83-85mm så du med enkelhet kan peta upp trafon med vinkel.

Med potta har du en helt annan höjd att leka med och kan i praktiken trycka upp donet vertikalt och peta det åt sidan, därav funkar det med det mindre hålet.

Jag körde en liknande armatur från Maxel i 28mm gles, så jag har erfarenhet av att peta upp drivdon i trångt utrymme, därav gissningen!
Helt rätt. det är ingen gissning utan ren fakta. ;)
Vinkeln blir för "skarp" för drivdonet om det bara är 28 mm + gips. Måttet 79 mm är utan fjädrar, med fjädrar behövs minst 73 mm för att spotten ska gå upp i hålet. Ingen tryckfelsnisse har varit framme. Måtten stämmer och ja, man får hålla koll på hur man placerar spotten i hålet om man kör 85 mm hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.