Har köpt hus och tänkte bygga till lite....

3k läst  8 svar

Nästa tråd i Socialt & projekt
  1. A
    Medlem Nivå 6
    Tjena.

Alltid kul att följa folks byggtrådar och så sporrar det mig själv i att göra fint arbete.

Började med att min mormor gick bort. Ett hus som min Morfar hade byggt. Muraren var till och med på Mormors begravning. Efter lite vändor så köpte jag tillslut ut min morbror och mor.

Så här står jag nu med ett Tegelhus från 50talet med 63kvm Boyta och 63kvm biyta. En fin åldrad tomt med körsbärsträd, plommon och äpple ute i Nacka. Mormor hade väl inte gjort speciellt mycket med huset och vi är nu 3 i familjen så en renovering är nödvändig. Så vi bygger till en ny del samt river ut hela det gamla huset. Älskar tegelfasaden och är en anledning till att vi köpte huset. Tillbyggnaden tänker vi Bygga i trä på betongplatta. Och hela det huset kommer att ligga mellan de två våningsplanen. Så man får helt enkelt 3 våningar som nås genom 2 st halvtrappor.

Den nya delen kommer att bli Ca 100Kvm och rymma Ny hall med garderob, toalett, dusch, gästrum, Kök, Vardagsrum, Matdel, Hallen och vardagrummet kommer att liga ett steg ned moit matdelen för att skapa lite liv i rummet. Det är nästan 18meter långt så vill att något skall hända för att bli av med kyrkkänslan. Diskuteras även om man skall ha 2 st dörrar eller ett skjutdörrsparti.

Det gamla huset som tidigare hade bodelen på övre plan kommer att rymmas ett tv-rum samt ett master bedroom och en privat toalett för oss.

Nedre våningen blir Tvättstuga, teknikrum, Badrum, samt 2 st sovrum.

Parkeringen kommer att flyttas till hörnet på tomten så att man parkerar mot kortsidan utav huset. På såsätt så får man tillgång till hela tomten att bli just en tomt.

Håller nu på att forska lite med Arktiekt om den nya delen skall ha sadeltak eller pulpettak. Likaså planlösningen på nedervåningen samt den nya delen. Har ändå kommit en bit påväg.

Bifogar såklart lite bilder.

• Laddar…
  2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Kul! Tror du fick med samma bild två gånger, för visst var väl tanken att bild ett eller två även skulle visa nedervåningen på gamla huset, eller?

Sen lite sedvanliga kontrollfrågor: Får ni verkligen bygglov för att bygga så där nära tomtgräns? Ska ni inte ha några fönster annat än åt söder/väster/vad-nu-vänster-i-bild-är (ser att det finns två hela rum utan fönster, så misstänker att de bara inte är inritade)? Är det inget badrum i nybygget, eller är det det det tomma rummet nere till vänster är tänkt att vara? Allt är ”väldigt” långt från köket, vill man ha det så i vardagen?

3. S
    Medlem Nivå 7
    En tanke som alltid slår mig när det gäller nytt ihop med gammalt är att det är svårt att få till en bra planlösning. Personligen skulle jag riva och bygga allt nytt om ekonomin tillåter.

4. B
    Medlem · Nivå 15
    Sånt ställer till med lite problem när det gäller tillgänglighetsregler, du kommer att behöva tillverka en några meter lång ramp också.

5. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Ställer man en tvättmaskin i badrummet (som jag förmodar är mellan sovrummet och bef byggnaden) har man ju alla utrymmen det är krav på.

6. B
    Medlem · Nivå 15
    Så vitt jag vet måste sovrum, badrum, tvättmaskin, kök och umgängesdel vara åtkomliga för en rullstolsburen person. Jag uppfattar det som att köket är längst bort och det behöver alltså vara åtkomligt.

7. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Helt rätt! Jag missade strecken som visar trappan....

8. A
    Medlem Nivå 6
    Har pratat med bygglovsenheten och dem har gett ett tillfälligt godkännande på steget. Så länge man kan och har utrymmet att bygga en ramp som har förhållandet 1:20

Just därför kommer fönstret som är på den delen vara fast så det blir naturligt att bygga en ramp där. Finns även möjlighet med ramp mot andra sidan. Men detta blir mer rakt på vilket dem gillar.

Man kommer med hyfsat enkla medel kunna göra huset beboeligt för en handikappad. Har till och med en spishäll som har vreden på sidan utav köksön.

Toaletten vill jag har bort så långt från umgängesseden som möjligt. Vill slippa höra toalett ljud när man har gäster på besök.

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 6
    Fick lite feeling ute på landet i helgen och bestämde mig för att riva den gamla verandan och bygga ut den med det dubbla.

Tur man samlar på sig lite saker mellan varven. Nu behövs bara 60kvm lärk och lite bärlinor...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: