Det var större båtar de for till Stockholm med. Någon gång skötbåtar på 20-25 fot med 2-3 roddare. Oftare fälbåtar på 25-30 fot med 4 roddare och ännu oftare med haxar som var ännu större.Krilleman skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Sedan får man ju tänka på att förr hade de gott om tid. Bergöborna for ju i langfälon (säljakt) nästan varje vinter ned åt Gävlebukten eller vattnen strax norr om Åland och ingen människa skulle i dag ens tänka tanken på en sådan resa med en 25-30 fots öppen båt över istäkt hav. Hittade de en öppen råk så rodde eller seglade de annars drog de båten över isen. Avståndet är ungefär 300 km och de var borta ett par månader. Varefter islossningen gick norrut så rodde och seglade de hem och stannade hemma några dagar där de vilade och provianterade så så blev det en månads resa i seinfälon seglande och roende upp till Haparanda skärgård dit det är ungefär 300 km och så hem igen. Var de riktigt på hugget kunde de sedan ännu ro och segla till Stockholm en vända och dit är det över 400km för att sälja tranen som de hade arbetat ihop. De fick bättre betalt för den i Stockholm än i Vasa så de tyckte det var värt en liten bǻttur.ullberg skrev:
Vi nutidsmänniskor får bara lyfta på hatten.

