Lite märkligt detta egentligen. Det finns tre hårdheter av kopparrör som jag hittat; hård (R290), halvhårda (R250) och mjuka (R220).

Kromade rör finns i mjuka och halvhårda vad jag hittat. Råa rör finns även i hårda.

Allt började med att jag köpte en rörbock för 22mm och prövade att provböja en bit kopparrör jag hade hemma. Det gick ganska bra, men det var tungt. När jag tittade på märkningen på röret så var det HETCO halvhårda, tillverkade i Tyskland. Hårda skall tydligen inte gå att böja över 18mm, så det verkar ju rimligt då.

Kollar man i deras produktbroschyr så finns det bara halvhårda i dimensionerna 12-28mm (bortsett från några extra tjocka rör).
http://www.mkm.eu/files/pdfs/MKM_Produktbrosch_HETCU_EN.pdf

Från Rinkaby kan man bara beställa hårda rör, ej halvhårda, om man vill ha råa. De rör jag fick idag var från SANCO, även de tillverkade i Tyskland. Även i SANCOs produktbroschyr så finns det bara halvhårda i dimensionerna 12-28mm!
http://www.kme.com/fileadmin/DOWNLOADCENTER/COPPER DIVISON/3 Plumbing Tubes/1 SANCO®/SANCO_Product_Range_2017_EN.pdf

Okej, fick jag halvvhårda rör ändå? Näe, för på min rör förutom SANCO Wiederland Deutschland så stod det bland annat SITAC SINTEF/BYGGFORSK och R290... Specialbeställning??

Så nu undrar jag, varför specialbeställa(?) hårda rör i dessa dimensioner till Sverige, när halvhårda tycks vara det vanliga i Tyskland? Billigare? Hållbarare?

Biltema har förresten halvhårda råa rör.

• Gilla
FSS och 1 till
  • Laddar…
Ingen aning.
Men kan tipsa om rorprodukter.se

Där kan du beställa kopparrör i 5m längder (y)

• Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Vad är det du vill ha? För själva funktionen i VVS-sammanhanget spelar hårdheten ingen roll.
När koppar bearbetas (t ex till rör) uppstår work hardness, dvs ju mer koppar bearbetas genom formning ju hårdare blir det. Är det oönskat t ex vid trådtillverkning kan kopparen glödgas och blir mjuk igen men det kostar.
Rör som ska bockas lätt (t ex kromat för utanpå) är oftast mjukglödgat. Annat kan vara halv eller hård. Proffs har ändå rediga bockverktyg som kan bocka nästan allt.
Jag skulle säga: upp till 18 kan du ta vad som finns och är billigast.

Jag vill förstå varför det säljs hårda rör i 12-22 mm i Sverige, medan standard i Tyskland bland tillverkare tycks vara att göra dessa dimensioner halvhårda. Det borde finnas en tanke bakom.

Just 22mm kan man inte bocka hårda rör, men däremot halvhårda.

Är det kanske något med klämkopplingar och stödhylsor som det handlar om?

Så varför är vissa dimensioner hårda medan andra är halvhårda? Och varför är det inte samma i Sverige?

• Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Du kan få vilken sort som helst. Om du tittar hos en enskild handlare så har han kanske vissa preferenser. Men du kan få vad du vill.

Krilleman
M -MH- skrev:
Just 22mm kan man inte bocka hårda rör, men däremot halvhårda.
22mm hårda rör (även elförzinkade) går ypperligt att bocka med F

romax Nr: 55. Men det bockverktyget är dyrt!
http://www.fromax.com/no55.html

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du köper rör i ring så är de mjuka, köper du i stänger är de (halv)hårda.
Det finns även mjuka förkromade rör på raka längder att köpa!

Jag skrev redan i första inlägget, så finns de olika kvalitetet att köpa i Sverige. Men jag undrar fortfarande varför.

Varför är vissa dimensioner i Tyskland hårda medan andra är halvhårda? Och varför är det inte samma i Sverige?

Är det ingen annan som har funderat över varför det finns både halvhårda och hårda kopparrör?

Krilleman, såhär skriver Cupori:

"Raka, hårda kopparrör kan bockas med handverktyg upp till dim 18x1 mm. Vid större dimensioner bör rören värmas före bockning. Exempel på lämpliga handbockverktyg är Fromax nr 55 och Ridgid 400."

Jag hittade inga halvhårda kopaprör i Cuporis broschyr, bara hårda och mjuka.

https://cupori.studio.crasman.fi/pub/web/brochures/products/se/Cupori_110_Premium_SE.pdf

• Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Krilleman
22mm bocken Nr55 är ganska ny så din saxade text är inte "up to date".

Vanliga kopparrör är i Sverige normalt hårda. Jag har aldrig köpt nya rör med annat alternativ.

Förkromade kopparrör är normalt halvhårda, men finns även i mjuka.

Prisol på ring är mjuka.

Varför vet jag ej. Jag antar att det är standadförfarandet i svensk VVS.

• Gilla
JOEST och 2 till
  • Laddar…
Alla hårdhetsgrader är identiska vad gäller kemisk beständighet, åldring, tryckhållfasthet. Det som skiljer är en extra glödgningsprocess för halvhårda/mjuka rör, samt emballering/hantering i frakt. Stödhylsor rekommenderas väl alltid vid 12, 15, 18 mm oavsett hårdhetsgrad, eller?

• Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Krilleman
Inga stödhylsor behövs i hårda kopparrör.

Men däremot i halvhårda och mjuka kopparrör ska det vara stödhylsa.

Staffans2000
Det handlar som sagt troligtvis om lokal tradition. Så här har vi alltid gjort.
Svenskar löder med fosforkopparlod, norrmännen mjuklöder eller GÄNGAR.
I Italien är kallvattenkranen till vänster med ett F (freddo = kallt). Ingutna badrumsavloppsrör är av mässing. I USA har dom fjärrånga med endast ett rör till elementen.
Själv tycker jag det blir enklast och snyggast med hårda rör, eftersom de andra oavsiktligt lätt böjer sig.

Gängar kopparrör?! :surprised: Böjer sig halvhårda så lätt verkligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.