5 608 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
HDMI dator till TV?
Sida 1 av 2
Nu är det nördfrågor (eller inte). Har en dator med HDMI och DVI-utgångar som jag kopplat till TV. Först använde jag en övergång mellan DVI och VGA, men funderade på om HDMI-uttaget kunde användas (allt som går att koppla ska kopplas).
Kan inte få det att fungera fullt ut; på nåt sätt hoppar signalen mellan PC och HDMI på TVn, dessutom blev det lite konstiga färger på HDMI. Det gick inte att starta datorn på HDMI men om även VGA var inkopplad gick det att få fram signal även i det läget. Försökte med anpassa/bildskärm men det blev inte nåt bra.
Säkert nån inställning, men först och främst; är det bra/viktigt att gå via HDMI eller funkar det lika bra med VGA (det sista vet jag egentligen för det gick alldeles utmärkt från början)
Kjell G
Kan inte få det att fungera fullt ut; på nåt sätt hoppar signalen mellan PC och HDMI på TVn, dessutom blev det lite konstiga färger på HDMI. Det gick inte att starta datorn på HDMI men om även VGA var inkopplad gick det att få fram signal även i det läget. Försökte med anpassa/bildskärm men det blev inte nåt bra.
Säkert nån inställning, men först och främst; är det bra/viktigt att gå via HDMI eller funkar det lika bra med VGA (det sista vet jag egentligen för det gick alldeles utmärkt från början)
Kjell G
Vet inte riktigt vad jag gjort nu, men när jag drog ur HDMI ur datorn så blev rutan svart trots att TVn är inställd på PC!
Får heller inget ljud ut på WMC - även där har jag väl gjort nåt fel när jag flyttade om kablar och petade med inställningarna
Kjell G
Får heller inget ljud ut på WMC - även där har jag väl gjort nåt fel när jag flyttade om kablar och petade med inställningarna
Kjell G
Jag hade använt mig av HDMI/DVI enbart, ser ingen anledning att ha det kopplat med VGA samtidigt. Vad har du kört för upplösning på datorn innan? Och vad har du för TV/upplösning på TV'n?
När TV'n står på "PC" så tror jag den går på VGA-ingången, dvs där ska den inte vara om du kör HDMI.
Vad har du för uppspelningsenhet för ljud? Ska det gå till TV'n bara eller har du någon ljudanläggning också upptill?
Att skicka bilden via HDMI eller DVI kan ge bättre bild, det är att föredra över den förlegade gamla VGA standarden. DVI/HDMI är ju egentligen samma signal bildmässigt, därav finns det omvandlare mellan de två. Men du kan skicka ljud via HDMI också, till skillnad mot DVI.
DVI och VGA är inte samma signal, men man kan skicka analog VGA via DVI, under förutsättning att man har utrustning som klarar det. Då är det DVI-I (som klarar både analog och digital signal) men det blir allt vanligare att man använder sig av DVI-D, som enbart klarar digital signal, och det finns egentligen ingen anledning att använda något annat.
Du kan se lite om de olika standarderna/kontakterna här
Kör bara HDMI, och se till att ha rätt HDMI-ingång vald på TV'n och se om det fungerar, kan inte riktigt klargöra av vad du skrivit om du bara kollat på "PC" ingången på tvn?
När TV'n står på "PC" så tror jag den går på VGA-ingången, dvs där ska den inte vara om du kör HDMI.
Vad har du för uppspelningsenhet för ljud? Ska det gå till TV'n bara eller har du någon ljudanläggning också upptill?
Att skicka bilden via HDMI eller DVI kan ge bättre bild, det är att föredra över den förlegade gamla VGA standarden. DVI/HDMI är ju egentligen samma signal bildmässigt, därav finns det omvandlare mellan de två. Men du kan skicka ljud via HDMI också, till skillnad mot DVI.
DVI och VGA är inte samma signal, men man kan skicka analog VGA via DVI, under förutsättning att man har utrustning som klarar det. Då är det DVI-I (som klarar både analog och digital signal) men det blir allt vanligare att man använder sig av DVI-D, som enbart klarar digital signal, och det finns egentligen ingen anledning att använda något annat.
Du kan se lite om de olika standarderna/kontakterna här
Kör bara HDMI, och se till att ha rätt HDMI-ingång vald på TV'n och se om det fungerar, kan inte riktigt klargöra av vad du skrivit om du bara kollat på "PC" ingången på tvn?
TVn tar bara VGA - har därför en övergång DVI/VGA. Om jag kör bara HDMI får jag ingen bild alls - inte ens nåt felmeddelande. Har kollat på bildskärmsinställningar, där finns två alternativ; flera bildskärmar på ...grafikkortet upplösning 1024x768 och 32bit färg. Det andra är allmän PnP, samma upplösning.
Innan jag började "pilla" hade jag nog inte första alternativet med flera bildskärmar. Vet dock inte hur jag ska få bort det i nuläget. Ska prova o starta om med enbart HDMI inkopplad.
Ljudet är dock OK, fast jag vet inte vad som krånglade.
Kjell G
Innan jag började "pilla" hade jag nog inte första alternativet med flera bildskärmar. Vet dock inte hur jag ska få bort det i nuläget. Ska prova o starta om med enbart HDMI inkopplad.
Ljudet är dock OK, fast jag vet inte vad som krånglade.
Kjell G
Nej, TV har både VGA och HDMI (en Grundig platt, nåt år gammal). Grafikkortet heter Nvidia Geforce 9200. Och...
nu fungerar det med enbart HDMI, men skärpan är sämre nu
Nåt tips på hur man ev åtgärdar det. Texten är svårare att läsa och färgerna sådär.
Kjell G
nu fungerar det med enbart HDMI, men skärpan är sämre nu
Nåt tips på hur man ev åtgärdar det. Texten är svårare att läsa och färgerna sådär.
Kjell G
Ok, då ska du försöka se till att pixelmappa det hela lite, det kan göra underverk för skärpan iaf, färgerna vetefasen vad det kan bero på riktigt, men en sak i taget.
Du får ta reda på vilken upplösning panelen i din TV har, och se till att köra den upplösningen på datorn, fast detta kanske du redan har gjort?
Du får ta reda på vilken upplösning panelen i din TV har, och se till att köra den upplösningen på datorn, fast detta kanske du redan har gjort?
Tack för det, uppskattar sånt väldigt mycket. Det är en Grundig Vision 6 37-6830 T
Just nu har jag lägsta upplösningen och textsnitttet "större" och det funkar ganska bra förutom att hela skärmbilden inte får plats, det blir "scrollning" på bredden också.
Kjell G
Just nu har jag lägsta upplösningen och textsnitttet "större" och det funkar ganska bra förutom att hela skärmbilden inte får plats, det blir "scrollning" på bredden också.
Kjell G
Ok, om vi börjar från början så har du en panelupplösning på 1366x768, fast det visste du kanske redan, är det den upplösningen du kör på datorn nu? Om inte så se om du kan välja den upplösningen.
Var lite torftigt med info om din modell på nätet (ok nu la jag inte många minuter på den sökningen ska erkännas men....), men man tager vad man haver
Ang. Hz så får du nog prova dig fram, men jag tror att det skulle funka bra vilket som, prova 50Hz eller 60Hz
Sen gäller det att hitta rätt läge på TV'n bland bildlägena, det ger sig nog själv, men det kan vara lite lurigt att särskilja dom (var t.ex. på min TV iaf). Där du kan bläddra mellan säg; (vet inte exakt vad de heter på din TV) "Full, Zoom, 14:9, 16:9, o.s.v. Där ska du ha det läget som inte gör nånting med bilden, det heter kanske nåt i stil med "Full", "Orginal" "none" "native" eller liknande. Om du kollar noga borde du iaf se en klart bättre skärpa i bilden i något av lägena, när du matar TV'n med 1366x768. Samt att det skall täcka/passa bilden precis, om inte så är fallet får du ta det "skarpaste" läget, som förmodligen är läget där TV'n inte gör någonting alls med bilden utan bara visar det som kommer in och göra övriga justeringar på datorn.
Om du har senaste drivrutinerna för grafikkortet finns det någonstans där, kan inte säga exakt då jag sitter på AMD/Ati grafikkort själv just nu, men så att du kan ställa in bilden i storlek. Om du t.e.x har lite svarta kanter runt bilden, eller om bilden sticker lite utanför kanten (vilket inte är omöjligt om TV'n fortfarande kör på "overscan" trots att du vill köra bilden som helt "orginal")
Om detta iaf klaffar som det ska så bör du se en tämligen skarp bild som fyller rutan perfekt
Skarp är väl subjektivt också, det kan vara allt från ganska stor skillnad till ganska liten, men kika framförallt på text för att se skillnaden.
Om du får en (i de flesta fall iaf) ganska tydlig skillnad i skärpa så har du lyckats "pixelmappa" det hela, d.v.s när en pixel ut från datorn återges av en pixel på skärmen/displayen. Ett tydligt annat bevis på detta är att prova (om man har en tftskärm) är att ända upplösningen på skärmen när man sitter vid datorn, det brukar se avsevärt mkt bättre när man kör i just den upplösningen som panelen i skärmen har, även om andra upplösningar fungerar.
Var lite torftigt med info om din modell på nätet (ok nu la jag inte många minuter på den sökningen ska erkännas men....), men man tager vad man haver
Sen gäller det att hitta rätt läge på TV'n bland bildlägena, det ger sig nog själv, men det kan vara lite lurigt att särskilja dom (var t.ex. på min TV iaf). Där du kan bläddra mellan säg; (vet inte exakt vad de heter på din TV) "Full, Zoom, 14:9, 16:9, o.s.v. Där ska du ha det läget som inte gör nånting med bilden, det heter kanske nåt i stil med "Full", "Orginal" "none" "native" eller liknande. Om du kollar noga borde du iaf se en klart bättre skärpa i bilden i något av lägena, när du matar TV'n med 1366x768. Samt att det skall täcka/passa bilden precis, om inte så är fallet får du ta det "skarpaste" läget, som förmodligen är läget där TV'n inte gör någonting alls med bilden utan bara visar det som kommer in och göra övriga justeringar på datorn.
Om du har senaste drivrutinerna för grafikkortet finns det någonstans där, kan inte säga exakt då jag sitter på AMD/Ati grafikkort själv just nu, men så att du kan ställa in bilden i storlek. Om du t.e.x har lite svarta kanter runt bilden, eller om bilden sticker lite utanför kanten (vilket inte är omöjligt om TV'n fortfarande kör på "overscan" trots att du vill köra bilden som helt "orginal")
Om detta iaf klaffar som det ska så bör du se en tämligen skarp bild som fyller rutan perfekt
Om du får en (i de flesta fall iaf) ganska tydlig skillnad i skärpa så har du lyckats "pixelmappa" det hela, d.v.s när en pixel ut från datorn återges av en pixel på skärmen/displayen. Ett tydligt annat bevis på detta är att prova (om man har en tftskärm) är att ända upplösningen på skärmen när man sitter vid datorn, det brukar se avsevärt mkt bättre när man kör i just den upplösningen som panelen i skärmen har, även om andra upplösningar fungerar.
Kör med den lägsta upplösningen men ska prova ditt förslag när jag kommer hem. Stort tack för din hjälp, att köra HDMI sparar lite kablage och med rätt inställningar kanske lite bättre bild?mrVoodoo skrev:
Kjell G
Jag letade som sjutton efter detta tills jag hittade en inställning på min Sony Bravia där det stod "Visa alla bildpunkter". Då kom hela bilden fram i 1920x1080. Utan denna inställning syntes inte menyraden i vissa program.mrVoodoo skrev:
Denna inställning visas bara om HDMI-signalen kommer från en dator och inte från en annan bildkälla.
//Bosse
