Byggahus.se
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Välkommen tillbaka!
Tackar! Har ju inte legat på sofflocket. Håller på med att snickra kök nu så har lite att uppdatera ikapp
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Efter att grunden vart klar så fick jag bita i att göra ordning baksidan.
När det nya huset är på plats så skulle jag inte komma dit med den grävaren som behövdes. Marken som till en början slutade neråt dryga metern skulle så sig en stödmur och trappa för att få en plan tomt. Men först grävde jag upp grunden och la i nya dräneringsrör och dränerade om allt. Trädgård under arbete, uppgrävt jord, byggmaterial, blommande träd, molnig dag, bostadshus, vit bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin nära husgrund, gräver, jord och grus, delvis avtäckt grund, arbetsplats, uteområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husränna under renovering, stenar och jord, blommande träd, grå himmel, bil i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenröse nära rött hus, grönska, bygg- eller rivningsarbete pågår, vit bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin vid rivningsarbete eller grävarbete i trädgård med stenar och röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det var gjort så kunde jag backa massorna lite och göra en sula där stödmuren kunde förankras i. Nu kunde jag även få i dagvattenrören som leds ner i en dagvattenkasette som jag delar med grannen. Grundarbeten, dräneringsgrus, nedgrävd, stödmur, vattenpass, orange rör, trädgård, utomhus, soligt, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl gjuten så var det bara att börja stapla Leca igen. Byggarbetsplats med grävd grop, rör, byggmaterial och verktyg, sannolikt för anläggnings- eller renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete vid byggarbetsplats med murade block, rör och spridda verktyg. Regelverk syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ofärdig grå mursten vägg, verktyg och rörbeläggning på marken i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade sedan muren med att gjuta en kaka på allt för att få ett hårt avslut. Samt att det vart ett gjutet mothåll som första trappsteg. Hela muren är även förankrad med geonät in i sprängsten Detta trappsteg ligger på samma höjd som trappsteget in till entren sedan. Så det blir en fin rak tomt på den sidan. Grundarbete med betongformar, armeringsjärn, grus och byggmaterial syns i en grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävd grop, nya grundmurar, trästöttor, rör och konstruktionsmaterial i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vart sedan gjutna betongsten hela vägen upp. Det vart en negativ lutning på stegen. Samma som är på tunnelbanenedgången på Odenplan. 11.5grader. Byggarbetsplats med gråa betongblock, verktyg utspridda, byggnad under konstruktion, oordning, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappstegen gjuter jag sedan i omgångar när jag fick tid över och när tombolan ändå var igång. Byggarbetsplats med murblock, grundarbete, verktyg, oordning och byggavfall. Utomhus, dagtid, redo för fortsatt konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Toppade sedan av allt med lerjord för att få en bra grund till gräsmatta. Ytterligare 15cm gräsmatte gjord hamnar på detta. Så att gräsmattan ansluter ett par cm under betongsteget. Trädgård under ombyggnad, uppriven jord, träd, rödtegelvägg på hus, grundarbete, kantstöd, höstdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävd grund och betongfundament, rörledningar synliga, grönska i bakgrunden, grumlig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ursviken och 6 till
  • Laddar…
Vid något tillfälle så vart det att grannfastigheten bakom tog mintomt i anspråk. Det är ganska så nära till iaf två grannar och så som det var innan så kunde man även parkera en bil viket gjorde utsikten ännu tråkigare.

Sagt och gjort så revs slipersmuren som var både murken och sne.
Byggarbetsplats, vit skåpbil, rörledningar, rörläggningsmaterial, grävd jord, stenblockering, delvis synlig arbetare, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde upp och packade ytan för att forma till en bra L-mur Byggarbetsplats med grushög, byggmaterial, maskiner, formar för gjutning, i ett residensiellt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, grävmaskinering, byggmaterial, verktyg, motorcykel, bil, temporära konstruktioner, ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för betongplatta, armeringsjärn, hus, bil och motorcykel synliga i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsätta forma. Att bygga form och gjuta stödmurar är ändå det bästa jag vet att göra på fritiden. Tackar aldrig nej till det!
Utomhusarbetsplats med grävmaskin, person, träformar för betong och uppbruten mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund under konstruktion, vått väder, grå himmel, verktyg och byggmaterial synliga, rörande upp grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsrenovering pågår, markarbeten med grävmaskin, betongkanter uppsatta, grus och jord synliga, grönska omkring, byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dettta var klar så var det dags att bygga plank. Detta byggdes med 169/44 planhyvlat som stolpar balkskorna injekterades in i stödmuren och lockades sedan med 27/124 planhyvlat. Byggarbetsplats, husförbättring, betongblock, bordssåg, träd, solljus, rörigt, byggmaterial, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med pågående arbete, träkonstruktioner, staketdelar, verktyg och material, utanför hus med träpanel och betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård under konstruktion med staket, träd, cementblandare och byggmaterial, delvis soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sidan mot mig skall även den lockas. Men det kommer ett par poster längre ner.
 
  • Gilla
Plåtbob och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag inte har så mycket arbete på baksidan utav tomten förutom finplanering så kunde jag börja med grunden.
Byggarbetsplats, grävmaskin, ojämn terräng, grus, byggmaterial, delvis pågående arbeten, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävmaskin, obebyggd grund, stängsel, byggmaterial och en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först ut med 16-32 för att jämna av ytan grovt.
Lastbil tippas grus, trädgård, solljus, damm, elledningar, gröna träd, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, hus, grusväg, vibratorkomprimator, stenmur, byggmaterial, träd, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ut med ett till lager markduk och på med 8-16. Uteluft till kaminen lades ner så den går under plattan och upp Byggarbetsplats med grus, kompaktor, grävmaskin, stödmur och tegelhus på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusuppfart, hus, byggnadsarbete, mur, svenska flaggan, träd, verktyg, klar himmel, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer att vara öppet i nock så pelaren fick sig ett upplag och står på berget. Byggarbetsplats, plywoodform, betongfundament, byggklossar, verktyg och tillbehör på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leverans utav isolering och kantelement. 400 höga så blir 300mm isolering med xps 300 i kanterna. Under hjärtväggen och kaminen. Rören som går från köksön till "murstocken" isolerades även med rockwool i den delen som går mellan isoleringen. Ett lager åldersbestämning plastlager mellan isoleringlager 1 och 2 kom också på plats Renoveringsarbete, byggmaterial, hus, skräp, träd, grusgång, blå himmel, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med isoleringsmaterial, verktyg och byggmaterial på en grund under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, armeringsjärn, isolermaterial, bostadshus bakgrund, träd, molnig himmel, byggmaterial, byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plåtbob och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat!!

vad sa grannen när du tog tillbaka tomten?

blev enorm skillnad mot den fulaslipersmuren..
bygglov för planket eller hur gjorde ni?
 
Appendix Appendix skrev:
Bra jobbat!!

vad sa grannen när du tog tillbaka tomten?

blev enorm skillnad mot den fulaslipersmuren..
bygglov för planket eller hur gjorde ni?
Det uppdagades när den tidigare ägaren sålde tomten till nuvarande så han var väl införstådd i hur det skulle bli, vi gjorde muren ihop. Planket är 120 på lägsta delen följer sedan den nivån. Grannens tomt är ju 50cm högre så blir ju hög på min sidan. Om någon har åsikter så får jag väl kapa ner den till godkänd nivå.
 
  • Gilla
Plåtbob
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det uppdagades när den tidigare ägaren sålde tomten till nuvarande så han var väl införstådd i hur det skulle bli, vi gjorde muren ihop. Planket är 120 på lägsta delen följer sedan den nivån. Grannens tomt är ju 50cm högre så blir ju hög på min sidan. Om någon har åsikter så får jag väl kapa ner den till godkänd nivå.
Skönt när man ändå kan komma överens. När man läser alla trådar om folk med problem så glömmer man lätt alla som kommer överens med grannarna :)

Om ingen klagar lär det vara ok

God jul och håll igång med uppdateringarna ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.