Byggahus.se
Hej
Har verkligen haft lite osis senaste dagarna. Först batteriladdare som pajade och nu min gamle kompis "boschen" som varit med sen 2008 om jag minns rätt. Den har hjälpt mig med flera stora projekt, garage, tilläggsisolering, altan mm.

Men nu kan det vara slut.

Sista månaderna har jag märkt att det verkar vara något tjall med hand och tumm taget då den inte startat. Men efter några försök har den kommit igång.
Men idag knastrade det i motorn under arbetet varpå den lade av helt.
Suck.
Eller kan det vara kolen som är slut? Går dessa att byta? Kan det svarta skruvlocket vara för kolbyte tro?

Jag har mailat Bosch men ännu inte fått svar.
Mvh
Fredrik
 
  • Närbild av en handtaget på en grön och röd Bosch-elverktyg med synligt slitage och potentiell skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dammig Bosch geringssåg hängande på en verktygsorganisatör, med tecken på användning och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Tusen tack för tipset. Jag chattade nyss med bauhaus men de hade inte kol hemma. Så kanske vågar man beställa från ebay, (har aldrig gjort det)
Men jag ska se om jag kan få tag på kol och testa.
Undrans om man kan få i sär maskinen och kolla kollektorn? Kanske kan man se den via vad jag tror är kol-luckan.
Glad midsommar!
 
Hej
Lossade nyss locken för kolen och det var bara pulver kvar. Det ser ut som om delar från kolen dessutom fastnat i kollektorn.
Jag bifogar bild och kort videosnutt. Vad tror ni är det idé att ens köpa nya kol när kollektorn är lite skadad?
Mvh
Fredrik Översiktsbild av en kollektor med synliga skador och spår av pulveriserade kolen, i bakgrunden syns delar av en bil och en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unna dig en ny såg, den där är ju inte så kul att jobba med.
 
Hej,
Jag tog en rövare och satte i nya kol som jag beställde.
Maskinen startade med grymt bra kraft, minns inte att det någonsin varit så bra vridmoment.
Men eftersom det var en skada på kollektorn så skadades de nya kolen.
Möjligen kanske man kan skruva isär och fixa.
Men nu lutar det nog åt att förhandla med regeringen om en ny såg.
Mvh
Fredrik
 
  • Närbild på en Bosch verktygsdel med nya skadade kol och en skadad kollektor som ligger på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan sätta tillbaka de ny kolen och köra till den havererar. Det kan ju ta en bra stund. Låt den haverera ordentligt så att den är omöjlig att reparera. Sen är det en lätt förhandling, speciellt om det behövs en såg i ett projekt som har hög prioritet hos finansansvarig.
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Hej
Idag fick jag tid och dissikera sågen.
Ser att rotorn saknar en bit, så det är tydligt att den äter kol.
Gissar att ingen har någon idé om hur man kan laga denna?
Mvh
Fredrik
 
  • Nedmonterad motorsåg visar en skadad rotor med saknad bit, synliga slitage på komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kollektorn är väl rökt tyvärr. Det går att beställa en ny rotor från Bosch och laga maskinen, men frågan är väl kanske om det är lönt, den kostar ca 950:-
 
Det ser ut som att klingan har fastnat så man har bränt kontaktytan. Det går iallafall inte att laga.
 
Tackar för informationen amigos!
Då är det bara att se sig om efter en ersättare.
Mvh
Fredrik
 
Allt går att laga..........man kan byta kollektorn enbart. Sen är det nog mer så att det inte är lönt och sen lär ju knappast bosch tillhandahålla en lös sådan. Inom bilel och till generatorer är det dock inga konstiga delar.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.