P
Alltså, de här trådarna är bäst på hela byggahusforum! Kan vi inte skicka fler saker? Jag börjar återfå lite hopp om mänskligheten tack vare er!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MasMats och 5 till
  • Laddar…
Härligt att se att maskinen har börjat röra sig mot den inte allt för fjärran öster!
 
Mikael_L
Hinner den fram innan helgen?

Jag uppskattar alltid att slippa vänta bort en helg när jag har nya leksaker på gång. :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hinner den fram innan helgen?

Jag uppskattar alltid att slippa vänta bort en helg när jag har nya leksaker på gång. :cool:
Jag tror Heimlaga är en nutida stoiker av rang som lätt väntar ut försändelsen till dess den är på plats. :)
 
GK100 GK100 skrev:
Jag tror Heimlaga är en nutida stoiker av rang som lätt väntar ut försändelsen till dess den är på plats. :)
Så långt från stoiker man kan komma men då man håller på med sånt här får man lära sig att allt måste få ta tid.
Nej nu skall jag ut och arbeta vidare med den nya ångpannan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det är nog minst två omlastningar på vägen och troligen en färjetur……
 
Ingen brådska. Jag behövde inte ro till Stockholm och hämta den och allt som går snabbare än den roddturen är ren tidsvinst.
 
  • Gilla
  • Haha
16386 och 4 till
  • Laddar…
Skulle vilja se dig på ”ålands hav” med den där i en roddbåt :rofl::crysmile::D
 
T Taxture skrev:
Skulle vilja se dig på ”ålands hav” med den där i en roddbåt :rofl::crysmile::D
Min roddbåt är för liten........ men förr var det vanligt att fara till Stockholm i affärer med egen båt. Var vinden lämplig seglade man annars rodde man.
 
Krilleman
Från Routsi till Suomi i eka?

Nja.... :crysmile:

Jag är hellre med i swish-insamlingen för att frakta mojängen så någon annan tar hand om det... :cool::cool:

sjosskerhetsskolan_johner_webb.jpg
 
Krilleman Krilleman skrev:
Från Routsi till Suomi i eka?

Nja.... :crysmile:

Jag är hellre med i swish-insamlingen för att frakta mojängen så någon annan tar hand om det... :cool::cool:

[bild]
Det var större båtar de for till Stockholm med. Någon gång skötbåtar på 20-25 fot med 2-3 roddare. Oftare fälbåtar på 25-30 fot med 4 roddare och ännu oftare med haxar som var ännu större.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Tänkte precis skriva om postrodden då landstället inte är allt för långt från grisslan - men du han före @Mikael_L, nu tar ju de sig bara halvvägs till fastlandet hos våra bröder i ost och kanske ännu längre från @heimlaga :s närmsta hamn men ändå en imponerande rodd!
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta på dig kläder som inte har något emot lite rost och oljefläckar, och arbetshandskar.
Handskar kom jag själv på, men får dock lov att köra ett par byxor i tvätten ikväll. :rofl:
Typiskt elektriker, rädd för lite smuts. ;)

Är nog därför elektrikerna inte städar efter sig. ;):crysmile:
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Tänkte precis skriva om postrodden då landstället inte är allt för långt från grisslan - men du han före @Mikael_L, nu tar ju de sig bara halvvägs till fastlandet hos våra bröder i ost och kanske ännu längre från @heimlaga :s närmsta hamn men ändå en imponerande rodd!
Sedan får man ju tänka på att förr hade de gott om tid. Bergöborna for ju i langfälon (säljakt) nästan varje vinter ned åt Gävlebukten eller vattnen strax norr om Åland och ingen människa skulle i dag ens tänka tanken på en sådan resa med en 25-30 fots öppen båt över istäkt hav. Hittade de en öppen råk så rodde eller seglade de annars drog de båten över isen. Avståndet är ungefär 300 km och de var borta ett par månader. Varefter islossningen gick norrut så rodde och seglade de hem och stannade hemma några dagar där de vilade och provianterade så så blev det en månads resa i seinfälon seglande och roende upp till Haparanda skärgård dit det är ungefär 300 km och så hem igen. Var de riktigt på hugget kunde de sedan ännu ro och segla till Stockholm en vända och dit är det över 400km för att sälja tranen som de hade arbetat ihop. De fick bättre betalt för den i Stockholm än i Vasa så de tyckte det var värt en liten bǻttur.
Vi nutidsmänniskor får bara lyfta på hatten.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.